[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 3 - ( دو ماه نامه 1394 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 223-230 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر تمرینات درکی حرکتی بر روی عملکرد درکی حرکتی و مهارت های ترسیمی کودکان سندروم داون
نرگس قمری، شهلا رفیعی ، رمضان سلطانی، زهرا قمری
مربی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، sh_rafiee@farabi.tums.ac.ir
چکیده:   (1402 مشاهده)

سابقه و هدف: سندروم داون از متداول ترین اختلالات ژنتیکی است که با هیپوتونی عمومی عضلات و اشکالاتی در مهارت های حرکتی همراه می باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تمرینات درکی حرکتی بر روی عملکرد درکی حرکتی و مهارت های ترسیمی کودکان سندرم داون می باشد.

مواد و روش ها: این پژوهش به صورت کارآزمایی بالینی از نوع طرح تک آزمودنی (ای - بی) با استفاده از نمونه در دسترس صورت گرفت. در این مطالعه مشارکت کننده ها در فاز پایه به صورت 2 بار در هفته مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از ثبات محوری ارزیابی ها، در فاز درمان به مدت 5/1 ماه، هر هفته 3 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش تمرینات درکی حرکتی قرار گرفتند. جهت بررسی الگوی تغییرات در فاز پایه و درمان، از آماره سی و آزمون آنالیز بیزین استفاده گردید.

نتایج: نتایج حاصله نشان می دهد که تاثیر تمرینات درکی حرکتی بر عملکرد درکی حرکتی، تنها در 1 شرکت کننده از تاثیر متوسط تا قوی، بر توانایی ترسیم از روی الگو، در 2 مشارکت کننده از تاثیر ضعیف، 2 مشارکت کننده از تاثیر خیلی  قوی و 1 مشارکت کننده از تاثیر متوسط و بر هماهنگی دیداری حرکتی، از تاثیر خیلی قوی در 4 شرکت کننده و تاثیر قوی تا خیلی قوی در 1 شرکت کننده برخوردار بوده است.

نتیجه گیری: نتایج حاصله نشان می دهد که تمرینات درکی حرکتی می توانند مداخله درمانی موثری برای بهبود هماهنگی دیداری حرکتی و متعاقب آن مهارت های ترسیمی کودکان سندروم داون باشند.

واژه‌های کلیدی: درکی حرکتی، تمرین، عملکرد، مهارت های ترسیمی، کودکان سندروم داون
متن کامل [PDF 263 kb]   (494 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghamari N, Rafeei S, Soltani R, Ghamari Z. The effect of perceptual motor exercises on perceptual motor function and drawing skills of children with Down's syndrome . Feyz. 2015; 19 (3) :223-230
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2710-fa.html

قمری نرگس، رفیعی شهلا، سلطانی رمضان، قمری زهرا. بررسی تاثیر تمرینات درکی حرکتی بر روی عملکرد درکی حرکتی و مهارت های ترسیمی کودکان سندروم داون . دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض. 1394; 19 (3) :223-230

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2710-fa.html



دوره 19، شماره 3 - ( دو ماه نامه 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647