[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( فصلنامه 1389 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 209-216 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بهبود دهنده آموزش در ماز بر حافظه فضایی موش های صحرایی آلزایمری
مسعود سهیلی کاشانی، محمود سلامی، مصطفی رضائی طاویرانی، سید علیرضا طلائی زواره *
مربي ، talaei@kaums.ac.ir
چکیده:   (6331 مشاهده)

سابقه و هدف: آلزایمر نوعی بیماری مغزی است که در آن نورون ها تخریب شده و فرد دچار نقصان حافظه می شود. تحقیقات زیادی اثر فعالیت های ذهنی و بدنی بر پیشگیری، بهبود و یا درمان آلزایمر را اثبات نموده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر آموزش در ماز آبی موریس بر بهبود یادگیری موش های صحرایی آلزایمری است.

مواد و روش ها: در این مطالعه از 20 سر موش صحرایی نر بالغ استفاده شد که در 2 گروه آلزایمری و شاهد قرار گرفتند. در مرحله اول یادگیری حیوانات طی 5 روز و در هر روز 4 بار در ماز آبی موریس مورد آزمایش قرار گرفت. مدت زمان سپری شده و مسافت طی شده برای یافتن سکوی پنهان به عنوان ملاک یادگیری در نظر گرفته شدند. از آزمایش پروب برای ارزیابی به خاطر آوری حافظه حیوانات، استفاده شد. بعد از 20 روز مجددا مراحل ذکر شده برای حیوانات تکرار گردید و نتایج هر دو مرحله بین دو گروه مقایسه گردید.

نتایج: نتایج حاصل از مرحله اول یادگیری نشان می دهد که گروه شاهد نسبت به گروه آلزایمری در مدت زمان کمتری سکو را پیدا کرده است؛ از سوی دیگر در دومین مرحله از آزمایشات اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد آزمایش مشاهده نگردید. همچنین از نظر به خاطر آوری حافظه تفاوت قابل توجهی بین دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه گیری: آموزش در ماز آبی موریس سبب بهبود روند یادگیری فضایی در موش های صحرایی آلزایمری می شود.

واژه‌های کلیدی: بیماری آلزایمر، یادگیری ماز، موش صحرایی
متن کامل [PDF 358 kb]   (1858 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۷/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soheili Kashani M, Salami M, Rezaei- Tavirani M, Talaei Zavareh S A. Maze training improves learning in an Alzheimer model of rat. Feyz. 2010; 14 (3) :209-216
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-972-fa.html
سهیلی کاشانی مسعود، سلامی محمود، رضائی طاویرانی مصطفی، طلائی زواره سید علیرضا. اثر بهبود دهنده آموزش در ماز بر حافظه فضایی موش های صحرایی آلزایمری. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض. 1389; 14 (3) :209-216

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-972-fa.html

دوره 14، شماره 3 - ( فصلنامه 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 797 queries by yektaweb 3535