[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Biochemistry and Nutrition in Metabolic Diseases
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 27، شماره 6 - ( دوماه نامه 1402 ) ::
جلد 27 شماره 6 صفحات 710-703 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی در طی پاندمی کووید-19، مراجعه کننده به بیمارستان کارگرنژاد کاشان
فاطمه عصاریان ، فاطمه قریشی ، حمیده صالحی نجف آبادی ، حبیب اله رحیمی
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، fatemeh.assarian2023@gmail.com
چکیده:   (353 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال بیش فعالی- کم توجهی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی در بین کودکان است که تأثیر منفی بر طیف وسیعی از جنبه ها از جمله توانایی یادگیری، روابط بین فردی، عزت نفس و احساسات دارد. با توجه به تاثیر منفی پاندمی کووید-19 بر سلامت روان کودکان و نوجوانان، این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی در طول پاندمی کووید-19 انجام شد.
روش‌ها: در مطالعه‌ مقطعی حاضر، تعداد 54 کودک مبتلا به ADHD مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان کارگرنژاد کاشان در سال 1400 وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده‌ها، از پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه کیفیت زندگی pedsQL استفاده گردید. کودکان در 4 زیرمقیاس عملکردی کیفیت زندگی شامل؛ جسمانی، عاطفی، اجتماعی و تحصیلی و نمره کل مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین سنی کودکان 1/43±9/15 سال بود. بالاترین نمره مربوط به عملکرد جسمانی کودکان با میانگین 15/08±74/48 و پایین­ترین نمره مربوط به عملکرد تحصیلی با میانگین 15/17±53/33 بود. از بین متغیرهای مختلف مورد بررسی، میان عملکرد تحصیلی و جنسیت رابطه معنادار دیده شد (0/04=P).
نتیجه‌گیری: بیماری ADHD و کووید-19 هر دو باعث افت کیفیت زندگی کودکان خصوصاً در حوزه عملکرد تحصیلی می شوند که می­تواند پیامدهای ناسازگار روانشناختی در سال­ های بعدی زندگی آنها را پیش بینی نماید. پیشنهاد می­شود در زمینه درمان این اختلال و کنترل عوامل محیطی و خانوادگی موثر بر آن تحقیقات بیشتری انجام شود.
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، کودکان، اختلال بیش فعالی- کم توجهی (ADHD)، کووید-1919
متن کامل [PDF 419 kb]   (157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/5/19 | ویرایش نهایی: 1402/12/1 | پذیرش: 1402/10/3 | انتشار: 1402/11/24
فهرست منابع
1. APA APA. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Am Psychiatric Assoc. 2013. doi:10.1176/appi.books.9780890425596
2. Thapar A, Cooper M, Eyre O, Langley K. Practitioner review: what have we learnt about the causes of ADHD? J Child Psychol Psychiatry. 2013; 54(1): 3-16. doi:10.1111/j.1469-7610.2012.02611.x PMid:22963644 PMCid:PMC3572580
3. De La Fuente A, Xia S, Branch C, Li X. A review of attention-deficit/hyperactivity disorder from the perspective of brain networks. Front Human Neurosci. 2013; 7:192. doi:10.3389/fnhum.2013.00192 PMid:23720619 PMCid:PMC3654209
4. Kim H, Jhon M, Kim JW, Kang HJ, Ryu S, Kim JM, et al. Factors Associated with Depression and Anxiety in Korean Adolescents During the COVID-19 Pandemic. Psychiatry Investig. 2022; 19(7): 551-61. doi:10.30773/pi.2021.0365 PMid:35903057 PMCid:PMC9334801
5. Walker DM, Tolentino VR. COVID-19: the impact on pediatric emergency care. Pediatr Emerg Med Pract. 2020; 17(Suppl 6-1):1-27.
6. Erden S, Necati U. Children with ADHD were affected in terms of mental health and quality of life during the COVID-19 pandemic. J Med Palliative Care. 2023; 4(1):1-6. doi:10.47582/jompac.1176162
7. Taj A, Arabasadi R, Ayatnia M. Effective and comprehensive management process against COVID-19: the golden key to increasing safety in the hospital environment. Novel Clin Med. 2024; 3(1): 58-59. doi: 10.22034/ncm.2023.381578.1068
8. Orben A, Tomova L, Blakemore SJ. The effects of social deprivation on adolescent development and mental health. Lancet Child Adolesc Health. 2020; 4(8): 634-40. doi:10.1016/S2352-4642(20)30186-3 PMid:32540024
9. Danckaerts M, Sonuga-Barke EJ, Banaschewski T, Buitelaar J, Döpfner M, Hollis C, et al. The quality of life of children with attention deficit/hyperactivity disorder: a systematic review. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2010; 19(2): 83-105. doi:10.1007/s00787-009-0046-3 PMid:19633992 PMCid:PMC3128746
10. Bobo E, Lin L, Acquaviva E, Caci H, Franc N, Gamon L, et al. Comment les enfants et adolescents avec le trouble déficit d'attention/hyperactivité (TDAH) vivent-ils le confinement durant la pandémie COVID-19? L'encephale. 2020; 46(3): S85-S92. doi:10.1016/j.encep.2020.05.011 PMid:32522407 PMCid:PMC7276130
11. Tran B, Allnutt A, Wong A. COVID-19 pandemic and youth fitness: a systematic review. Novel Clin Med 2023;2(1):3-10. doi: 10.22034/ncm.2023.381863.1069
12. Varni JW, Seid M, Kurtin PS. PedsQL™ 4.0: Reliability and validity of the Pediatric Quality of Life Inventory™ Version 4.0 Generic Core Scales in healthy and patient populations. Med Care 2001: 800-12. doi:10.1097/00005650-200108000-00006 PMid:11468499
13. Mohamadian H, Akbari H, Gilasi H, Gharlipour Z, Moazami A, Aghajani M, et al. Validation of pediatric quality of life questionnaire (PedsQL) in Kashan city. J Ilam Univ Med Sci. 2014; 22(3): 10-8.
