[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 24، شماره 5 - ( دوماه نامه 1399 ) ::
جلد 24 شماره 5 صفحات 591-585 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین
الهام محبوبی ، محمدرضا تمنایی فر*
گروه روان‌شناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، tamannai@kashanu.ac.ir
چکیده:   (2518 مشاهده)
سابقه و هدف: اضطراب امتحان، به‌عنوان پدیده‌ای رایج در بین دانش‌آموزان، با عوامل بسیاری همبستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: اعضای نمونه را ۳۶۲ دانش‌آموز دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر کاشان تشکیل می‌دادند که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی، پرسشنامه کمال‌گرایی چندبعدی و پرسشنامه اضطراب امتحان استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد در کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی، بین دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین تفاوت معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان بالا نسبت به دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان پایین، کمال‌گراتر بودند و کمال‌گرایی مثبت کمتر و کمال‌گرایی منفی بیشتری داشتند. همچنین این دانش‌آموزان در امور تحصیلی خود، اهمال‌کاری بیشتری را نشان دادند. این یافته‌ها در محیط‌های آموزشی دارای تلویحات کاربردی می‌باشند و می‌توانند در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان نقش داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: کمال‌گرایی، اهمال‌کاری تحصیلی، اضطراب امتحان
متن کامل [PDF 719 kb]   (959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: 1398/9/13 | ویرایش نهایی: 1399/9/25 | پذیرش: 1399/7/9 | انتشار: 1399/9/25
فهرست منابع
1. Lashkaripour K, Bakhshani NM, Soleimani MJ. Examining the relationship between test anxiety and academic performance in secondary school students in Zahedan in the academic year 2005-2006. Tabibe Shargh 2006; 8(4), 253-259. [in Persian]
2. Lowe PA, Lee SW, Witteborg KM, Prichard KW, Luhr ME, Cullinan CM et al. The Test Anxiety Inventory for Children and Adolescents (TAICA) examination of the psychometric properties of a new multidimensional measure of test anxiety among elementary and secondary school students. J Psychoeduc Assess 2008; 26(3): 215-30.
3. Dianat H, Rezaee AM, Tlepasand S, Mohammadifar MA. Predictive Effect of Self-Regulation and Academic Self-Efficacy on the Test Anxiety: The Mediating Role of Academic Procrastination. Stud Learn Instruct 2018; 9(2): 122-45. [in Persian]
4. Spielberger CD, Vagg PR. Test anxiety: Theory, assessment, and treatment. Washington, DC: Taylor & Francis. 1995.
5. Rezaei SAK, Saeidpoor S, Noury R, Ahmadi F, Parooi M. The mediating role of test anxiety in relationship between procrastination with high risk behaviors in students. Q J Child Ment Health 2017; 4(2): 125-134. [in Persian]
6. Peymani Forooshani R, Askari P. The Relationship between Test Anxiety and Emotional Intelligence with Academic Performance and Academic Burnout in Students of Islamic Azad University of Ahvaz, Educ Leadership Management Q 2018; 12(4): 59-73. [in Persian]
7. Asghari A, Kadir RA, Elias H, Baba M. Test anxiety and its related concepts: A brief review. Educ Sci Psychol 2012; (3): 3-8. [in Persian]
8. Yazdani F, Soleimani B. Relationship between test anxiety and Academic Performance among Midwives Students. J Health Syst Res 2012; 7(6): 1178-87. [in Persian]
9. Eum K, Rice KG. Test anxiety, perfectionism, goal orientation, and academic performance. Anxiety, Stress, Coping 2011; 24(2): 167-78.
10. Stoeber J, Childs JH. The assessment of self-oriented and socially prescribed perfectionism: Subscales make a difference. J Pers Assess 2010; 92(6): 577-85.
11. Abdollahi A, Abu Talib M. Emotional intelligence moderates perfectionism and test anxiety among Iranian students. Sch Psychol Inter 2015; 36(5): 498-512. [in Persian]
12. [12]Weiner BA, Carton JS. Avoidant coping: A mediator of maladaptive perfectionism and test anxiety. Pers Individ Differ 2012; 52(5): 632-6.
13. Tamannaeifar M, Abdolmaleki S. Prediction of Test Anxiety Based on Metacognitive Beliefs and Perfectionism. Pract Clin Psychol 2017; 5(1): 63-71. [in Persian]
14. Oddo-Sommerfeld S, Hain S, Louwen F, Schermelleh-Engel K. Longitudinal effects of dysfunctional perfectionism and avoidant personality style on postpartum mental disorders: Pathways through antepartum depression and anxiety. J Affect Disord 2016; 191: 280-8.
