[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( فصلنامه 1379 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 17-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر ارائه درس عملی آناتومی به عنوان یک پیش زمینه بر کیفیت آموزشی آناتومی
محمدعلی اطلسی*، همایون نادریان، سید غلامعباس موسوی
، atlasi-m@kaums.ac.ir
چکیده:   (6900 مشاهده)

سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری و با خاطرسپاری بلند مدت آموخته ها و وجود گزارش هایی که ارایه پیش زمینه یادگیری را مورد تاکید قرار می دهد و از طرفی اهمیت درس آناتومی و تاثیر آن در کسب توانایی های بالینی و نیز به منظور ارتقای کیفیت آموزش آناتومی این تحقیق بر روی دانشجویان پزشکی ورودی 1375 دانشگاه علوم پزشکی در نیم سال دوم سال تحصیلی 76-1375 و در دروس آناتومی قفسه سینه و شکم انجام گرفت.

مواد و روش ها: پژوهش حاضر با روش تجربی و بر روی 56 نفر از دانشجویان صورت پذیرفت. دانشجویان در مباحث آناتومی قفسه سینه به عنوان گروه شاهد و همان دانشجویان در مباحث شکم به عنوان گروه مورد، در نظر گرفته شدند. کلاس های آناتومی عملی دانشجویان در گروه مورد قبل از کلاس تئوری و در گروه شاهد بعد از کلاس تئوری برگزار گردید، میانگین نمرات هر گروه (شامل نمره های آزمون های بین ترم و نمرات نهایی هر مبحث) و نظرات دانشجویان در مورد روش آموزش بررسی و با آزمون دقیق فیشر و آزمون Mann-Whithney مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها: میانگین نمرات نظری گروه شاهد (3.11±2.13) نسبت به نمرات نظری گروه مورد (2.93±15) کاهش نشان می دهد. در مجموع نمرات نظری و عملی و آزمون های بین ترم گروه شاهد (2.53±12.8) نسبت به گروه مورد (2.67±14.3) نیز کاهش نشان می دهد. همچنین 67.2% از دانشجویان روش جدید آموزشی را پذیرفته اند و 69% از آن ها اظهار آرامش بیشتری هنگام مطالعه با روش جدید داشته اند.

نتیجه گیری: ارائه کلاس عملی آناتومی قبل از درس نظری آن به عنوان یک پیش زمینه اولیه موجب تسهیل یادگیری درس آناتومی می شود. تحقیق بیشتر برای سایر دروس توصیه می گردد و همچنین توصیه می شود تاثیر بلند مدت این روش مورد بررسی قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، آناتومی ماکروسکوپی، درس عملی، یادگیری
متن کامل [PDF 925 kb]   (1379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۸/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atlasi M A, Naderian H, Mousavi S G A. Effect of anatomy practice background on quality of anatomy education . Feyz. 2000; 4 (3) :17-22
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-427-fa.html

اطلسی محمدعلی، نادریان همایون، موسوی سید غلامعباس. تاثیر ارائه درس عملی آناتومی به عنوان یک پیش زمینه بر کیفیت آموزشی آناتومی . دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض. 1379; 4 (3) :17-22

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-427-fa.html



دوره 4، شماره 3 - ( فصلنامه 1379 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925