[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Biochemistry and Nutrition in Metabolic Diseases
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 25، شماره 4 - ( دو ماهنامه 1400 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 1100-1090 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای طرحواره‌های هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها
راستی امامی راد ، زهرا زنجانی ، سارا حسین‌پور ، ساناز جوکار*
دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، sanaz.joekar@gmail.com
چکیده:   (1483 مشاهده)
سابقه و هدف: رفتار خودآسیب‌رسان به اقدامات عمدی اشاره دارد که فرد بدون قصد خودکشی برای صدمه‌زدن به خود انجام می‌دهد. این مطالعه با هدف مقایسه طرحواره‌های هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان با دانشجویان فاقد این رفتارها، صورت پذیرفت.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 442 نفر از دانشجویانی که در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول به تحصیل بودند، به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. سپس براساس نقطه برش پرسشنامه آسیب‌به‌خود (SHI)، 52% (90 نفر) از شرکت‌کنندگان در گروه افراد دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان و 48% (83 نفر) در گروه افراد فاقد این رفتارها جای گرفتند. ابزارهای جمع‌آوری ‌اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه اطلاعات ‌جمعیت‌‌شناختی، پرسشنامه آسیب به خود (SHI)، مقیاس طرحواره‌های ‌هیجانی لیهی (LESS) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 استفاده گردید و با توجه به نرمال‌نبودن توزیع داده‌ها از آزمون یومن‌ویتنی (uman-witny) استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که طرحواره‌های ‌هیجانی ساده‌انگاری، نشخوار، احساس ‌گناه، غیر‌قابل‌کنترل‌بودن، سرزنش ‌دیگران و خودآگاهی‌هیجانی در افراد دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان بیشتر رایج بودند و درمقابل، این افراد کمتر باورهایی مطابق با طرحواره‌های ‌هیجانی تأییدطلبی، پذیرش ‌هیجانات و توافق داشتند (01/0 P<) و همچنین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان مشکلات بیشتری در ابعاد مختلف فرآیند‌ تنظیم هیجان (غیر از آگاهی ‌هیجانی)داشتند ( 01/0 P<).
نتیجه‌گیری: طرحواره‌های هیجانی ناسازگار و مشکلات در تنظیم هیجان در افراد دارای رفتار خودآسیب‌رسان بیشتر رایج است. بنابراین بهبود مهارت‌های تنظیم ‌هیجانی می‌تواند مانع از بروز این‌گونه رفتارها در افراد‌ شود.
واژه‌های کلیدی: رفتارهای خودآسیب‌رسان، طرحواره‌های هیجانی، دشواری در تنظیم هیجان
متن کامل [PDF 950 kb]   (1011 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/31 | ویرایش نهایی: 1400/7/26 | پذیرش: 1400/5/23 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emamirad R, Zanjani Z, Hosseinpoor S, Joekar S. Comparative of emotional schemas and different dimensions of difficulty in emotion regulation in students with self-harm behaviors with students without these behaviors. Feyz Med Sci J 2021; 25 (4) :1090-1100
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4419-fa.html

امامی راد راستی، زنجانی زهرا، حسین‌پور سارا، جوکار ساناز. بررسی مقایسه‌ای طرحواره‌های هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب‌رسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها. مجله علوم پزشکی فيض. 1400; 25 (4) :1090-1100

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4419-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 25، شماره 4 - ( دو ماهنامه 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660