دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
چکیده: (141 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف: مداخلات توانبخشی شناختی بهعنوان یکی از مهمترین مداخلات مؤثر در بهبود عملکرد شناختی کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص شناختی میشود. هدف از این پژوهش فراتحلیل بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و کلاسیک بر بهبود عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص در ایران بوده است. مواد و روشها: این مطالعه بهصورت فراتحلیل بر جامعه آماری کلیهپژوهشهای انجامشده در حوزه توانبخشی و مداخلات شناختی مبتنی بر رایانه و کلاسیک بر اختلال یادگیری خاص طی سالهای 1389-1399 در ایران یا استفاده از مقالات مرتبط باهدف پژوهش از پایگاههای اطلاعاتی مجلات علمی پژوهشی در حوزه روانشناسی و علوم تربیتی نظیر پایگاه داخلی پرتال جامع علوم انسانی (ensani.ir)، پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags.ir)، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (sid.ir)، گوگل اسکلار (scholar.google.com)، بانک اطلاعات نشریات کشور: مگ ایران (magiran.com)، بانک مقالات پزشکی ایران (idml.research.ac.ir) انجام پذیرفته است که 40 پژوهش که ازلحاظ روششناسی موردقبول بودهاند، انتخابشده و فراتحلیل بر آنها انجام گرفت. نتایج: این پژوهش فراتحلیل بهطور مجموع دارای 1061 نمونه و 40 اندازه اثر بوده که نتایج نشان داد میزان اندازه اثر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه و کلاسیک بر بهبود عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال ویژه یادگیری بهطور مجموع (95/0d=) است و بهطور تکتک نیز در مورد اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه (01/1d=) و در مورد اثربخشی توانبخشی شناختی کلاسیک (90/0 d=) بوده است که این اندازه اثرها طبق جدول کوهن دارای اثر بالایی است. نتیجهگیری: نتایج کلی نشاندهنده این موضوع است که انجام توانبخشیهای شناختی مبتنی بر رایانه و کلاسیک بر بهبود عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص در ایران اثربخشی بالایی داشته است.