[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
هوش مصنوعی::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر خود‌مراقبتی اورم بر کیفیت‌زندگی بیماران: یک مرور سیستماتیک
زهرا سوکی ، فاطمه حاجی رضایی ، فاطمه خدابخشیان*
کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، fatemekhodabakhshian@yahoo.com
چکیده:   (198 مشاهده)

چکیده:
سابقه و اهداف: با توجه به اهمیت توانمندسازی بیماران در فرآیند مراقبت از خود، الگوی خودمراقبتی اورم به‌عنوان یکی از چارچوب‌های نظری مؤثر مطرح شده است. با این حال، شواهد مربوط به اثربخشی برنامه‌های آموزشی مبتنی بر این الگو بر کیفیت زندگی بیماران پراکنده، متفاوت و نیازمند مرور نظام‌مند هستند. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی خودمراقبتی اورم بر کیفیت زندگی بیماران انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مرور سیستماتیک، مقالات انگلیسی و فارسی چاپ شده در بانک‌های اطلاعاتی PubMed،Scopus ، ProQuest، Cochrane، Web of Science، CINAHL و پایگاه‌های داخلی شامل Magiran، SID، ISC، Iran Doc و همچنین موتور جست‌وجوی  Google scholarطی سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۰۰ با کلمات کلیدی؛ مدل خودمراقبتی اورم، کیفیت زندگی و معادل‌های MESH آن با همه‌ی ترکیبات احتمالی با استفاده از عملگرهای AND یا OR به دو زبان فارسی و انگلیسی جست‌وجو انجام‌شد. از بین 1246 مطالعه یافت‌ شده، 47 مقاله مرتبط با هدف مطالعه، معیار‌های ورود و پس از کیفیت‌سنجی با ابزار Joanna Briggs Institute انتخاب‌شده و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها به‌صورت توصیفی و با تأکید بر تفاوت‌های موجود گزارش شدند.
نتایج: در مجموع ۴۷ مطالعه شامل ۲۷ مطالعه از ایران و ۲۰ مطالعه از کشورهای دیگر (از جمله چین، مصر، ترکیه و اندونزی) مورد بررسی قرار گرفت. اکثر مطالعات بر روی بیماران مزمن و در گروه‌های سنی بزرگسال و سالمند انجام شده بودند. طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت، همودیالیز، ام‌اس، آسم، فشار خون، اسکیزوفرنی و... پوشش داده شده بود. در اغلب مطالعات، مداخلات آموزشی مبتنی بر مدل خودمراقبتی اورم با رویکردهای حمایتی-آموزشی، جبرانی نسبی و جبرانی کامل طراحی و اجرا شده‌بود. شیوه‌های مداخله متنوع و شامل آموزش‌های فردی و گروهی با استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی بود. در ۴۶ مطالعه، بهبود معنادار در نمره کل کیفیت زندگی گزارش شد. همچنین، در برخی مطالعات متغیرهای روانی-اجتماعی مانند خودکارآمدی، اضطراب، افسردگی، رفتارهای خودمراقبتی و کیفیت خواب نیز بهبود نشان دادند.
نتیجه‌گیری:
یافته‌های این مرور نظام‌مند نشان می‌دهد که مدل خودمراقبتی اورم می‌تواند چارچوبی مؤثر برای ارتقای کیفیت زندگی بیماران حاد و مزمن فراهم آورد، اما اجرای آن نیازمند تطبیق با بافت فرهنگی-اجتماعی هر جامعه است. استفاده ساختارمند از این مدل در برنامه‌ریزی مراقبتی، طراحی مداخلات مبتنی بر نیازسنجی، آموزش فردمحور و پیگیری پس از آموزش توصیه می‌شود. از نقاط قوت مطالعه، بررسی طیف وسیعی از بیماری‌ها و مداخلات است و از جمله محدودیت‌ها، عدم دسترسی به برخی متون کامل، ناهمگونی مطالعات، تمرکز جغرافیایی بر آسیا و ثبت‌نشدن پروتکل در پایگاه‌های معتبر می‌باشد. نتایج بر ضرورت انجام مطالعات بیشتر و استانداردسازی مداخلات برای بهبود تعمیم‌پذیری تأکید دارند.
نتایج این مطالعه بر اهمیت نیازسنجی ساختاریافته مبتنی بر مدل اورم پیش از طراحی مداخله تأکید دارد. اجرای برنامه‌های آموزشی فردمحور و خانواده‌محور با مشارکت مراقبین اصلی و استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی، پیگیری پس از آموزش، و توسعه اپلیکیشن‌های آموزشی می‌تواند اثربخشی آموزش‌های خودمراقبتی را افزایش دهد. همچنین، بازآموزی پرستاران و حمایت سیاست‌گذاران از طریق تأمین منابع و تدوین دستورالعمل‌ها برای نهادینه‌سازی این مدل‌ها ضروری است.

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: کیفیت زندگی، مرور سیستماتیک، مدل خودمراقبتی اورم
     
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/8 | ویرایش نهایی: 1404/5/27 | پذیرش: 1404/5/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4714