سابقه و هدف: تشنج ناشی از تب شایع ترین اختلال عصبی و شایعترین نوع تشنج در کودکان زیر 6 سال می باشد. با توجه به نقش مهم مادر در کنترل این بیماری و ماهیت نگران کننده آن، این مطالعه به منظور بررسی دانش، نگرش و عملکرد مادران و نیز تعیین نقش آموزش دردانش، نگرش و عملکرد آنها انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی بر روی 106 مادر با کودک مبتلا به تب و تشنج مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 86-1385 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای شامل 49 سوال بود که 18 سوال آن مربوط به مشخصات، 7 سوال مربوط به دانش، 16 سوال مربوط به نگرش و 8 سوال مربوط به عملکرد بود. پرسشنامه توسط دستیار تکمیل میگردید و اطلاعات با کمک شاخصهای توصیفی و با آزمون های t زوجی و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: این مطالعه نشان داد که 32 نفر (2/30 درصد) دانش ضعیف، 44 نفر (5/41 درصد) دانش متوسط و 30 نفر (3/28 درصد) دانش خوب داشتند. از طرفی طی مطالعه مشخص شد 11 نفر (3/32 درصد) مادران با آموزش قبلی، دانش خوب، 19 نفر (9/55 درصد) دانش متوسط و 4 نفر (8/11 درصد) دانش ضعیف داشتند. در مقابل، 9/38 درصد از مادران بدون آموزش قبلی دارای دانش ضعیف بودند و تنها 19 نفر (4/26 درصد) دارای دانش خوب بودند (05/0 p< ). 24 نفر (6/22 درصد) نگرش ضعیف، 45 نفر (5/42 درصد) نگرش متوسط و 37 نفر (9/34 درصد) نگرش خوب داشتند. از طرف دیگر در طی مطالعه مشخص شد، 15 نفر (1/44 درصد) مادران با آموزش قبلی، نگرش خوب، 16 نفر (1/47 درصد) نگرش متوسط و3 نفر(8/8 درصد) نگرش ضعیف داشتند. در مقابل 21 نفر (2/29 درصد) از مادرانی که آموزش قبلی نداشتند دارای نگرش ضعیف بودند و 29 نفر (3/40 درصد) دارای نگرش متوسط و 22 نفر (5/30 درصد) دارای نگرش خوب بودند (05/0 p< ). 64 نفر (4/60 درصد) عملکرد ضعیف، 29 نفر (4/27 درصد) عملکرد متوسط و 13 نفر(2/12 درصد) عملکرد خوب داشتند از طرف دیگر طی مطالعه مشخص شد 7 نفر (6/20 درصد) از مادران با آموزش قبلی، عملکرد خوب، 14نفر( 2/41 درصد) عملکرد متوسط و13 نفر(8/8 3 درصد) عملکرد ضعیف داشتند. در مقابل 6 نفر (4/8 درصد) از مادرانی که آموزش قبلی نداشتند دارای عملکرد خوب، 15 نفر (8/20 درصد) عملکرد متوسط و 51 نفر (8/70 درصد) عملکرد ضعیف داشتند (5 0/0 p< ). نتیجهگیری: با توجه به اینکه اغلب مادران دانش، نگرش و عملکرد ضعیف و متوسط داشتند و طی مطالعه مشخص شد آموزش قبلی در بهبود دانش، نگرش و عملکرد موثر میباشد، ارتقاء آنها جهت کمک به کودک مبتلا به تب تشنج ضروری به نظر میرسد. |