:: دوره 14، شماره 3 - ( فصلنامه 1389 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 216-209 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بهبود دهنده آموزش در ماز بر حافظه فضایی موش های صحرایی آلزایمری
مسعود سهیلی کاشانی، محمود سلامی، مصطفی رضائی طاویرانی، سید علیرضا طلائی زواره*
، talaei@kaums.ac.ir
چکیده:   (8846 مشاهده)

سابقه و هدف: آلزایمر نوعی بیماری مغزی است که در آن نورون ها تخریب شده و فرد دچار نقصان حافظه می شود. تحقیقات زیادی اثر فعالیت های ذهنی و بدنی بر پیشگیری، بهبود و یا درمان آلزایمر را اثبات نموده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر آموزش در ماز آبی موریس بر بهبود یادگیری موش های صحرایی آلزایمری است.

مواد و روش ها: در این مطالعه از 20 سر موش صحرایی نر بالغ استفاده شد که در 2 گروه آلزایمری و شاهد قرار گرفتند. در مرحله اول یادگیری حیوانات طی 5 روز و در هر روز 4 بار در ماز آبی موریس مورد آزمایش قرار گرفت. مدت زمان سپری شده و مسافت طی شده برای یافتن سکوی پنهان به عنوان ملاک یادگیری در نظر گرفته شدند. از آزمایش پروب برای ارزیابی به خاطر آوری حافظه حیوانات، استفاده شد. بعد از 20 روز مجددا مراحل ذکر شده برای حیوانات تکرار گردید و نتایج هر دو مرحله بین دو گروه مقایسه گردید.

نتایج: نتایج حاصل از مرحله اول یادگیری نشان می دهد که گروه شاهد نسبت به گروه آلزایمری در مدت زمان کمتری سکو را پیدا کرده است؛ از سوی دیگر در دومین مرحله از آزمایشات اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد آزمایش مشاهده نگردید. همچنین از نظر به خاطر آوری حافظه تفاوت قابل توجهی بین دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه گیری: آموزش در ماز آبی موریس سبب بهبود روند یادگیری فضایی در موش های صحرایی آلزایمری می شود.

واژه‌های کلیدی: بیماری آلزایمر، یادگیری ماز، موش صحرایی
متن کامل [PDF 358 kb]   (5276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/7/7 | انتشار: 1389/7/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( فصلنامه 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها