بررسی تاثیر دریافت فلومازنیل پس از آموزش بر فراموشی القایی توسط باکلوفن در مدل احترازی غیر فعال موش صحرایی نر
|
عبدالرحمن صریحی، زینب محمدی*، ناصر میرازی، علیرضا کمکی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، zainabmy2012@yahoo.com |
|
چکیده: (5775 مشاهده) |
سابقه و هدف: باکلوفن آگونیست گیرنده گابا- ب و فلومازنیل آنتاگونیست گیرندههای بنزودیازپینی میباشد که در ورود کلر از طریق گیرندههای گابا تسهیل ایجاد مینماید. هدف این مطالعه بررسی اثر فلومازنیل بر فراموشی القایی توسط باکلوفن در مدل حافظه احترازی غیر فعال در موش صحرایی نر بود. مواد و روشها: 49 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار (250-200 گرم) به 7 گروه 7 سری بهطور تصادفی تقسیم گردیدند که شامل گروههای زیر بودند: کنترل شوک دیده، شوک ندیده و بدون دارو وگروههای دریافت کننده باکلوفن ( I.P. mg/kg 10) و فلومازنیل ( I.P mg/kg 5/0) به تنهایی و بالاخره سه گروه دریافت کننده باکلوفن که بهترتیب فلومازنیل را نیز در زمانهای 5، 90 و360 دقیقه پس از آموزش در یافت کردند. موشها توسط دستگاه احترازی غیر فعال آموزش داده شدند و 48 ساعت بعد آزمون بهخاطرآوری انجام شد. زمان تأخیر اولین ورود ( STL )، زمان باقی ماندن در اتاق تاریک و تعداد ورود به اتاق تاریک، در مورد هر یک از موشها ثبت گردید. نتایج: نتایج مطالعه حاضر اثرات القاء فراموشی باکلوفن را تأیید نمود. فلومازنیل بهتنهایی اثری بر حافظه احترازی غیرفعال نداشت؛ هرچند 90 دقیقه بعد از آموزش توانست فراموشی القاء شده توسط باکلوفن را مهار کند. نتیجهگیری: فلومازنیل قادر است اثر مهاری باکلوفن را آنتاگونیزه نماید. احتمالا با بالارفتن غلظت فلومازنیل، این ترکیب از طریق اثر بر گیرندههای گابا-ب میتواند اثر ماندگاری حافظه را بیشتر نماید. |
|
واژههای کلیدی: حافظه احترازی، باکلوفن، فلومازنیل، موش صحرایی |
|
متن کامل [PDF 357 kb]
(1724 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
medicine, paraclinic دریافت: 1393/1/30 | ویرایش نهایی: 1393/2/10 | پذیرش: 1393/1/30 | انتشار: 1393/1/30
|
|
|
|