[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخلات توانبخشی شناختی (مبتنی بر رایانه و کلاسیک) بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص در ایران: یک مطالعه فراتحلیل
فائزه شعبانعلی فمی ، سوگند قاسم زاده* ، سمیه نجاتی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
چکیده:   (141 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: مداخلات توان‌بخشی شناختی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مداخلات مؤثر در بهبود عملکرد شناختی کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص شناختی می‌شود. هدف از این پژوهش فراتحلیل بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه و کلاسیک بر بهبود عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص در ایران بوده است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه به‌صورت فراتحلیل بر جامعه آماری کلیه پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه توان‌بخشی و مداخلات شناختی مبتنی بر رایانه و کلاسیک بر اختلال یادگیری خاص طی سال‌های 1389-1399 در ایران یا استفاده از مقالات مرتبط باهدف پژوهش از پایگاه‌های اطلاعاتی مجلات علمی پژوهشی در حوزه روان‌شناسی و علوم تربیتی نظیر پایگاه داخلی پرتال جامع علوم انسانی (ensani.ir)، پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags.ir)، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (sid.ir)، گوگل اسکلار (scholar.google.com)، بانک اطلاعات نشریات کشور: مگ ایران (magiran.com)، بانک مقالات پزشکی ایران (idml.research.ac.ir)  انجام پذیرفته است که 40 پژوهش که ازلحاظ روش‌شناسی موردقبول بوده‌اند، انتخاب‌شده و فراتحلیل بر آن‌ها انجام گرفت.
نتایج: این پژوهش فراتحلیل به‌طور مجموع دارای 1061 نمونه و 40 اندازه اثر بوده که نتایج نشان داد میزان اندازه اثر توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه و کلاسیک بر بهبود عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال ویژه یادگیری به‌طور مجموع (95/0d=) است و به‌طور تک‌تک نیز در مورد اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر رایانه (01/1 d=) و در مورد اثربخشی توان‌بخشی شناختی کلاسیک (90/0 d=) بوده است که این اندازه اثرها طبق جدول کوهن دارای اثر بالایی است.
نتیجه‌گیری: نتایج کلی نشان‌دهنده این موضوع است که انجام توان‌بخشی‌های شناختی مبتنی بر رایانه و کلاسیک بر بهبود عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص در ایران اثربخشی بالایی داشته است.
واژه‌های کلیدی: فراتحلیل، ناتوانی‌های یادگیری، اختلال یادگیری خاص، اختلال یادگیری ریاضی، اختلال نارساخوانی، توان‌بخشی شناختی، عملکرد شناختی، درمان، رایانه - محور
     
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/9/1 | پذیرش: 1401/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410