[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Feyz style for Endnote
Feyz style for Endnote
بعد از دانلود استایل مجله فیض آن را در مسیر زیر کپی نمایید
C:Program Files (x86)/EndNote X8/Styles
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 19، شماره 5 - ( دوماه نامه 1394 ) ::
جلد 19 شماره 5 صفحات 398-391 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه حرکتی اسپارک بر کارکردهای حسی- حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
هادی مرادی ، عزت خداشناس* ، مهدی سهرابی ، سمانه تیموری ، ابوالفضل شایان نوش آبادی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، khodashenase@mums.ac.ir
چکیده:   (4673 مشاهده)

سابقه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی یکی از شایع­ترین اختلالات تأثیرگذار بر کودکان 5 تا 8 ساله می­ باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیرات برنامه حرکتی اسپارک بر کارکردهای حسی- حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی 5 تا 7 ساله شهر مشهد است.

مواد و روش ­ها: در این مطالعه نیمه تجربی از بین تمامی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی (80 نفر) شهر مشهد 20 نفر با استفاده از آزمون­ های غربالگری انتخاب شده و به­ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این تحقیق از پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی ویلسون، آزمون رشدی دنور 2، و آزمون هوش ریون کودکان برای غربالگری آزمودنی ­ها و هم­ چنین جهت ارزیابی متغیر وابسته از پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. تحقیق به­ صورت پیش­آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. در این تحقیق گروه آزمایش برنامه حرکتی اسپارک را برای 8 هفته و هر هفته 3 جلسه­ 45 دقیق ه­ای انجام دادند و گروه کنترل هیچ برنامه تمرینی دریافت نکرد.

نتایج: مطالعه حاضر نشان داد بین میانگین نمرات پیش‌آزمون- پس‌آزمون گروه آزمایش با گروه کنترل در متغیر­های تحقیق تفاوت معنی­ دار وجود دارد.

نتیجه­ گیری: برنامه حرکتی اسپارک می­تواند موجب بهبود کارکردهای ادراکی حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی شود. از این‌رو استفاده از این ورزش در مدارس و مهد ­کودک­ ها برای بهبود کارکرد­های حسی- حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی توصیه می­ شود.

واژه‌های کلیدی: رشد حرکتی، اختلال هماهنگی، عملکرد حسی، عملکرد حرکتی، برنامه حرکتی اسپارک
متن کامل [PDF 247 kb]   (5523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/10/1 | ویرایش نهایی: 1394/10/2 | پذیرش: 1394/10/1 | انتشار: 1394/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi H, Khodashenas E, Sohrabi M, Teymoori S, Shayan-Noshabadi A. The effect of Spark motor program on sensory-motor functions in children with developmental coordination disorder. Feyz 2015; 19 (5) :391-398
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2860-fa.html

مرادی هادی، خداشناس عزت، سهرابی مهدی، تیموری سمانه، شایان نوش آبادی ابوالفضل. تأثیر برنامه حرکتی اسپارک بر کارکردهای حسی- حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله علوم پزشکی فيض. 1394; 19 (5) :391-398

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2860-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 19، شماره 5 - ( دوماه نامه 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4624