[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
هوش مصنوعی::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر بازداری پاسخ و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌‌فعالی
پرویز پرزور* ، سارا تقی زاده هیر
، sara.taghizadeh1370@gmail.com
چکیده:   (174 مشاهده)
مقدمه اختلال نقص توجه/ بیش­ فعالی یکی از شایع­ترین اختلالات عصبی- رشدی است. یکی از مداخلات مطرح در درمان این کودکان توانبخشی شناختی می­ باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر بازداری پاسخ و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی انجام شد.
روش کار‌: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی شهر اردبیل بود که به کلینیک روانشناسی شهر اردبیل در سال 1402 مراجعه کردند، که به روش نمونه­گیری هدفمند، 40 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. داده­ها با استفاده از مقیاس درجه­ بندی والدین کانرز (1978)، آزمون برو، نرو (1984) و آزمون استروپ (1935) جمع­آوری شد. گروه آزمایش مداخله توانبخشی شناختی را به مدت 10 جلسه دریافت کردند. گروه کنترل مداخله­ ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزار SPSS-25 و با تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در پس­آزمون بین گروه­ها در بازداری پاسخ و توجه انتخابی وجود دارد. گروه­ آزمایش از بازداری پاسخ و توجه انتخابی بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بود (05/0>P)
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، می ­توان گفت مداخله توانبخشی شناختی در بهبود بازداری پاسخ و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی اثربخش بودند. لذا از این مداخله برای بهبود بازداری پاسخ و توجه انتخابی این کودکان می­توان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی، بازداری پاسخ، توجه انتخابی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: 1404/2/15 | ویرایش نهایی: 1404/5/27 | پذیرش: 1404/5/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4714