[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 24، شماره 2 - ( دوماه نامه 1399 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 208-198 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر درمان پذیرش خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی
آذر کاظمی ، محسن گل پرور ، حمید آتش پور
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (2710 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش مهارت‌هایی که عواطف مثبت را افزایش می‌دهند، منجر به حلّ بهتر مشکل، افزایش حمایت اجتماعی و فواید دیگری می‌شوند که به‌عنوان عامل محافظتی و کاهنده افسردگی عمل می‌کنند. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه با روان‌درمانی مثبت‌نگر بر سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک ماه و نیمه و سه گروهی بود. نمونه پژوهش، 54 نفر از دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند که برحسب معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه سرمایه عاطفی گل پرور در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری استفاده شد. گروه‌های آزمایش تحت درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های تکرارشده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر افزایش سرمایه عاطفی تأثیر داشتند (0/05<P)، اما بین تأثیر این دو درمان تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05>P).
نتیجه‌گیری: درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر، هر دو روشی مؤثر جهت افزایش سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی هستند. پس با آموزش آن‌ها می‌توان نوع عواطف دختران دانش‌آموز را نسبت به زندگی، تغییر و به تبع آن افسردگی را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: درمان خودپذیرشی ذهن‌آگاهانه، روان‌درمانی مثبت‌نگر، سرمایه عاطفی، افسردگی
متن کامل [PDF 452 kb]   (835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: 1398/12/28 | ویرایش نهایی: 1399/6/18 | پذیرش: 1399/3/17 | انتشار: 1399/2/10
فهرست منابع
1. Steinberg L, Dahl R, Keating D, Kupfer DJ, Masten AS, Pine D. The study of developmental psychopathology in adolescence: integrating affective neuroscience with the study of context. In: Cicchetti D, Cohen DJ Developmental Psychopathology. 2^th ed. New Jersey: Wiley; 2006. p. 710–41.
2. American Psychological Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-IV. 4th ed. Washington DC: APA Press; 1994. p. 356.
3. Clark LA, Watson D. Tripartite model of anxiety and depression: Psychometric evidence and taxonomic implications. J Abnorm Psychol 1991; 100(3): 316–36.
4. Golparvar M. Affective capital: Essential and functional. Tehran: Jangale Publisher; 2016. p. 337. [in Persian]
5. Rashid T, Seligman MEP. Positive psychotherapy: Clinician manual. New York: Oxford University press; 2018. p. 365
6. Bolier L, Haverman M, Westerhof GJ, Riper H, Smit F, Bohlmeijer E. Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies. BMC Public Health 2013; 13(1): 119.
7. Lyubomirsky S, Layous K. How do simple positive activities increase well-being?. Current Directions Psychological Sci 2013; 22(1): 57-62.
8. Nofresti A, Roshan R, Fata L, Hassanabadi H, Pasandideh A, Shaeiri M. The effectiveness of positive psychotherapy on happiness and psychological well-being on person with depression. Pos Psychol J 2015; 1(1): 1-18. [in Persian]
9. Donaldson SI, Dollwet M, Rao MA. Happiness, excellence, and optimal human functioning revisited: Examining the peer-reviewed literature linked to positive psychology. J Pos Psychol 2014; 10(3): 185-95.
10. Seligman MEP, Rashid T, Parks AC. Positive psychotherapy. Am Psychol 2006; 61: 774-88.
11. Taghvaienia A, Alamdari N. Effect of Positive Psychotherapy on Psychological Well-Being, Happiness, Life Expectancy and Depression among Retired Teachers with Depression: A Randomized Controlled Trial. Community Ment Health J 2020; 56(2): 229‐37.
12. Ashear V, Hastings V. Self-acceptance: The key to recovery from mental illness. Las Vegas: Central Recovery Press; 2015. p. 198.
13. Ryff CD, Singer BH. Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. J Happiness Stud 2006; 9(1): 13-39.
14. Flett GL, Besser A, Davis RA, Hewitt PL. Dimensions of perfectionism, unconditional self-acceptance, and depression. J Ration Emot Cogn Behav Ther 2003; 21(2): 119–38.
15. Carson SH, Langer, EJ. Mindfulness and self-acceptance. J Ration Emot Cogn Behav Ther 2006; 24(1): 29-43.
16. Jimenez SS, Niles BL, Park CL. A mindfulness model of affect regulation and depressive symptoms: Positive emotions, mood regulation expectancies, and self-acceptance as regulatory mechanisms. Pers Individ Dif 2010; 49(6): 645-50.
17. Casey LJ, Van Rooy KM, Sutherland SJ, Jenkins S M. Improved self-acceptance, quality of life, and stress level from participation in a worksite Yoga foundations program: A pilot study. Study. Int J Yoga Therap 2007; 28(1): 15-21.
18. Madadi Zavareh S, Golparvar M, Aghaei A. A comparison of the effect of positive existential therapy and iranian-islamic positive therapy on affective capital of female students with social anxiety. jcmh 2019; 6(3): 112-25. [in Persian]
19. Golparvar M, Tabatabaie Nejad FA. The effect of positive mindfulness therapy, mindfulness based cognitive therapy and cognitive-behavioral therapy on affective capital of female students with depression. JPEN 2020; 6(3): 30-8. [in Persian]
20. Roth RA, Suldo SM, Ferron JM. Improving middle school student’s subjective wellbeing: efficiency of a multicomponent positive psychology intervention targeting small groups of youth. Sch Psych Rev 2017; 46(1): 21-41.
21. Sin NL, Lyubomirsky S. Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: a practice-friendly meta-analysis. J Clin Psychol 2009; 65(5): 467-87.
22. Gall MD, Borg WR, Gall JP. Educational Research: an Introduction. Oregan: Pearson; 1996. p. 778.
23. Attride-Stirling J. Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. QRJ 2001; 1(3): 385-405.
24. LeBlanc JC, Almudevar A, Brooks SJ, Kutcher S. Screening for Adolescent Depression: Comparison of the Kutcher Adolescent Depression Scale with the Beck Depression Inventory. J Child Adolesc Psychopharmacol 2002; 12(2): 113-26.
25. Books SJ, Krulewicz SP, Kutcher S. The Kutcher Adolescent Depression Scale: assessment of its evaluative properties over the course of an 8-week pediatric pharmacotherapy trial. J Child Adolesc Psychopharmacol 2003; 13(3): 337-49.
26. Habibi M, Hamedinia E, Asgarinejad F, Kholghi H. Psychometric Properties of Kutcher Adolescent’ Depression Scale. AEP 2015; 2(2): 15-28. [in Persian]
27. Gesinde AM, Sanu OJ. Prevalence and Gender Difference in Self-Reported Depressive Symptomatology among Nigerian University Students: Implication for Depression Counseling. AJOL 2014; 33(2): 129-40.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi A, Golparvar M, Atashpour H. Comparison of the effect of mindful self-acceptance therapy and positive psychotherapy on affective capital of female students with depression. Feyz 2020; 24 (2) :198-208
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4106-fa.html

کاظمی آذر، گل پرور محسن، آتش پور حمید. مقایسه تأثیر درمان پذیرش خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی. مجله علوم پزشکی فيض. 1399; 24 (2) :198-208

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4106-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 24، شماره 2 - ( دوماه نامه 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645