[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
هوش مصنوعی::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 29، شماره 4 - ( دوماه نامه 1404 ) ::
جلد 29 شماره 4 صفحات 363-352 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر توانبخشی شناختی با تمرکز بر کنترل مهاری بر بازداری پاسخ و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی
پرویز پرزور* ، سارا تقی زاده هیر
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، sara.taghizadeh1370@gmail.com
چکیده:   (340 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی (ADHD) از شایع‌ترین اختلالات عصبی-رشدی دوره کودکی است که نقص در کارکردهای اجرایی مانند بازداری پاسخ و توجه انتخابی از ویژگی‌های اصلی آن به شمار می‌رود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه توانبخشی شناختی طراحی‌شده برای تقویت کنترل مهاری، بر بهبود بازداری پاسخ و توجه انتخابی کودکان مبتلا به ADHD انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. از میان کودکان مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روانشناسی شهر اردبیل در سال ۱۴۰۲، تعداد ۴۰ کودک مبتلا به ADHD با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۲۰ نفر) جایگزین شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه کانرز (فرم والدین)، آزمون برو/نرو و آزمون استروپ گردآوری شد. گروه آزمایش به مدت ۱۴ جلسه تحت مداخله توانبخشی شناختی قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-25 و از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که پس از کنترل اثر پیش‌آزمون، بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر ترکیب خطی متغیرهای بازداری پاسخ و توجه انتخابی در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). به عبارت دیگر، مداخله توانبخشی شناختی منجر به بهبود معنادار هر دو مؤلفه بازداری پاسخ و توجه انتخابی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، به نظر می‌رسد توانبخشی شناختی با محوریت کنترل مهاری، مداخله‌ای اثربخش برای بهبود بازداری پاسخ و توجه انتخابی در کودکان مبتلا به ADHD است. بنابراین، گنجاندن این گونه برنامه‌های شناختی در پروتکل‌های درمانی جامع این کودکان به متخصصان حوزه کودک توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی، کنترل مهاری، بازداری پاسخ، توجه انتخابی، اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی
متن کامل [PDF 368 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: 1404/2/15 | ویرایش نهایی: 1404/7/9 | پذیرش: 1404/5/20 | انتشار: 1404/7/7
فهرست منابع
1. Jensen BR, Malling AS, Schmidt SI, Meyer M, Morberg BM, Wermuth L, et al. Long-term treatment with transcranial pulsed electromagnetic fields improves movement speed and elevates cerebrospinal erythropoietin in Parkinson's disease. PLoS ONE. 2021; 16: e0248800. doi.10.1371/journal.pone.0248800 PMid:33909634 PMCid:PMC8081215
2. Mozaffari M, Hassani-Abharian P, Kholghi G, Vaseghi S, Zarrindast MR, Nasehi M, et al. Treatment with RehaCom computerized rehabilitation program improves response control, but not attention in children with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD). J Clin Neurosci. 2022; 98: 149-153. doi.10.1016/j.jocn.2022.02.008 PMid:35180505
3. Salehinejad MA, Ghanavati E, Rashid HR, Nitsche MA. Hot and cold executive functions in the brain: A prefrontal-cingular network. Brain Neurosci Adv. 2021; 5: 23982128211007769. doi.10.1177/23982128211007769 PMid:33997292 PMCid:PMC8076773
4. Sonuga-Barke EJ, Becker SP, Bölte S, Castellanos FX, Franke B, Newcorn JH, et al. Annual Research Review: Perspectives on progress in ADHD science-from characterization to cause. J Child Psychol Psychiatry. 2023; 64(4): 506-532. doi.10.1111/jcpp.13696 PMid:36220605 PMCid:PMC10023337
5. Ishihara T, Miyazaki A, Tanaka H, Fujii T, Takahashi M, et al. Childhood exercise predicts response inhibition in later life via changes in brain connectivity and structure. Neuroimage. 2021; 237: 118196. doi.10.1016/j.neuroimage.2021.118196 PMid:34029739
6. Mohammadzadeghan R, Farid A, Chalabianlu Hasratanlo Gh, Mesrabadi J. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness-Based Socio-Emotional Learning Program With/and Without Transcranial Direct Current Stimulation on Sustained Attention and Response Inhibition in Students with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. J Cogn Psychol. 2022; 10(2): 1-21.doi.10.61186/shefa.11.2.52
7. Young S, Asherson P, Lloyd T, Absoud M, Arif M, Colley WA, et al. Failure of Healthcare Provision for Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder in the United Kingdom: A Consensus Statement. Front Psychiatry. 2022; 12: 649399. doi.10.3389/fpsyt.2021.649399 PMid:33815178 PMCid:PMC8017218
8. Kermani A, Basharpoor S, Narimani M. The Effectiveness of Computerized Training of Visual-Motor Skills on Motor Impulsivity and Response Inhibition in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. J Except Child. 2019; 21(4): 99-112.
