[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
هوش مصنوعی::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 24، شماره 1 - ( دوماه نامه 1399 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 89-80 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه بر مهارت های حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم
انسیه سادات عسکری تبار ، محمدرضا شهابی کاسب* ، زهرا استیری
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران ، Mr.shahabi@hsu.ac.ir
چکیده:   (2763 مشاهده)
سابقه و هدف: امروزه یکی از روش‌های تمرینی که موجب ارتقای عملکرد و پیشرفت در مهارت­ های حرکتی می­ شود، تمرینات بینایی است. از این‌رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه بر مهارت حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم بود.
مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون بود. 40 کودک 5 تا 8 سال دارای تنبلی چشم به ­صورت تصادفی در گروه‌های تمرینات بینایی بدون حرکات فعالانه، تمرینات بینایی با حرکات فعالانه (بینایی - دستی و بینایی - جابه­ جایی) و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی ­های گروه­ های آزمایشی در 12 جلسه ­ی 30 دقیقه ­ای به تمرین پرداختند و آزمودنی­ های گروه کنترل به فعالیت ­های روزمره خود مشغول بودند. آزمودنی­ ها قبل و بعد از انجام تمرینات در آزمون لینکلن اوزرتسکی شرکت کردند.
نتایج: نتایج آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی توکی در پس‌آزمون، نشان داد که تفاوت معنی­دار آماری بین گروه ­های آزمایشی و گروه کنترل در مهارت‌های حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم وجود دارد (0/05 <P)؛ ولیکن تفاوت معنی­ دار آماری بین گروه­ های آزمایشی مشاهده نشد (0/05 <P).
نتیجه­ گیری: به ­طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه، می‌تواند موجب بهبود مهارت ­های حرکتی در کودکان تنبلی چشم ‌شود. 
واژه‌های کلیدی: تنبلی چشم، تمرینات بینایی، مهارت حرکتی
متن کامل [PDF 302 kb]   (1113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: 1398/3/18 | ویرایش نهایی: 1399/2/27 | پذیرش: 1398/6/24 | انتشار: 1399/2/27
فهرست منابع
1. Moseley M, Fielder A. Improvement in amblyopic eye function and contralateral eye disease. Evidence of residual plasticity. J Lancet 2001; 357(9260): 902-4.‌
2. Case-Smith J, O'Brien J. Occupational therapy for children-E-Book. Elsevier Health Sciences 2013.
3. Von Noorden G. Binocular vision and ocular motility. Theory and management of strabismus.‌ J Ophthalmic Surgery 1990; 17(4): 519-524.
4. Lam B, Christ S, Lee D, Zheng D, Arheart K. Reported visual impairment and risk of suicide: the 1986-1996 national health interview surveys. Arc Ophthalmol 2008; 126(7): 975-980.
5. Morelli T, Foley J, Columna L, Lieberman L, Folmer E. VI-Tennis: a vibrotactile/audio exergame for players who are visually impaired. In Proceedings of the Fifth International Conference on the Foundations of Digital Games. ACM J 2010; 147-54.
6. Namani M, Hayat Roshanayi A, Milani F. Psychological Transformation, Education and Rehabilitation of the Blind. Samt Publications 2002; (1). [in Persian]
7. Bhagotra S, Sharma A, Raina B. Psycho-social adjustments and rehabilitation of the blind. Social Medicine 2008; 10(1): 48-52.‌
8. Lieberman L, Byrne H, Mattern C, Watt C, Fernández-Vivo, M. Health-related fitness of youths with visual impairments. J Vsual Impair Blin 2010; 104(6): 349-59.‌
9. Carlton J, Kaltenthaler E. Amblyopia and quality of life: a systematic review. J Carlton E Kaltenthaler 2011; 25(4); 403-413.‌
10. Hopkins B, Johnson S. Neurobiology of infant vision. Praeger; 2003 Jul.
11. Hadden B. Eye Surgeons and Surgery in New Zealand. Penguin Random House New Zealand Limited; 2014.
12. Carley M. The relationship between fundamental motor skill development and lifetime participation in physical activity. Psahpfrd 2010; 17(4): 31-3.‌
13. Fliers E, Franke B, Faraone, Rommelse N, Buitelaar J. Actual motor performance and self-perceived motor competence in children with attention-deficit hyperactivity disorder compared with healthy siblings and peers. J Dev Behav Pedlatr 2010; 31(1): 35-40.‌
14. Kopp S, Beckung E, Gillberg C. Developmental coordination disorder and other motor control problems in girls with autism spectrum disorder and/or attention-deficit/hyperactivity disorder. Research in developmental J Res Dev Disabil 2010; 31(2): 350-61.‌
15. Lee D, Gómez-Marín O, Lam B, Zheng D. Glaucoma and survival: the National Health Interview Survey 1986–1994. J Ophthalmol 2003; 110(8): 1476-83.‌
16. Smith O, Smith P. Developmental studies of spatial judgments by children and adults. Percept Mot Skills 1966; 22(1): 3.‌
17. Emck C, Bosscher R, Beek P, Doreleijers T. Gross motor performance and self‐perceived motor competence in children with emotional, behavioral, and pervasive developmental disorders: a review. Dev Med Child Neuro 2009; 51(7): 501-17.‌
18. Riesen A, Aarons L. Visual movement and intensity discrimination in cats after early deprivation of pattern vision. J Comparative Psychol 1959; 52(2): 142.‌
19. Galahv D, John C. Understanding motor development in different periods of life, translated by R. hemeyattalab and colleagues. Tehran: Sci Move 2009.
