[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 27، شماره 4 - ( دوماه نامه 1402 ) ::
جلد 27 شماره 4 صفحات 460-450 برگشت به فهرست نسخه ها
سلامت روان، تحمل پریشانی و فرسودگی تحصیلی کارآموزان و کارورزان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1401
ساناز جوکار ، مریم جندقیان ، سید رضا الوانی ، نسترن محرابی ، زهرا زنجانی*
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، z_zanjani2005@yahoo.com
چکیده:   (974 مشاهده)
زمینه و هدف: پزشکی یکی از رشته‌های پراسترسی است که می‌تواند سلامت روان دانشجویان این رشته را تهدید کند. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت سلامت روان، فرسودگی تحصیلی و تحمل پریشانی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مقطع کارآموزی و کارورزی انجام شد.
روش‌ها: در مطالعه مقطعی حاضر در دانشگاه علوم پزشکی کاشان اجرا گردید. جامعه آماری شامل دانشجویان پزشکی عمومی در مقطع کارآموزی و کارورزی در سال تحصیلی 1401-1400 بود (390=n) که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. در مجموع 250 نفر فرم رضایت آگاهانه را تکمیل و پرسشنامه‌های سلامت عمومی (GHQ-28)، تحمل پریشانی (DTS) سیمون و گاهر و فرسودگی تحصیلی Maslach را پاسخ دادند.
یافته‌ها: میانگین سلامت روان 8/02±25/47، تحمل پریشانی 11/8±45/62 و فرسودگی تحصیلی 16/03±39/42 بود که با توجه به نقاط برش مربوط به هریک از پرسشنامه‌ها می‌توان گفت که 39/2 درصد فاقد علائم روانشناختی، 52/8 درصد دانشجویان دارای علائم خفیف و ۸ درصد دارای علائم متوسط بودند. 47/2 درصد دانشجویان تحمل پریشانی پایین را گزارش کردند. در رابطه با فرسودگی تحصیلی 74/4 درصد از دانشجویان خستگی عاطفی خیلی زیاد را گزارش کردند.
نتیجه‌گیری: دانشجویان به طور متوسط دارای علائم خفیف روانشناختی بودند ولی علیرغم تحمل پریشانی نسبتاً خوب، از فرسودگی عاطفی بالایی رنج می‌بردند. با توجه به نقش فرسودگی عاطفی در بروز مشکلات روانشناختی در آینده، یافتن عوامل مؤثر بر آن و ارائه خدمات روانشناختی جهت کاهش و پیشگیری از آن حائز اهمیت است.
واژه‌های کلیدی: سلامت روان، فرسودگی تحصیلی، تحمل پریشانی، دانشجوی پزشکی
متن کامل [PDF 439 kb]   (518 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/4/17 | ویرایش نهایی: 1402/8/8 | پذیرش: 1402/7/1 | انتشار: 1402/8/1
فهرست منابع
1. Noori Ahmadabadi M, Parsaei A, Sherafati A, Karimi H, Mortaz Hejri S, Pazooki B. Determining the Prevalence of Burnout Among Medical Students Using Maslach Burnout Inventory: A Cross-sectional Study. J Iran Med Council, 2022; 5(1): 48-55. doi:10.18502/jimc.v5i1.9569
2. Shariatpanahi G, Asadabadi M, Rahmani A, Effatpanah M, Ghazizadeh Esslami G. The impact of emotional intelligence on burnout aspects in medical students: Iranian research. Education Res Int 2022; 2022:1-7. doi:10.1155/2022/5745124
3. Melaku L, Mossie A, Negash A. Stress among medical students and its association with substance use and academic performance. J Biomed Educ 2015; 2015 (4): 1-9. doi:10.1155/2015/149509
4. Radcliffe C, Lester H. Perceived stress during undergraduate medical training: a qualitative study. Med Educ 2003; 37(1): 32-8. doi:10.1046/j.1365-2923.2003.01405.x PMid:12535113
5. El-Gabry DA, Okasha T, Shaker N, Elserafy D, Yehia M, Aziz KA, et al. Mental health and wellbeing among egyptian medical students: a cross-sectional study. Middle East Current Psychiatry. 2022; 29(1): 25. doi:10.1186/s43045-022-00193-1
