گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، s.ahmadabadi@cfu.ac.ir
چکیده: (921 مشاهده)
سابقه و هدف:اختلال خوردن یکی از شایعترین اختلالات گزارش شده در بین دختران نوجوان و جوان است. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط ﺑﻴﻦ اختلال خوردن (نگرش تغذیهای) با دانش تغذیه ای، سطح فعالیت بدنی و اضطراب ناشی از کرونا در دانشجویان دختر بود. مواد و روش ها:پژوهش حاضر از نوع مقطعی همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختران دانشگاه فرهنگیان مشهد، پردیس شهید هاشمی نژاد (655 نفر) در سال تحصیلی 1399-1400 بود که از بین آنها تعداد 247 دانشجوی دختر به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های مربوط به دانش تغذیه، اختلال خوردن، اضطراب ناشی از کرونا، سطح فعالیت بدنی و شاخص های آنتروپومتریکی وابسته به سلامتی را تکمیل کردند. آزمون های کولموگراف اسمیرنوف، پیرسون و رگرسیون خطی با نرم افزار SPSS ویرایش 21 استفاده شد. نتایج:بین اختلال خوردن با اضطراب ناشی از کرونا و سطح فعالیت بدنی رابطه معناداری وجود داشت (0/01˂P). نتایج رگرسیون خطی نشان داد اضطراب ناشی از کرونا میتواند پیشبینیکننده اختلالات خوردن در دانشجویان دختر باشد (0/01 ˂P). با وجود ارتباط منفی معنادار بین اختلال خوردن با سطح فعالیت بدنی، با این حال، مدل رگرسیونی نشان داد که سطح فعالیت بدنی نمیتواند پیشبینیکننده اختلال خوردن در این افراد باشد (0/05˂P). نتیجهگیری:در شرایط بحرانی مانند همهگیری کرونا، افزایش سطح اضطراب موجب شیوع بالاتر اختلالات خوردن میشود. بهنظر میرسد کاهش سطح اضطراب و شیوه های کنترل اضطراب می تواند به بهبود اختلالات خوردن در دانشجویان دختر کمک کند.
Ahmadabadi S, Sedaghati P. Predictive role of corona-induced anxiety and physical activity levels on eating disorder among students during the COVID-19 pandemic. Feyz Med Sci J 2023; 27 (3) :278-287 URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4766-fa.html
احمدآبادی سمیه، صداقتی پریسا. نقش پیشبینیکننده اضطراب ناشی از کرونا و سطوح فعالیت بدنی بر اختلال خوردن دانشجویان در دوران پاندمی کرونا. مجله علوم پزشکی فيض. 1402; 27 (3) :278-287