[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( دو ماه نامه 1393 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 238-229 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان خود کارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم رویی و پرخاش گری در دانش آموزان دبیرستانی با سطوح جرأت ورزی متفاوت
فاطمه خزایی ، محمدرضا شعیری ، لیلا حیدری نسب ، محمد رضا جلالی
دانشگاه شاهد ، Khazaei_f1386@yahoo.com
چکیده:   (7571 مشاهده)

سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان خودکارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم­رویی و پرخاش­گری دانش آموزان دبیرستانی با جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین بوده است.

مواد و روش­ها: نمونه­های تحقیق (311 دانش آموز پایه دوم و سوم مقطع دبیرستان) از نواحی پنج­گانه شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق تهران با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای برگزیده شدند. بر اساس میانگین و انحراف معیار جرأت ورزی، آزمودنی­های دارای جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین مشخص شدند و مقایسه متغیرهای تحقیق در سه گروه یاد شده بر مبنای تحلیل واریانس چند متغیره انجام گردید.

نتایج: تحلیل داده­های مطالعه نشان داد که F مشاهده شده مربوط به ویلکز برابر 12/4 است که در سطح آلفای 001/0 معنی­دار بود. نتایج تحلیل واریانس مربوط به هر متغیر به شکل جداگانه نشان داد که میزان خود کارآمدی (77/13 F : و 001/0> P) و عزت نفس (80/4 F : و 001/ 0> P) در دانش آموزان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. هم­چنین، نتایج مربوط به پرخاش­گری (01/12 F : و 001/ 0 > P )، اضطراب اجتماعی (24/ 5 F: و 001/0 >P) و کم­رویی (65/8 F: و 001/ 0>P) نشان می­دهد که متغیرهای یاد شده در نوجوانان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است.

نتیجه­گیری: نتایج به­دست آمده نشان داد که آزمودنی­های دارای جرأت ورزی بالا، خود کارآمدی و عزت نفس بیشتری را نسبت به گروه دارای جرأت­ورزی پایین گزارش می­کنند و هم­چنین اضطراب اجتماعی، کم­رویی و پرخاش­گری کمتری را نسبت به گروه داری جرأت ورزی پایین نشان می­دهند.

واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، پرخاشگری، جرأت ورزی، خودکارآمدی، عزت نفس، کمرویی
متن کامل [PDF 308 kb]   (3086 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: 1393/4/5 | ویرایش نهایی: 1393/4/17 | پذیرش: 1393/4/5 | انتشار: 1393/4/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaie F, Shairi M R, Heidari-Nasab L, Jalali M R. Comparison of self-efficacy, self-esteem, social anxiety, shyness and aggression among high school students with different levels of assertiveness. Feyz 2014; 18 (3) :229-238
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2305-fa.html

خزایی فاطمه، شعیری محمدرضا، حیدری نسب لیلا، جلالی محمد رضا. مقایسه میزان خود کارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم رویی و پرخاش گری در دانش آموزان دبیرستانی با سطوح جرأت ورزی متفاوت. مجله علوم پزشکی فيض. 1393; 18 (3) :229-238

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2305-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 18، شماره 3 - ( دو ماه نامه 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645