6. Biro E, Balajti I, Adany R, Kosa K. Determinants of mental well-being in medical students. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2010; 45(2):253-8. doi:10.1007/s00127-009-0062-0 PMid:19399351
7. Guthrie E, Black D, Bagalkote H, Shaw C, Campbell M, Creed F. Psychological stress and burnout in medical students: A five-year prospective longitudinal study. J R Soc Med 1998; 91: 237-43. doi:10.1177/014107689809100502 PMid:9764076 PMCid:PMC1296698
8. Aktekin M, Karaman T, Senol Y, Erdem S, Erengin H, Akaydin M. Anxiety, depression and stressful life events among medical students: A prospective study in Antalya, Turkey. Med Educ 2001; 35: 12-7. doi:10.1111/j.1365-2923.2001.00726.x PMid:11123589
9. Mehrabian F, Kashi S, Ganje Markieh Z. Investigating the Mental Health Status and Its Related Factors among the Students of Guilan University of Medical Sciences. Res Med Education. 2022; 14(1):73-8. doi:10.52547/rme.14.1.73
10. Sedighi E, Bidaki R, Meidani A, Ahmadinia H, Rezaeian M. Mental Health Status in Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2016. JRUMS 2018; 17(7): 669-80.
11. Sohrabi MR, Karimi HR, Malih N, Keramatinia AA. Mental health status of medical students: A cross sectional study. Social Determinants of Health. 2015; 1(2):81-8. [in Persian]
12. Jafari N, Loghmani A, Montazeri A. Mental health of medical students in different levels of training. Int J Preventive Med 2012; 3(Suppl1): S107. doi:10.1016/S0924-9338(12)75178-7
13. Gilavand AR, Barkat Gh. Investigating the relationship between mental health and academic achievement of students of Islamic Azad University, Ahvaz branch. Jundishapour Sci Med J 2017; 15(4): 405-13.
14. Namdar AH, Ebrahimi H, SahebiHagh MH, Arshadi-Bostanabad M. Mental Health Status and Its Relationship with Academic Achievement in Students of Tabriz Nursing-Midwifery School. Iran J Med Edu 2013; 13(2):146-52.
15. Maslach C, Leiter MP. Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World psychiatry. 2016; 15(2): 103-11. doi:10.1002/wps.20311 PMid:27265691 PMCid:PMC4911781
16. Vander Schee BA. College student retention: Formula for student success. Journal of college student development. 2007; 48(3): 360-2. doi:10.1353/csd.2007.0030
17. Hayati D, Ogbahi A, Hoseini Ahangari SA, Azizi Abarghuei M. Investigating the relationships between quality of learning experience's components and self-efficacy on academic burnout among students of Allamme Tabatabaei University of Tehran. Educational development of Judishapur. 2012; 3(3): 18-29. [In Persian]
18. Cazolari PG, Cavalcante MD, Demarzo MM, Cohrs FM, Sanudo A, Schveitzer MC. Burnout and well-being levels of medical students: a cross-sectional study. Revista Brasileira de Educação Médica. 2020; 44. doi:10.1590/1981-5271v44.4-20190138.ing
19. Carod-Artal FJ, Vázquez-Cabrera C. Burnout syndrome in an international setting. Burnout for experts: Prevention in the context of living and working 2012 (pp. 15-35). Boston, MA: Springer US. doi:10.1007/978-1-4614-4391-9_2
20. Nteveros A, Kyprianou M, Artemiadis A, Charalampous A, Christoforaki K, Cheilidis S, et al. Burnout among medical students in Cyprus: A cross-sectional study. PloS One 2020; 15(11): e0241335. doi:10.1371/journal.pone.0241335 PMid:33206654 PMCid:PMC7673498
