سابقه و هدف: یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در سازمانها، استرس شغلی است که سلامت و بهداشت بسیاری از آنان را در معرض خطر قرار میدهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی بسته آموزشی محققساخته مقابله با استرس شغلی و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس شغلی ادراکشده کارکنان شرکت تامکار بود. مواد و روشها: طرح پژوهش، ترکیبی - اکتشافی و در بخش کمّی از نوع کارآزمایی بالینی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت تامکار شهر اصفهان بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 45 نفر از کارکنان انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه قرار داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس (1983)، استفاده گردید. گروههای آزمایشی، آموزش را بهترتیب در 8 جلسه (شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی) و 8 جلسه (مقابله با استرس شغلی محققساخته) 90 دقیقهای دریافت کردند. نتایج: میانگین و انحراف معیار استرس شغلی در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری گروه کنترل (55/0±10/2، 38/0±51/2، 74/0±62/2)، گروه بسته آموزشی(83/0±23/3، 66/0±27/2، 75/0±01/2) و گروه شناختدرمانی (04/1±36/2، 73/0±89/1، 37/0±77/1) بود. نتایج بهدستآمده نشان داد که بسته آموزشی مقابله با استرس نسبت به رویکرد شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده شغلی تأثیر بیشتری دارد و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز ادامه داشته است (002/0≤05/0P=). نتیجهگیری: رویکردهای شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی را میتوان در محیطهای صنعتی و سازمانی برای کاهش استرس کارکنان استفاده نمود.
GORJI S, AGHAEI A, GOLPARVAT M. Comparing the Effectiveness of Occupational Stress Educational Package with Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Perceived Job Stress of Tam Ker’s Employees. Feyz Med Sci J 2021; 25 (2) :866-875 URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4265-fa.html
گرجی سمیه، آقایی اصغر، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک شده. مجله علوم پزشکی فيض. 1400; 25 (2) :866-875