9. Dana A, Sabzi AH, Ghorbani S, Rad AG. The effect of diurnal rhythms on static and dynamic balance performance. Biomed Hum Kinet. 2021; 13(1): 205-211. doi.10.2478/bhk-2021-0025
10. Yavari Barhaghtalab E, Asgari P, Naderi F, Heydarie A. The effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (decision-making, flexibility, emotion control) in children with attention deficit hyperactivity disorder. MUMS. 2022; 65(3): 1199-1213. doi.10.22038/mjms.2022.64291.3779
11. Skalski S, Pochwatko G, Balas R. Impact of motivation on selected aspects of attention in children with ADHD. Child Psychiatry Hum Dev. 2021; 52(4): 586-595. doi.10.1007/s10578-020-01042-0 PMid:32816140 PMCid:PMC8238702
12. van Ede F, Nobre AC. Toward a neurobiology of internal selective attention. Trends Neurosci. 2021; 44(7): 513-515. doi.10.1016/j.tins.2021.04.010 PMid:33992457
13. Park Y, Lee JH. The deficit of early selective attention in adults with sluggish cognitive tempo: in comparison with those with attention-deficit/hyperactivity disorder. Front Psychol. 2021; 12: 614213. doi.10.3389/fpsyg.2021.614213 PMid:33776840 PMCid:PMC7987646
14. Pipe A, Ravindran N, Paric A, Patterson B, Van Ameringen M, Ravindran A. Treatments for child and adolescent attention deficit hyperactivity disorder in low and middle-income countries: A narrative review. Asian J Psychiatr. 2022; 76: 103232. doi.10.1016/j.ajp.2022.103232 PMid:35987096
15. Torkman M, Kakabraee K, Alsadat Hosseini S. Comparison of the Effectiveness of Drug Therapies, Neurological Feedback and Combined Psychological Interventions on Behavioral Problems of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JRBS. 2021; 19(1): 58-74. doi.10.52547/rbs.19.1.58
16. Veloso A, Vicente SG, Filipe MG. Effectiveness of cognitive training for school-aged children and adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder: a systematic review. Front Psychol. 2020; 10: 2983. doi.10.3389/fpsyg.2019.02983 PMid:32010026 PMCid:PMC6971402
17. Esmaeili R, Estaki M, Shahriariahmadi M. Comparison of the Effectiveness of Pars and Parisa Cognitive Rehabilitation Programs on Inhibitory Control of Students with ADHD. Q J Psychol Stud. 2022; 18(3): 119-132. doi.10.22051/psy.2022.40859.2637
18. Najjari Alamooti B, Peymani J, Bahrami Hidaji M, Sodagar Sh, Havasi Soomar N. Investigating the efficacy of cognitive rehabilitation of inhibitory control on cold executive functions, working memory and cognitive flexibility in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. JPS. 2023; 22(123): 613-634. doi.10.52547/JPS.22.123.613
19. Delavar A. Research method in psychology and educational sciences. Tehran: Virayesh Publications; 2020.
20. Conners CK. Manual for Conners' Rating Scales. Canada: Multi-Health Systems, Inc.; 1990.
21. Conners CK, Sitarenios G, Parker JD, Epstein JN. The revised Conners' Parent Rating Scale (CPRS-R): factor structure, reliability, and criterion validity. J Abnorm Child Psychol. 1998; 26(4): 257-268. doi.10.1023/A:1022602400621 PMid:9700518
22. Shahaeian A, Shahim S, Bashash L, Yousefi F. Standardization, factor analysis and reliability of the conners' parent rating scales for 6 to 11 years old children in Shiraz. JEPS. 2007; 3(3): 97-120.
23. Nejati V, Shiri E. Neurocognitive evidence for deficit in inhibitory control and risky decision making in smokers. J Res Behav Sci. 2013; 11(1): 1-9.
24. Wöstmann NM, Aichert DS, Costa A, Rubia K, Möller H, Ettinger U. Reliability and plasticity of response inhibition and interference control. Brain Cogn. 2013; 81(1): 82-94. doi.10.1016/j.bandc.2012.09.010 PMid:23174432
25. Schulz KP, Fan J, Magidina O, Marks DJ, Hahn B, Halperin JM. Does the Emotional Go/No-Go Task Really Measure Behavioral Inhibition? Convergence with Measures on a Non-Emotional Analog. Arch Clin Neuropsychol. 2007; 22(2): 151-160. doi.10.1016/j.acn.2006.12.001 PMid:17207962 PMCid:PMC2562664
26. Ghadiri F, Jazayeri A, Ashaeri H, Ghazi Tabatabaei M. Deficit in Executive Functioning in Patients With Schizo-Obsessive Disorder. Adv Cogn Sci. 2006; 8(3): 11-24.
