[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای طرحواره‌های هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان در دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها
راستی امامی راد ، زهرا زنجانی ، سارا حسین‌پور ، ساناز جوکار*
دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، sanaz.joekar@gmail.com
چکیده:   (57 مشاهده)
سابقه و هدف: رفتار خودآسیب‌رسان به اقدامات عمدی که فرد بدون قصد خودکشی برای صدمه زدن به خود انجام می‌دهد، اشاره دارد. این مطالعه با هدف مقایسه طرحواره‌های هیجانی و دشورای در تنظیم هیجان در دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان با دانشجویان فاقد این رفتارها، صورت پذیرفت.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، جامعه آماری شامل دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1399-1400 در دانشگاه علوم پزشکی کاشان می‌باشد. براساس نمرات به دست آمده در پرسشنامه آسیب به خود (SHI)، تعداد 90 نفر از شرکت‌کنندگان در گروه افراد دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان و 83 نفر در گروه افراد فاقد این رفتارها جای گرفتند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌ شناختی، پرسشنامه آسیب به خود (SHI)، مقیاس طرحواره‌های هیجانی لیهی(LESS) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان(DERS) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 استفاده گردید و با توجه به نرمال نبودن توزیع داده‌ها از آزمون یومن ویتنی استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد طرحواره‌های‌هیجانی ساده‌انگاریی، نشخوار، احساس‌گناه، غیر‌قابل کنترل بودن، سرزنش دیگران و خودآگاهی‌هیجانی در افراد دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان بیشتر رایج بودند و در مقابل این افراد کمتر باورهایی مطابق با طرحواره‌های هیجانی تایید طلبی از دیگران، پذیرش هیجانات و توافق داشتند و همچنین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان مشکلات بیشتری در ابعاد مختلف فرآیند‌ تنظیم هیجان (غیر از آگاهی‌هیجانی)داشتند.
نتیجه‌گیری: طرحواره‌های هیجانی ناسازگار و مشکلات در تنظیم هیجان با بروز رفتار خودآسیب‌رسان در افراد مرتبط هستند. بنابراین درمان‌های مبتنی بر تنظیم هیجان و طرحواره‌‌هیجانی می‌توانند از جمله درمان‌های موثر در کاهش وقوع اینگونه رفتارها باشند.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای خودآسیب‌رسان، طرحواره‌های هیجانی، دشواری در تنظیم هیجان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/5/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331