[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 25، شماره 4 - ( دو ماهنامه 1400 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 1090-1100 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای طرحواره‌های هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها
راستی امامی راد ، زهرا زنجانی ، سارا حسین‌پور ، ساناز جوکار*
دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، sanaz.joekar@gmail.com
چکیده:   (100 مشاهده)
سابقه و هدف: رفتار خودآسیب‌رسان به اقدامات عمدی اشاره دارد که فرد بدون قصد خودکشی برای صدمه‌زدن به خود انجام می‌دهد. این مطالعه با هدف مقایسه طرحواره‌های هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان با دانشجویان فاقد این رفتارها، صورت پذیرفت.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 442 نفر از دانشجویانی که در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول به تحصیل بودند، به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. سپس براساس نقطه برش پرسشنامه آسیب‌به‌خود (SHI)، 52% (90 نفر) از شرکت‌کنندگان در گروه افراد دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان و 48% (83 نفر) در گروه افراد فاقد این رفتارها جای گرفتند. ابزارهای جمع‌آوری ‌اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه اطلاعات ‌جمعیت‌‌شناختی، پرسشنامه آسیب به خود (SHI)، مقیاس طرحواره‌های ‌هیجانی لیهی (LESS) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 استفاده گردید و با توجه به نرمال‌نبودن توزیع داده‌ها از آزمون یومن‌ویتنی (uman-witny) استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که طرحواره‌های ‌هیجانی ساده‌انگاری، نشخوار، احساس ‌گناه، غیر‌قابل‌کنترل‌بودن، سرزنش ‌دیگران و خودآگاهی‌هیجانی در افراد دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان بیشتر رایج بودند و درمقابل، این افراد کمتر باورهایی مطابق با طرحواره‌های ‌هیجانی تأییدطلبی، پذیرش ‌هیجانات و توافق داشتند (01/0 P<) و همچنین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان مشکلات بیشتری در ابعاد مختلف فرآیند‌ تنظیم هیجان (غیر از آگاهی ‌هیجانی)داشتند ( 01/0 P<).
نتیجه‌گیری: طرحواره‌های هیجانی ناسازگار و مشکلات در تنظیم هیجان در افراد دارای رفتار خودآسیب‌رسان بیشتر رایج است. بنابراین بهبود مهارت‌های تنظیم ‌هیجانی می‌تواند مانع از بروز این‌گونه رفتارها در افراد‌ شود.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای خودآسیب‌رسان، طرحواره‌های هیجانی، دشواری در تنظیم هیجان
متن کامل [PDF 951 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/5/23 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emamirad R, Zanjani Z, Hosseinpoor S, Joekar S. Comparative of emotional schemas and different dimensions of difficulty in emotion regulation in students with self-harm behaviors with students without these behaviors. Feyz. 2021; 25 (4) :1090-1100
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4419-fa.html

امامی راد راستی، زنجانی زهرا، حسین‌پور سارا، جوکار ساناز. بررسی مقایسه‌ای طرحواره‌های هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض. 1400; 25 (4) :1090-1100

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4419-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 4 - ( دو ماهنامه 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331