21. Elbarazi I, Loney T, Yousef S, Elias A. 1485 Prevalence of and factors associated with burnout among health care professionals in Arab countries: a systematic review. Occupational and Environmental Medicine. 2018; 75(Suppl 2): A618. doi:10.1136/oemed-2018-ICOHabstracts.1742
22. Karakose T. An evaluation of the relationship between general practitioners' job satisfaction and burnout levels. Studies on Ethno-Medicine. 2014; 8(3): 239-44. doi:10.1080/09735070.2014.11917639
23. Jezzini-Martinez S, Martinez-Garza JH, Quiroga-Garza A, Quiroz-Perales XG, Gil-Flores L, de la Fuente-Villarreal D, et al. Assessment of burnout syndrome and associated factors among medical students during the COVID-19 pandemic. J Affective Disord Reports 2023: 100616. doi:10.1016/j.jadr.2023.100616 PMid:37359905 PMCid:PMC10284619
24. Ahmadpanah M, Torabian S, Dastore K, Jahangard L, Haghighi M. Association of occupational burnout and type of personality in Iranian general practitioners. Work 2015; 51(2): 315-9. doi:10.3233/WOR-141903 PMid:24962296
25. Dyrbye L, Shanafelt T. A narrative review on burnout experienced by medical students and residents. Med edu 2016; 50(1): 132-49. doi:10.1111/medu.12927 PMid:26695473
26. Niedobylski S, Michta K, Wachoł K, Niedziałek K, Łopuszańska U, Samardakiewicz M, et al. Academic burnout, self-esteem, coping with stress and gratitude among Polish medical students-a cross sectional study. Curr Problems Psychiatry 2022; 23(4):246-57. doi:10.2478/cpp-2022-0023
27. Sediqi Arfai F, Rashidi A, Tabesh R. Distress tolerance in the elderly: the role of experiential avoidance, rumination and mindfulness. Psychol Aging 2021; 7(1): 1-12.
28. Perez CM, Nicholson BC, Dahlen ER, Leuty ME. Overparenting and emerging adults' mental health: The mediating role of emotional distress tolerance. J Child Family Studies 2020; 29: 374-81. doi:10.1007/s10826-019-01603-5
29. Sifat MS, Ehlke SJ, Ogunsanya M, Frank-Pearce SG, Boozary LK, Alexander AC, et al. Greater Discrimination Frequency and Lower Distress Tolerance Are Associated with Mental Health Problems Among Racially Privileged and Minoritized Adults Accessing an Urban Day Shelter. J Racial Ethnic Health Disparities 2023: 1-7. doi:10.1007/s40615-022-01496-z
30. Simons JS, Simons RM, Grimm KJ, Keith JA, Stoltenberg SF. Affective dynamics among veterans: Associations with distress tolerance and posttraumatic stress symptoms. Emotion 2021; 21(4): 757. doi:10.1037/emo0000745 PMid:32191092 PMCid:PMC8559609
31. Goldberg DP, Williams P. A user's guide to the General Health Questionnaire. 1988.
32. Tagavi SMR. Normalization of General Health Questionnaire [GHQ] on students of Shiraz University. Daneshvar [Raftar] Shahed University. 2008; 6(1): 1-13. [in Persian]
33. Tagavi SMR. Checking the reliability and validity of the GHQ general health questionnaire. Psychology. 2001; 20(5): 381-98. [in Persian]
34. Rostami Z, Abedi MR, Schouffli V. Standardization of Maslash burnout inventory among female students at University of Isfahan. New Educational Approaches, 2011; 6(1): 21-38.