27. Lezak MD, Howieson DB, Loring DW, editors. Neuropsychological assessment. 4th ed. New York: Oxford University Press; 2004.
28. Rahimian M, Shamsipour P, Barizi N. The effect of goal setting on improve the declarative memory performance in tasks with low and high cognitive load. J Cogn Psychol. 2016; 4(3): 61-70.
29. Siegrist M. Test-retest reliability of different versions of the Stroop test. J Psychol. 1997; 131(3): 299-306. doi.10.3200/JRLP.142.4.373-385 PMid:18792649 PMCid:PMC2655309
30. Gualtieri CT, Johnson LG. Reliability and validity of a computerized neurocognitive test battery, CNS Vital Signs. Arch Clin Neuropsychol. 2006; 21(7): 623-643. doi.10.1016/j.acn.2006.05.007 PMid:17014981
31. Alboghbeish S, Abedanzadeh R, Shetab Boushehri N, Daneshfar A. The Effect of Stroop Effect and Stimulus Onset Asynchronies on the Psychological Refractory Period. JCP. 2017; 5(2): 51-60.
32. Ghodrati S, Askari Nejad MS, Sharifian M, Nejati V. Inhibitory control training in preschool children with typical development: an RCT study. Early Child Dev Care. 2019; 191(13): 2093-2102. doi.10.1080/03004430.2019.1691544
33. Drikvand M, Shehniyailagh M, Hajiyakhchali A. Comparison of the Effects of "Computerized Cognitive Rehabilitation Game of Attention and Memory" and "Practical Games of Attention" on Sustained Attention, Response Inhibition, Reading Speed, and Accuracy of Reading in Students with Specific Learning Disability of Dyslexia. JEPS. 2022; 19(46): 29-47. doi.10.22111/jeps.2022.7015
34. Arshadi S, Nokni M, Asgari M, Sepahvand T. The effectiveness of cognitive rehabilitation of inhibitory control, electrical stimulation of the brain and the combination of inhibitory control and electrical stimulation of the brain on executive functions (behavioral inhibition and cognitive flexibility) in children with ADHD. J Sch Psychol Inst. 2023; 11(3): 6-27. doi.10.22098/jsp.2022.1786
35. Hong H, Song SI. Effectiveness of computerized cognitive rehabilitation therapy on cognitive function of children with disabilities: A systematic review. J Ment Health Res Intellect Disabil. 2023; 17(2): 158-172. doi.10.1080/19315864.2023.2240739
36. Leong AYC, Yong MH, Lin MH. The effect of strategy game types on inhibition. Psychol Res. 2022; 86(7): 2143-2155. doi.10.1007/s00426-021-01632-0 PMid:35020073 PMCid:PMC9470634
37. Mohammadlou M, Sotoude Asl N, Ghorbani R, Babakhani V. Comparing the effectiveness of cognitive rehabilitation and cognitive therapy based on mindfulness on improving the selective attention of students with specific learning disorders. JPS. 2023; 22(132): 2541-2560. doi.10.52547/JPS.22.132.2541
38. Ghorbanian E, Alivandi Vafa M, Farhoudi M, Nazari MA. Effect of Computer-based Cognitive Rehabilitation Intervention on Selective Attention, Sustained Attention, and Divided Attention of Patients with Stroke in Tabriz. SJRM. 2019; 9(1): 137-146. doi.10.22037/jrm.2019.111831.2110
39. Khalili MAS, Emadian SO, Hassanzadeh R. Comparing the effectiveness of attention training methods based on Fletcher's program and subsidized cognitive rehabilitation method on cognitive avoidance of executive functions of children with special learning disabilities. Adv Cogn Sci. 2022; 24(2): 29-42.
40. Eslami M, NamaziZadeh M, VeazMousavi MK, Shams A. Effects of Attentional Games, Physical Training and Mixed Practice on Attention Types and Cognitive Function of Children with Hyperactivity Disorder. SPSYJ. 2019; 27: 81-98. doi.10.22089/spsyj.2018.5495.1572
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Porzoor P, Taghizadeh Hir S. The impact of cognitive rehabilitation with a focus on inhibitory control on response inhibition and selective attention in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Feyz Med Sci J 2025; 29 (4) :352-363
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-5338-fa.html

پرزور پرویز، تقی زاده هیر سارا. تأثیر توانبخشی شناختی با تمرکز بر کنترل مهاری بر بازداری پاسخ و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی. مجله علوم پزشکی فيض. 1404; 29 (4) :352-363

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-5338-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 29، شماره 4 - ( دوماه نامه 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4722