سابقه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی یکی از شایعترین اختلالات تأثیرگذار بر کودکان 5 تا 8 ساله می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیرات برنامه حرکتی اسپارک بر کارکردهای حسی- حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی 5 تا 7 ساله شهر مشهد است.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی از بین تمامی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی (80 نفر) شهر مشهد 20 نفر با استفاده از آزمون های غربالگری انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این تحقیق از پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی ویلسون، آزمون رشدی دنور 2، و آزمون هوش ریون کودکان برای غربالگری آزمودنی ها و هم چنین جهت ارزیابی متغیر وابسته از پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. تحقیق به صورت پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. در این تحقیق گروه آزمایش برنامه حرکتی اسپارک را برای 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیق های انجام دادند و گروه کنترل هیچ برنامه تمرینی دریافت نکرد.
نتایج: مطالعه حاضر نشان داد بین میانگین نمرات پیشآزمون- پسآزمون گروه آزمایش با گروه کنترل در متغیرهای تحقیق تفاوت معنی دار وجود دارد.
نتیجه گیری: برنامه حرکتی اسپارک میتواند موجب بهبود کارکردهای ادراکی حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی شود. از اینرو استفاده از این ورزش در مدارس و مهد کودک ها برای بهبود کارکردهای حسی- حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی توصیه می شود.
Moradi H, Khodashenas E, Sohrabi M, Teymoori S, Shayan-Noshabadi A. The effect of Spark motor program on sensory-motor functions in children with developmental coordination disorder. Feyz Med Sci J 2015; 19 (5) :391-398 URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2860-fa.html
مرادی هادی، خداشناس عزت، سهرابی مهدی، تیموری سمانه، شایان نوش آبادی ابوالفضل. تأثیر برنامه حرکتی اسپارک بر کارکردهای حسی- حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله علوم پزشکی فيض. 1394; 19 (5) :391-398