[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
هوش مصنوعی::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 29، شماره 1 - ( دوماه نامه 1404 ) ::
جلد 29 شماره 1 صفحات 77-67 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سرمایه‌های روان‌شناختی و عمل به باورهای دینی با استرس ادراک‌شده در دانشجویان: نقش تعدیل‌گر خودکنترلی
غلامعباس کوچکی ، آرمین محمودی* ، علیرضا ماردپور
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاداسلامی، یاسوج، ایران ، Armin.Mahmoudi@iau.ac.ir
چکیده:   (382 مشاهده)

زمینه و هدف: استرس به‌عنوان یک عامل خطر مهم برای سلامت روان در نظر گرفته می‌شود و ادراک بالای استرس می‌تواند منجر به طیف وسیعی از اختلالات روانی گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تعدیل‌گر خودکنترلی در رابطۀ سرمایه‌های روان‌شناختی و عمل به باورهای دینی با استرس ادراک‌شده انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در سال تحصیلی ۱۴۰۱۱۴۰۰ (۴۱۰۰ نفر) بود که از میان آن‌ها، ۳۰۰ دانشجو به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های سرمایه روان‌شناختی لوتانز (PCQ)، عمل به باورهای دینی گلزاری، خودکنترلی تانجی و مقیاس استرس ادراک‌شدۀ کوهن را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم‌افزارهای SPSS-24  و AMOS-24 تحلیل شدند.
یافته‌ها: رابطۀ سرمایه روان‌شناختی و استرس ادراک‌شده، رابطۀ عمل به باورهای مذهبی و استرس ادراک‌شده و همچنین رابطۀ خودکنترلی و استرس ادراک‌شده، همگی منفی و معنادار بودند (0/01>P). علاوه بر این، ضرایب مسیر بین سرمایه روان‌شناختی و خودکنترلی و بین عمل به باورهای مذهبی و خودکنترلی مثبت و معنادار بودند (0/01>P). همچنین، خودکنترلی نقش میانجی در رابطۀ سرمایه روان‌شناختی و استرس ادراک‌شده و نیز در رابطۀ عمل به باورهای مذهبی و استرس ادراک‌شده داشت. تحلیل تعدیلی نشان داد که خودکنترلی توانست رابطۀ سرمایه روان‌شناختی و عمل به باورهای مذهبی را با استرس ادراک‌شده تعدیل کند.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها، ارتقای سرمایه روان‌شناختی و عمل به باورهای دینی و تقویت خودکنترلی در دانشجویان می‌تواند نقشی مؤثر در کاهش استرس و بهبود سلامت روانی آن‌ها ایفا کند. بنابراین، آموزش مهارت‌های خودکنترلی به دانشجویان می‌تواند به‌عنوان یک راهکار کاربردی در کاهش استرس مورد توجه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: سرمایه روان‌شناختی، عمل به باورهای دینی، خودکنترلی، استرس ادراک‌شده، دانشجویان
متن کامل [PDF 477 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/9/17 | ویرایش نهایی: 1404/2/16 | پذیرش: 1404/1/18 | انتشار: 1404/2/2
فهرست منابع
1. Sun F, Wang A, Xue J, Su J, Hu C, Lu Q. Themediating effect of psychological capital onthe relationship between psychological stress and distress among chinese nursing students: across-sectional study. BMC Nurs. 2022; 21(1):1-9. doi:10.1186/s12912-022-00915-0 PMid:35614502 PMCid:PMC9130981
2. Liu Y, Yu H, Shi Y and Ma C. The effect ofperceived stress on depression in collegestudents: The role of emotion regulation andpositive psychological capital. Front Psychol. 2023; 14: 98-111. doi:10.3389/fpsyg.2023.1110798 PMid:36993881 PMCid:PMC10040740
3. Rasoulzadeh B, Esmail Doost H. The relationship between perceived stress and psychological capital among teachers: The mediating role of distress tolerance. The Second National Conference of Iranian Psychotherapy. 2023
4. Chini F, Tabaraei R, Mirza Hosseini H. Structural relationship between religious orientation and psychological distress mediated by identity style in high school students. (1402). Applied Issues in Islamic Education. 2024; 8(1): 110-85. doi.org/10.52547/qaiie.8.1.85
5. Barzegar Khezri R, Khodabakhshi Kolaei A. The relationship between self-control and religious orientation with attitudes towards premarital relationships among students of Islamic Azad University, Robat Karim Branch. J Res Religion Health. 2018; 3(4): 18-5. doi.org/10.22037/jrrh.v3i4.15082
6. Sadoughi M, Zarjini Z. The relationship between practicing religious beliefs, psychological capital and job stress of teachers. J Social Psychol. 2019; 5 (43): 1-12.
7. Cohen S, Kamarck T, MermelsteinR. A global measure of perceived stress. J Health Soc Behav. 1983; 24 (4): 385-96. doi:10.2307/2136404 PMid:6668417
8. Ahmadi Shorak Tokanloo, Ali and Asghari Ebrahimabad, Mohammad Javad. The role of hope in predicting soldiers' psychological well-being through the mediation of self-control. J Military Care Sci. 2018; 5(3): 210-201. doi:10.29252/mcs.5.3.201
9. Golzari M. Preparing tools for measuring: practicing religious beliefs and types of modesty and examining the relationship between religiosity and modesty with personality traits and mental health. Doctoral thesis in general psychology, Allameh Tabatabaei University.1990
10. Enayatpour M, Jahangirzadeh MR, Taghian H. The mediating role of self-control in the relationship between religiosity and psychological well-being. Islamic Psychol Res. 2019; 2(2): 97-113.
11. Luthans F. The need for and meaning of positive organizational behavior. J Organiz Behav. 2019; 23(6): 695-706. doi:10.1002/job.165
12. Sabziyan S. Presenting a model of religious attitude and practice of religious beliefs with academic stress: The mediating role of academic self-efficacy. Studies Islam Psychol. 2024; 17(32): 173: 47. doi:10.30471/psy.2022.8120.1920
13. Jafari A, Hesampour F. Predicting perceived stress based on dimensions of religious beliefs and psychological capital in the elderly. Iran J Aging. 2017; 12(1): 103 -90. doi:10.21859/sija-120190
14. Olson L, Gearing R, Perez Ramirez B, Torres LR. An exploratory study on the role of burnout and devaluation among staff in psychiatric correctional facilities. Int J Offender Therapy and Comparative Criminol. 2022; 66(2-3): 249-66. doi:10.1177/0306624X211010288 PMid:33882729
15. Kasim TSAT, Majid AA. Stress and Coping Strategies Amongst Islamic Education Novice Teachers. J Usuluddin. 2020; 48(2):195-226.doi:10.22452/usuluddin.vol48no2.7
16. Rezaei A, Ghaffari M. Study of the practice of religious beliefs and self-efficacy in predicting the amount and type of perceived stress in students. Behav Sci Res. 2011; 9(4):269-278.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kuchaki Ravandi G, Mahmoudi A, Maredpour A. The relationship between psychological capital, adherence to religious beliefs, and perceived stress in students: the moderating role of self-control. Feyz Med Sci J 2025; 29 (1) :67-77
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-5278-fa.html

کوچکی غلامعباس، محمودی آرمین، ماردپور علیرضا. رابطه سرمایه‌های روان‌شناختی و عمل به باورهای دینی با استرس ادراک‌شده در دانشجویان: نقش تعدیل‌گر خودکنترلی. مجله علوم پزشکی فيض. 1404; 29 (1) :67-77

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-5278-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 29، شماره 1 - ( دوماه نامه 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710