سابقه و هدف: آسیب شایعترین علت مرگ برای همهی افراد بین سنین 44-1 سال میباشد. آسیب قفسهی سینه به شدت تهدیدکنندهی حیات بوده و با مرگ و میر و ناتوانی قابل توجه همراه است. با شیوع مسافرتهای جادهای با سرعت بالا و خشونت در قرن 21 بروز آسیب غیرنافذ قفسهی سینه نیز در حال افزایش است. تصادفات جادهای در ایران شایعتر هستند و بنابراین آسیب قفسهی سینه نیز در ایران شایع است.
مواد و روشها: این مطالعهی مقطعی بر روی 282 بیمار انجام شد که از فروردین 1382 تا شهریور 1386 در بیمارستانهای نقوی و شهید بهشتی کاشان تحت درمان قرار گرفته بودند. دادهها شامل سن و جنس، فشار خون و تعداد تنفس در زمان ورود، مقیاس کومای گلاسکو (GCS) ، مقیاس اصلاح شدهی شدت تروما ( RTS )، نوع تروما، نوع آسیبهای داخل و خارج قفسهی سینه، طول مدت بستری در بیمارستان و ICU ، مرگ و میر جمعآوری شدند و با برنامهی نرمافزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
نتایج: 84 درصد بیماران مرد (237 نفر) و 16 درصد آنها زن (45 نفر) با میانگین سنی 38 سال و بازهی سنی 5/0 تا 84 سال بودند. 222 بیمار (7/78 درصد) آسیب غیرنافذ و 60 (3/21 درصد) بیمار با آسیب نافذ داشتند. شایعترین عامل آسیب در 167 نفر (60 درصد) از بیماران تصادف با وسایل نقلیه موتوری بودند. شایعترین نوع آسیب قفسهی سینه شکستگی دنده بود که در 178 نفر (63 درصد) از بیماران دیده شد و شایعترین نوع آسیب خارج قفسهی سینه همراه آسیب لگن و اندامها بود که در 93 نفر(33 درصد) رخ داده بود. در 211 نفر (7 5 درصد) بیماران تنها با تخلیه بسته قفسهی سینه یا تحت نظر گرفتن درمان شده بودند در حالی که 71 بیمار (25 درصد) به جراحی در 24 ساعت اول نیاز داشتند که شایعترین نوع آن نیز لا پا راتومی بود. میانگین زمان اقامت در بیمارستان 6/9 ± 7، 70-1 روز و میانگین زمان مراقبت در ICU ، 9/1 روز به ازای هر بیمار بود. مرگ و میر در 33 بیمار (7/11 درصد) و عفونت تنفسی در 12 بیمار (2/4 درصد) مشاهده شد.
نتیجهگیری: این تحقیق ضمن نشان دادن تنوع آسیب های قفسه ی سینه و مرگ و میر قابل توجه آ ن روش کرد که می توان با اتخاذ تدابیری با نظارت بیشتر بر جاده ها، ایجاد راه های ایمن، تشویق مردم به استفاده از کمربند و کلاه ایمنی موتورسواران به آسانی میتوان از شدت آ سیبها کاست و از پیامدهای نامطلوب جلوگیری کرد. مرگ و میر در بیماران با آسیب قفسه ی سینه با میزان فشار سیستولی، ضربان قلب، تعداد تنفس، GCS زمان ورود آسیب نوع غیرنافذ، آسیب هم زمان داخل و خارج قفسه ی سینه رابطه ی معنی داری داشت و از این یافته ها می توان به عنوان عامل پیشگوییکننده در اداره ی هرچه بهتر بیماران استفاده کرد.
Davoodabadi A, Abdoulrahimkashi E, Fattahi M, Moosavi G A, Afshar M, Talebian A. Epidemiology of Chest Trauma in Kashan Trauma Centers. Feyz Med Sci J 2008; 11 (5) :17-22 URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-751-fa.html
داوودآبادی عبدالحسین، عبدالرحیم کاشی اسماعیل، فتاحی محسن، موسوی غلامعباس، افشار محمد، طالبیان احمد. همه گیری شناسی آسیب قفسه ی سینه طی سال های 1386-1382 در مراکز ترومای کاشان. مجله علوم پزشکی فيض. 1386; 11 (5) :17-22