[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 14، شماره 3 - ( فصلنامه 1389 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 216-209 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بهبود دهنده آموزش در ماز بر حافظه فضایی موش های صحرایی آلزایمری
مسعود سهیلی کاشانی ، محمود سلامی ، مصطفی رضائی طاویرانی ، سید علیرضا طلائی زواره*
، talaei@kaums.ac.ir
چکیده:   (9732 مشاهده)

سابقه و هدف: آلزایمر نوعی بیماری مغزی است که در آن نورون ها تخریب شده و فرد دچار نقصان حافظه می شود. تحقیقات زیادی اثر فعالیت های ذهنی و بدنی بر پیشگیری، بهبود و یا درمان آلزایمر را اثبات نموده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر آموزش در ماز آبی موریس بر بهبود یادگیری موش های صحرایی آلزایمری است.

مواد و روش ها: در این مطالعه از 20 سر موش صحرایی نر بالغ استفاده شد که در 2 گروه آلزایمری و شاهد قرار گرفتند. در مرحله اول یادگیری حیوانات طی 5 روز و در هر روز 4 بار در ماز آبی موریس مورد آزمایش قرار گرفت. مدت زمان سپری شده و مسافت طی شده برای یافتن سکوی پنهان به عنوان ملاک یادگیری در نظر گرفته شدند. از آزمایش پروب برای ارزیابی به خاطر آوری حافظه حیوانات، استفاده شد. بعد از 20 روز مجددا مراحل ذکر شده برای حیوانات تکرار گردید و نتایج هر دو مرحله بین دو گروه مقایسه گردید.

نتایج: نتایج حاصل از مرحله اول یادگیری نشان می دهد که گروه شاهد نسبت به گروه آلزایمری در مدت زمان کمتری سکو را پیدا کرده است؛ از سوی دیگر در دومین مرحله از آزمایشات اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد آزمایش مشاهده نگردید. همچنین از نظر به خاطر آوری حافظه تفاوت قابل توجهی بین دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه گیری: آموزش در ماز آبی موریس سبب بهبود روند یادگیری فضایی در موش های صحرایی آلزایمری می شود.

واژه‌های کلیدی: بیماری آلزایمر، یادگیری ماز، موش صحرایی
متن کامل [PDF 358 kb]   (6344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/7/7 | ویرایش نهایی: 1389/7/13 | انتشار: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soheili Kashani M, Salami M, Rezaei- Tavirani M, Talaei Zavareh S A. Maze training improves learning in an Alzheimer model of rat. Feyz Med Sci J 2010; 14 (3) :209-216
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-972-fa.html

سهیلی کاشانی مسعود، سلامی محمود، رضائی طاویرانی مصطفی، طلائی زواره سید علیرضا. اثر بهبود دهنده آموزش در ماز بر حافظه فضایی موش های صحرایی آلزایمری. مجله علوم پزشکی فيض. 1389; 14 (3) :209-216

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-972-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 14، شماره 3 - ( فصلنامه 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660