[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 25، شماره 2 - ( دو ماه نامه 1400 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 875-866 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌ شده
سمیه گرجی ، اصغر آقایی* ، محسن گل پرور
دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، aghaeipsy@gmail.com
چکیده:   (1813 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در سازمان‌ها، استرس شغلی است که سلامت و بهداشت بسیاری از آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی بسته آموزشی محقق‌ساخته مقابله با استرس شغلی و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌‌شده کارکنان شرکت تام‌کار بود.
مواد و روش‌ها: طرح پژوهش، ترکیبی - اکتشافی و در بخش کمّی از نوع کارآزمایی بالینی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت تام‌کار شهر اصفهان بود که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند 45 نفر از کارکنان انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه قرار داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس (1983)، استفاده گردید. گروه‌های آزمایشی، آموزش را به‌ترتیب در 8 جلسه (شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی) و 8 جلسه (مقابله با استرس شغلی محقق‌ساخته) 90 دقیقه‌ای دریافت کردند.
نتایج: میانگین و انحراف معیار استرس شغلی در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری گروه کنترل (55/0±10/2، 38/0±51/2، 74/0±62/2)، گروه بسته آموزشی(83/0±23/3، 66/0±27/2، 75/0±01/2) و گروه شناخت‌درمانی (04/1±36/2، 73/0±89/1، 37/0±77/1) بود. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بسته آموزشی مقابله با استرس نسبت به رویکرد شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس ادراک‌‌شده شغلی تأثیر بیشتری دارد و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز ادامه داشته است (002/005/0P=).
نتیجه‌گیری: رویکردهای شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی را می‌توان در محیط‌های صنعتی و سازمانی برای کاهش استرس کارکنان استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: استرس شغلی ادراک‌شده، شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، بسته آموزشی محقق‌ساخته مقابله با استرس شغلی
متن کامل [PDF 359 kb]   (961 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/8/21 | ویرایش نهایی: 1400/6/22 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/4/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

GORJI S, AGHAEI A, GOLPARVAT M. Comparing the Effectiveness of Occupational Stress Educational Package with Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Perceived Job Stress of Tam Ker’s Employees. Feyz Med Sci J 2021; 25 (2) :866-875
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4265-fa.html

گرجی سمیه، آقایی اصغر، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی ادراک‌ شده. مجله علوم پزشکی فيض. 1400; 25 (2) :866-875

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4265-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 25، شماره 2 - ( دو ماه نامه 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660