15. Smith MM, Saklofske DH, Yan G. Perfectionism, trait emotional intelligence, and psychological outcomes. Pers Individ Differ 2015; 85: 155-8.
16. Burns LR, Dittmann K, Nguyen NL, Mitchelson JK. Academic procrastination, perfectionism, and control: Associations with vigilant and avoidant coping. J Soc Behav Pers 2000; 15: 35-46.
17. Ayearst LE, Flett GL, Hewitt PL. Where is multidimensional perfectionism in DSM-5? A question posed to the DSM-5 personality and personality disorders work group. Pers Disord 2012; 3(4): 458.
18. Lo A, Abbott MJ. Review of the theoretical, empirical, and clinical status of adaptive and maladaptive perfectionism. Behav Change 2013; 30(2): 96-116.
19. Farran B. Predictors of academic procrastination in college students (Doctoral dissertation, ProQuest Information & Learning), 2004.
20. Rothblum ED, Solomon LJ, Murakami J. Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. J Counsel Psychol 1986; 33(4): 387.
21. Onwuegbuzie AJ. Academic procrastination and statistics anxiety. Assess Eval High Educ 2004; 29(1): 3-19.
22. Sheykholeslami A. The Prediction of Academic Procrastination based on Cognitive Strategies, Metacognitive Strategies and Test Anxiety in University Students. 2016; 4(6): 81-101. [in Persian]
23. Solomon LJ, Rothblum ED. Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. J Counsel Psychol 1984; 31(4): 503.
24. Jokar B, Delavarpoor M. The relationship between academic procrastination and acheivement aims. Q J New Thoughts Educ 2007; 3(3): 61-80. [in Persian]
25. Tamannaeifar MR, Sedighi Arfaee F, Moghaddasin Z. Explanation of the academic procrastination based on adaptive and maladaptive dimensions of perfectionism and locus of control. New Educ App 2012; 7(2): 141-168. [in Persian]
26. Frost RO, Heimberg RG, Holt CS, Mattia JI, Neubauer AL. A comparison of two measures of perfectionism. Pers Individ Differ 1993; 14(1): 119-26.
27. Frost RO, Marten P, Lahart C, Rosenblate R. The dimensions of perfectionism. Cognitive Ther Res 1990; 14(5): 449-68.
28. Akhavan Abiri F, Shairi MR, Gholami Fesharaki M. The investigation of psychometric properties of Frost Multidimensional Perfectionism Scale (FMPS). Cog J Psychol Psychiatry 2019; 6(1): 87-106. [in Persian]
29. Friedman IA, Bendas-Jacob O. Measuring perceived test anxiety in adolescents: A self-report scale. Educ Psychol Meas. 1997; 57(6): 1035-46.
30. Baezat F, Sadeghi MS, Izadifard R, Robenzadeh SH. Validation and standardization of persian version of Friedben Test Anxiety Scale (FTA). J Psychol Stud 2012; 8(1): 51-66. [in Persian]
31. Holloway BE. Does procrastination and stress have an effect on your health? Missouri western state university. 2009. Available at: http://clearinghouse.missouriwestern.edu/manuscripts/431.php.
32. Soysa CK, Weiss A. Mediating perceived parenting styles–test anxiety relationships: Academic procrastination and maladaptive perfectionism. Learn Indiv Differ 2014; 34: 77-85.
33. Aqili R, Mehrvarz M, Sadeqi Gandomani K. Investigating the relationship between perfectionism, internal locus of control and self-efficacy with test anxiety and academic achievement of students of Shahrekord Talent Centers. Psychol Growth 2018; 6(2): 53-77. [in Persian]
34. Mahmoudzadeh R, Mohammadkhani SH. The mediating role of cognitive avoidance and anxiety in the relationship between negative perfectionism and procrastination. J Psychol Achievements 2016; 23(1): 73-94. [in Persian]
35. Randles D, Flett GL, Nash KA, McGregor ID, Hewitt PL. Dimensions of perfectionism, behavioral inhibition, and rumination. Pers Individ Differ 2010; 49(2): 83-7.
36. Sepehrian Azar, F. Academic Procrastination and its predictive factors. J Psychol Stud 2011; 7(4): 9-26. [in Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahboobi E, Tamannaeifar M. The comparative study of perfectionism and academic procrastination in students with high and low test anxiety. Feyz Med Sci J 2020; 24 (5) :585-591
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4033-fa.html

محبوبی الهام، تمنایی فر محمدرضا. مقایسه کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین. مجله علوم پزشکی فيض. 1399; 24 (5) :585-591

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4033-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 24، شماره 5 - ( دوماه نامه 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660