[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 2 - ( دوماه نامه 1399 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 198-208 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر درمان پذیرش خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی
آذر کاظمی ، محسن گل پرور* ، حمید آتش پور
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (123 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش مهارت‌هایی که عواطف مثبت را افزایش می‌دهند، منجر به حلّ بهتر مشکل، افزایش حمایت اجتماعی و فواید دیگری می‌شوند که به‌عنوان عامل محافظتی و کاهنده افسردگی عمل می‌کنند. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه با روان‌درمانی مثبت‌نگر بر سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک ماه و نیمه و سه گروهی بود. نمونه پژوهش، 54 نفر از دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند که برحسب معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه سرمایه عاطفی گل پرور در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری استفاده شد. گروه‌های آزمایش تحت درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های تکرارشده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر افزایش سرمایه عاطفی تأثیر داشتند (0/05<P)، اما بین تأثیر این دو درمان تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05>P).
نتیجه‌گیری: درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر، هر دو روشی مؤثر جهت افزایش سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی هستند. پس با آموزش آن‌ها می‌توان نوع عواطف دختران دانش‌آموز را نسبت به زندگی، تغییر و به تبع آن افسردگی را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: درمان خودپذیرشی ذهن‌آگاهانه، روان‌درمانی مثبت‌نگر، سرمایه عاطفی، افسردگی
متن کامل [PDF 290 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: 1398/12/28 | پذیرش: 1399/3/17 | انتشار: 1399/2/10
فهرست منابع
1. Steinberg L, Dahl R, Keating D, Kupfer DJ, Masten AS, Pine D. The study of developmental psychopathology in adolescence: integrating affective neuroscience with the study of context. In: Cicchetti D, Cohen DJ Developmental Psychopathology. 2^th ed. New Jersey: Wiley; 2006. p. 710–41.
2. American Psychological Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-IV. 4th ed. Washington DC: APA Press; 1994. p. 356.
3. Clark LA, Watson D. Tripartite model of anxiety and depression: Psychometric evidence and taxonomic implications. J Abnorm Psychol 1991; 100(3): 316–36.
4. Golparvar M. Affective capital: Essential and functional. Tehran: Jangale Publisher; 2016. p. 337. [in Persian]
5. Rashid T, Seligman MEP. Positive psychotherapy: Clinician manual. New York: Oxford University press; 2018. p. 365
6. Bolier L, Haverman M, Westerhof GJ, Riper H, Smit F, Bohlmeijer E. Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies. BMC Public Health 2013; 13(1): 119.
7. Lyubomirsky S, Layous K. How do simple positive activities increase well-being?. Current Directions Psychological Sci 2013; 22(1): 57-62.
8. Nofresti A, Roshan R, Fata L, Hassanabadi H, Pasandideh A, Shaeiri M. The effectiveness of positive psychotherapy on happiness and psychological well-being on person with depression. Pos Psychol J 2015; 1(1): 1-18. [in Persian]
9. Donaldson SI, Dollwet M, Rao MA. Happiness, excellence, and optimal human functioning revisited: Examining the peer-reviewed literature linked to positive psychology. J Pos Psychol 2014; 10(3): 185-95.
10. Seligman MEP, Rashid T, Parks AC. Positive psychotherapy. Am Psychol 2006; 61: 774-88.
11. Taghvaienia A, Alamdari N. Effect of Positive Psychotherapy on Psychological Well-Being, Happiness, Life Expectancy and Depression among Retired Teachers with Depression: A Randomized Controlled Trial. Community Ment Health J 2020; 56(2): 229‐37.
12. Ashear V, Hastings V. Self-acceptance: The key to recovery from mental illness. Las Vegas: Central Recovery Press; 2015. p. 198.
13. Ryff CD, Singer BH. Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. J Happiness Stud 2006; 9(1): 13-39.
14. Flett GL, Besser A, Davis RA, Hewitt PL. Dimensions of perfectionism, unconditional self-acceptance, and depression. J Ration Emot Cogn Behav Ther 2003; 21(2): 119–38.
15. Carson SH, Langer, EJ. Mindfulness and self-acceptance. J Ration Emot Cogn Behav Ther 2006; 24(1): 29-43.
16. Jimenez SS, Niles BL, Park CL. A mindfulness model of affect regulation and depressive symptoms: Positive emotions, mood regulation expectancies, and self-acceptance as regulatory mechanisms. Pers Individ Dif 2010; 49(6): 645-50.
17. Casey LJ, Van Rooy KM, Sutherland SJ, Jenkins S M. Improved self-acceptance, quality of life, and stress level from participation in a worksite Yoga foundations program: A pilot study. Study. Int J Yoga Therap 2007; 28(1): 15-21.
18. Madadi Zavareh S, Golparvar M, Aghaei A. A comparison of the effect of positive existential therapy and iranian-islamic positive therapy on affective capital of female students with social anxiety. jcmh 2019; 6(3): 112-25. [in Persian]
19. Golparvar M, Tabatabaie Nejad FA. The effect of positive mindfulness therapy, mindfulness based cognitive therapy and cognitive-behavioral therapy on affective capital of female students with depression. JPEN 2020; 6(3): 30-8. [in Persian]
20. Roth RA, Suldo SM, Ferron JM. Improving middle school student’s subjective wellbeing: efficiency of a multicomponent positive psychology intervention targeting small groups of youth. Sch Psych Rev 2017; 46(1): 21-41.
21. Sin NL, Lyubomirsky S. Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: a practice-friendly meta-analysis. J Clin Psychol 2009; 65(5): 467-87.
22. Gall MD, Borg WR, Gall JP. Educational Research: an Introduction. Oregan: Pearson; 1996. p. 778.
23. Attride-Stirling J. Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. QRJ 2001; 1(3): 385-405.
24. LeBlanc JC, Almudevar A, Brooks SJ, Kutcher S. Screening for Adolescent Depression: Comparison of the Kutcher Adolescent Depression Scale with the Beck Depression Inventory. J Child Adolesc Psychopharmacol 2002; 12(2): 113-26.
25. Books SJ, Krulewicz SP, Kutcher S. The Kutcher Adolescent Depression Scale: assessment of its evaluative properties over the course of an 8-week pediatric pharmacotherapy trial. J Child Adolesc Psychopharmacol 2003; 13(3): 337-49.
26. Habibi M, Hamedinia E, Asgarinejad F, Kholghi H. Psychometric Properties of Kutcher Adolescent’ Depression Scale. AEP 2015; 2(2): 15-28. [in Persian]
27. Gesinde AM, Sanu OJ. Prevalence and Gender Difference in Self-Reported Depressive Symptomatology among Nigerian University Students: Implication for Depression Counseling. AJOL 2014; 33(2): 129-40.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi A, Golparvar M, Atashpour H. Comparison of the effect of mindful self-acceptance therapy and positive psychotherapy on affective capital of female students with depression. Feyz. 2020; 24 (2) :198-208
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4106-fa.html

کاظمی آذر، گل پرور محسن، آتش پور حمید. مقایسه تأثیر درمان پذیرش خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض. 1399; 24 (2) :198-208

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4106-fa.html



دوره 24، شماره 2 - ( دوماه نامه 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4140