سابقه و اهداف: شیوعاختلالاتسلامت روان و رفتارهای پرخطردربین افرادجامعهبهویژهجوانانروبهافزایشمیباشد،برخیگروههاماننددانشجویانبیشتردچارمشکلاتسلامت روان و رفتارهای پرخطرمیشوند. رفتارهای پرخطر از جمله مهمترین عوامل به خطر افتادن سلامت جوامع هستند. پژوهشحاضر با هدفارزیابیسلامت روان و رفتارهایپرخطردربیندانشجویاندانشگاهعلوم پزشکی کاشانانجامگرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی از نوع مقطعی میباشد. 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان انتخاب شدند. پس از دریافت اطلاعات دموگرافیک، سلامت روان (SCL-90) و رفتارهای خطرپذیری شرکتکنندگان سنجیده شد. سپس دادهها با نرمافزار SPSS V17و روشهای آماری (تحلیل واریانس و آزمون ضریب همبستگی پیرسون) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج:میانگین سنی شرکت کنندگان 98/2±46/22 سال بود و 243 نفر (8/63 %) زن بودند. 6/55 درصد دانشجویان شرکتکننده بر اساس نمره کل سلامت روان دارای نشانه های اختلالات روانپزشکی بودند. همچنین میزان گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشجویان شرکتکننده در حد پایینی (میانگین درصدی کمتر از 50) قرار داشته است. بطورکلی تمام مؤلفههای سلامت روان با گرایش به رفتارهای پرخطر ارتباط معناداری دارند (001/0p<، 376/0r=) بهجز مؤلفه حساسیت در روابط متقابل، الکل و سیگار و مؤلفه هراس با گرایش به رابطه با جنس مخالف. نتیجه گیری:بهطورکلی نتایج پژوهش حاکی از آن است کهسلامت رواننقشمؤثریدررفتارهایپرخطر دانشجویاندارند؛بنابراین،برنامهریزیدرجهتافزایشسلامترواندانشجویانوافزایشآگاهیآنهادر زمینه مدیریت هیجانات،مهارتهایزندگیوبهداشتروانیاحتمالاًبتواندنقشبه سزاییدرکاهشرفتارهایپرخطرداشتهباشد. بنابراین با توجه به اهمیت سلامت روان و رفتارهای پرخطر در جامعه لازم است تا مطالعات بیشتری در اینزمینه انجام گردد.