14. Zhu W, Liu Q, Hong X. Implementation and Challenges of Online Education during the COVID-19 Outbreak: A National Survey of Children and Parents in China. Early Child Res Q. 2022; 61: 209-19. doi:10.1016/j.ecresq.2022.07.004 PMid:35919864 PMCid:PMC9334978
15. Patel A, Medhekar R, Ochoa-Perez M, Aparasu RR, Chan W, Sherer JT, et al. Care provision and prescribing practices of physicians treating children and adolescents with ADHD. Psychiatr Serv. 2017; 68(7): 681-8. doi:10.1176/appi.ps.201600130 PMid:28196459
16. Brown RT, Amler RW, Freeman WS, Perrin JM, Stein MT, Feldman HM, et al. Treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder: overview of the evidence. Pediatrics. 2005; 115(6): e749-e57. doi:10.1542/peds.2004-2560PMid:15930203
17. Klassen AF, Miller A, Fine S. Health-related quality of life in children and adolescents who have a diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatrics. 2004; 114(5): e541-e7.doi:10.1542/peds.2004-0844 PMid:15520087
18. Müller‐Godeffroy E, Michael T, Poster M, Seidel U, Schwarke D, Thyen U. Self‐reported health‐related quality of life in children and adolescents with myelomeningocele. Develop Med Child Neurol 2008; 50(6):456-61. doi:10.1111/j.1469-8749.2008.02054.x PMid:18371093
19. Landgfuf JM, Abetz LN. Functional status and well-being of children representing three cultural groups: initial self-reports using the CHQ-CF87. Psychol Health. 1997; 12(6): 839-54. doi:10.1080/08870449708406744
20. Klassen A, Miller A, Fine S. Agreement between parent and child report of quality of life in children with attention‐deficit/hyperactivity disorder. Child Care Health Dev. 2006; 32(4): 397-406. doi:10.1111/j.1365-2214.2006.00609.x PMid:16784495
21. Topolski TD, Edwards TC, Patrick DL, Varley P, Way ME, Buesching DP. Quality of life of adolescent males with attention-deficit hyperactivity disorder. J Atten Disord 2004; 7(3): 163-73. doi:10.1177/108705470400700304 PMid:15260173
22. Pongwilairat K, Louthrenoo O, Charnsil C, Witoonchart C. Quality of life of children with attention-deficit/hyper activity disorder. J Med Assoc Thai. 2005; 88(8): 1062-6.
23. Varni J. The PedsQLTM‐Measurement Mode for the Pediatric Quality of Life InventoryTM. PedsQLTM [2010 Available from: URL: www pedsql org. 2007.
24. Varni JW, Burwinkle TM. The PedsQL™ as a patient-reported outcome in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: a population-based study. Health Qual Life Outcomes. 2006; 4(1): 1-10. doi:10.1186/1477-7525-4-26 PMid:16630344 PMCid:PMC1459106
25. Rimmer M, Campbell C, Murphy S, Coghill D, editors. ADHD: The impact on parent's and children's quality of life. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry; 2007.
26. Bai G, Herten MHv, Landgraf JM, Korfage IJ, Raat H. Childhood chronic conditions and health-related quality of life: Findings from a large population-based study. PloS One 2017; 12(6): e0178539. doi:10.1371/journal.pone.0178539 PMid:28575026 PMCid:PMC5456082
27. Green JL, Sciberras E, Anderson V, Efron D, Rinehart N. Association between autism symptoms and functioning in children with ADHD. Arch Dis Child 2016; 101(10): 922-8. doi:10.1136/archdischild-2015-310257 PMid:27117836
28. Kara OK, Tonak HA, Kara K, Ulu HS, Kose B, Sahin S, et al. Home participation, support and barriers among children with attention-deficit/hyperactivity disorder before and during the COVID-19 pandemic. Public Health. 2021; 196: 101-6. doi:10.1016/j.puhe.2021.04.015 PMid:34171615 PMCid:PMC8629768
29. Larsen LB, Daley D, Lange AM, Sonuga-Barke E, Thomsen PH, Rask CU. Effect of parent training on health-related quality of life in preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder: A secondary analysis of data from a randomized controlled trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2021; 60(6): 734-44. e3. doi:10.1016/j.jaac.2020.04.014 PMid:32505701
30. Lee JH, Maeng S, Lee JS, Bae JN, Kim WH, Kim H. The Difference in the Quality of Life of Korean Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder between Before and After COVID-19. Soa Chongsonyon Chongsin Uihak. 2022; 33(4): 113. doi:10.5765/jkacap.220019 PMid:36203887 PMCid:PMC9513409
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assarian F, Ghoreishi F S, Salehi Najafabadi H, Rahimi H. Evaluating the quality of life of 8-12 year-old children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) referred to Kargarnejad Hospital in Kashan during COVID-19 pandemic. Feyz 2023; 27 (6) :703-710
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4942-fa.html

عصاریان فاطمه، قریشی فاطمه، صالحی نجف آبادی حمیده، رحیمی حبیب اله. ارزیابی کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی در طی پاندمی کووید-19، مراجعه کننده به بیمارستان کارگرنژاد کاشان. مجله علوم پزشکی فيض. 1402; 27 (6) :703-710

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4942-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 27، شماره 6 - ( دوماه نامه 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4652