گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، m.ashori@edu.ui.ac.ir
چکیده: (1874 مشاهده)
سابقه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودک کمشنوای 4 تا 6ساله شهر تهران در سال 1400 بود که بهروش تصادفی ساده از بین مراکز و انجمنهای ناشنوا و کمشنوا انتخاب شدند. حجم نمونه 30 نفر بود که بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و هر گروه 15 نفر بودند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90دقیقهای بهصورت 3 جلسه در هفته در برنامه آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه شرکت کردند؛ درحالیکه گروه کنترل در این برنامه شرکت نکرد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2009) و تنظیم رفتاری هیجان (کرایج و گارنفسکی، 2019) بود. آزمودنیها با استفاده از این پرسشنامهها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج:نتایج نشان داد که برنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا تأثیر معناداری داشت (0/05>P). نتیجهگیری:براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه سبب بهبود تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا میشود.
Aghaziarati A, Ashori M, Norouzi G, Hallahan D P. The effectiveness of mindful parenting on cognitive and behavioral emotion regulation in mothers of children with hearing loss. Feyz Med Sci J 2023; 27 (1) :76-83 URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4744-fa.html
آقازیارتی علی، عاشوری محمد، نوروزی قاسم، هالاهان دانیل پی. اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان مادران کودکان کمشنوا. مجله علوم پزشکی فيض. 1402; 27 (1) :76-83