35. Simons JS, Gaher RM. The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion. 2005; 29: 83-102. doi:10.1007/s11031-005-7955-3
36. Azizi A, Mirzaei A, Shams J. Correlation between Distress Tolerance and Emotional Regulation with Students Smoking Dependence. Hakim 2010; 13(1):11-18
37. Hsu SH, Collins SE, Marlatt GA. Examining psychometric properties of distress tolerance and its moderation of mindfulness-based relapse prevention effects on alcohol and other drug use outcomes. Addictive Behav 2013; 38(3): 1852-8. doi:10.1016/j.addbeh.2012.11.002 PMid:23266526
38. Jadoon NA, Yaqoob R, Raza A, Shehzad MA, Choudhry ZS. Anxiety and depression among medical students: A cross sectional study. J Pak Med Assoc 2010; 60: 699-702.
39. Sadeghian E, Heidarian Pour A. Stressors and Mental Health Status among Students of Hamadan University of Medical Sciences. J Faculty Nurs Midwifery, 2009; 15(1).
40. Nojomi M, Gharayee B. Medical students and mental health by SCL-90-R. Med J Islamic Republic of Iran. 2007; 21(2): 71-8.
41. Shariati M, Yunesian M, Vash JH. Mental health of medical students: a cross-sectional study in Tehran. Psychol Rep 2007; 100(2): 346-54. doi:10.2466/pr0.100.2.346-354 PMid:17564208
42. Mirzaie Feiz Abadi B, Fazli B, Naseri M, Khalili Samani N, Imannezhad S, Najibi S. Prevalence of Academic Burnout among Medical Students Worldwide: A Systematic Review. Medical Education Bulletin. 2022; 3(2): 411-24.
43. Kilic R, Nasello JA, Melchior V, Triffaux JM. Academic burnout among medical students: respective importance of risk and protective factors. Public Health 2021; 198: 187-95. doi:10.1016/j.puhe.2021.07.025 PMid:34478954
44. Cecil J, McHale C, Hart J, Laidlaw A. Behaviour and burnout in medical students. Med Educ Online. 2014; 19: 25209. doi:10.3402/meo.v19.25209 PMid:25160716 PMCid:PMC4145104
45. Lapinski J, Yost M, Sexton P, LaBaere RJ. Factors Modifying Burnout in Osteopathic Medical Students. Acad Psychiatry. 2016; 40(1):55-62. doi:10.1007/s40596-015-0375-0 PMid:26108394
46. Tucker T, Bouvette M, Daly S, Grassau P. Finding the sweet spot: Developing, implementing and evaluating a burn out and compassion fatigue intervention for third yearmedical trainees. Eval Program Plann 2017; 65: 106-12. doi:10.1016/j.evalprogplan.2017.07.006 PMid:28763733
47. McLuckie A, Matheson KM, Landers AL, Landine J, Novick J, Barrett T, et al. The Relationship between Psychological Distress and Perception of Emotional Support in Medical Students and Residents and Implications for Educational Institutions. Acad Psychiatry 2018; 42(1): 41-47. doi:10.1007/s40596-017-0800-7 PMid:29124715
48. Daya Z, Hearn JH. Mindfulness interventions in medical education: A systematic review of their impact on medical student stress, depression, fatigue and burnout. Med Teach 2018; 40(2): 146-53. doi:10.1080/0142159X.2017.1394999 PMid:29113526
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Joekar S, Jandaghian M, Alvani S R, Mehrabi N, Zanjani Z. Mental health, distress tolerance and academic burnout in medical interns of Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran, in 2022. Feyz Med Sci J 2023; 27 (4) :450-460
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4918-fa.html

جوکار ساناز، جندقیان مریم، الوانی سید رضا، محرابی نسترن، زنجانی زهرا. سلامت روان، تحمل پریشانی و فرسودگی تحصیلی کارآموزان و کارورزان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1401. مجله علوم پزشکی فيض. 1402; 27 (4) :450-460

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4918-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 27، شماره 4 - ( دوماه نامه 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660