[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 25، شماره 2 - ( دو ماه نامه 1400 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 875-866 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌ شده
سمیه گرجی ، اصغر آقایی* ، محسن گل پرور
دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، aghaeipsy@gmail.com
چکیده:   (1090 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در سازمان‌ها، استرس شغلی است که سلامت و بهداشت بسیاری از آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی بسته آموزشی محقق‌ساخته مقابله با استرس شغلی و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌‌شده کارکنان شرکت تام‌کار بود.
مواد و روش‌ها: طرح پژوهش، ترکیبی - اکتشافی و در بخش کمّی از نوع کارآزمایی بالینی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت تام‌کار شهر اصفهان بود که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند 45 نفر از کارکنان انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه قرار داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس (1983)، استفاده گردید. گروه‌های آزمایشی، آموزش را به‌ترتیب در 8 جلسه (شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی) و 8 جلسه (مقابله با استرس شغلی محقق‌ساخته) 90 دقیقه‌ای دریافت کردند.
نتایج: میانگین و انحراف معیار استرس شغلی در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری گروه کنترل (55/0±10/2، 38/0±51/2، 74/0±62/2)، گروه بسته آموزشی(83/0±23/3، 66/0±27/2، 75/0±01/2) و گروه شناخت‌درمانی (04/1±36/2، 73/0±89/1، 37/0±77/1) بود. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بسته آموزشی مقابله با استرس نسبت به رویکرد شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس ادراک‌‌شده شغلی تأثیر بیشتری دارد و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز ادامه داشته است (002/005/0P=).
نتیجه‌گیری: رویکردهای شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی را می‌توان در محیط‌های صنعتی و سازمانی برای کاهش استرس کارکنان استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: استرس شغلی ادراک‌شده، شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، بسته آموزشی محقق‌ساخته مقابله با استرس شغلی
متن کامل [PDF 359 kb]   (519 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/8/21 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/4/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

GORJI S, AGHAEI A, GOLPARVAT M. Comparing the Effectiveness of Occupational Stress Educational Package with Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Perceived Job Stress of Tam Ker’s Employees. Feyz 2021; 25 (2) :866-875
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4265-fa.html

گرجی سمیه، آقایی اصغر، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌ شده. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض 1400; 25 (2) :875-866

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4265-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( دو ماه نامه 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549