20. Payne V, Isaacs L. Human motor development: A lifespan approach. Routledge 2017.
21. Shahabi Kaseb MR, Askari E. The effect of selected visual and visual-motor exercise programs on visual perception components related to motion in children with amblyopia. J Daneshvar 2018; 26(137): 19-30. [In Persian]
22. Zwierko T, Puchalska N, Krzepota J, Markiewizka M, Wozniak J, Lubinski W. The effect of sport vision training on binocular vision function in female university athletes. J Hum Kinet 2015; 49(3): 296-87.
23. Bruininks R. Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency. Circle Pine: American Guidance Service 2005.
24. Houwen S, Visscher C, Hartman E, Lemmink K. (2007). Gross motor skills and sports participation of children with visual impairments. Res Q Exerc Sport 2007; 78(2): 16-23.‌
25. Houwen S, Hartman E, Visscher C. Physical activity and motor skills in children with and without visual impairments. Med Sci Sports Exerc 2009; 41(1): 103-109.
26. Juliana I, Izuagbe R, Itsekor V, Fagbohun M, Asaolu A, Nwokeoma M. The Role of the School Library in Empowering Visually Impaired Children With Lifelong Information Literacy Skills. In Instructional Strategies in General Education and Putting the Individuals With Disabilities Act (IDEA) Into Practice. IGI Global 2018; 245-71.
27. Aki E, Atasavun S, Turan A, Kayihan H. Training motor skills of children with low vision. J Percept Mot Skills 2007; 104(3): 1328-36.‌
28. Sherman A. Overview of research information regarding vision and sports. J AM Optom Assoc 1980; 51(7): 661.‌
29. Yousefian M, Najafi Fard T, Ahmadi F. Effect of Initial Orientation and mobility training, and advanced. J Psychiatry Clin Psychol 2016; 3(1): 102-12.‌
30. Ariffin S, Omar B, Isa A, Sharif S. Validity and reliability multiple intelligent item using rasch measurement model. J Dev Behav Pediatr 2010; 12(9): 729-733.‌
31. Mallahi A, Ghasemi A, Gholami A. Effect of visual and sports exercises on visual and sports skills of beginner basketball players and table tennis players. J Motor Behave 2017; 14. 129-46. [In Persian]
32. Mahmoudi S, Badami R. Effect of visual training exercises on visual perception and motor skills in children aged 8 to 10 years old. J Med Res 2017; 74(12): 43-51. [in Persian]
33. Khezri A, Miner Z, Ghasemi A, Diasaranna B. The effect of visual training on the skill of receiving volleyball service. J Can Chiropr Assoc 2015; 4. 627-43. [in Persian]
34. Ramezanzadeh H, Abdoli B, Farsi A, Sanjari M. The effect of visual-auditory integrity on the accuracy of the implementation and learning of a motor function. J Motor Behave 2014; 11 (1): 1-10. [in Persian]
35. Balasaheb T, Maman P, Sandhu J. The impact of visual skills training on batting performance in cricketers. J Sports Sci 2008; 2: 17-23. [in Persian]
36. Paul M, Biswas S, Sandhu J. Role of sports vision and eye hand coordination training in performance of table tennis players. Brazilian j Physics 2011; 5(2): 106-16.‌
37. Moghimifar P, Seidi M. Evaluation of the effectiveness of sensory systems involved in postural control in Deaf athletes and non-athletes. [Thesis for M.Sc. Physical Education]. Physical Education and Sport Sciences, Tehran University; J Exceptional Educat 2012; 49–55. [in Persian]
38. Ahmadpour A. Effects of rhythmic exercise& compound exercises (rhythmic and visual training) on the control balance & Dazzled stability of Hearing impaired children with Deficient vestibular [Thesis for Phd. in Physical Education]. [Tehran, Iran]: Physical Education and Sport Sciences, Shahid Beheshti University; J Motor Behave 2015; 40-65. [in Persian]
39. Rajendran V, Roy F, Jeevanantham D. Effect of exercise intervention on vestibular related impairments in hearing-impaired children. Alexandria J Med 2013; 49(1): 7-12.‌
40. Zupan M, Arata A, Wile A, Parker R. Visual adaptations to sports vision enhancement training. Optometry today. J Sports Vision 2006; 46(1): 43-8.
41. Paul M, Biswas S, Sandhu J. Role of sports vision and eye hand coordination training in performance of table tennis players. Brazilian j physics 2011; 5(2): 106-16.‌
42. Reimer A, Cox R, Nijhuis-Van der Sanden M, Boonstra F. Improvement of fine motor skills in children with visual impairment: an explorative study. J Med Res 2011; 32(5): 1924-33.‌
43. Tsai C, Pan C, Cherng R, Hsu Y, Chiu H. Mechanisms of deficit of visuospatial attention shift in children with developmental coordination disorder: A neurophysiological measure of the endogenous Posner paradigm. J Abbr Database 2009; 71(3): 246-58.‌
44. Harvey W, Reid G, Grizenko N, Mbekou V, Ter-Stepanian M, Joober R. Fundamental movement skills and children with attention-deficit hyperactivity disorder: peer comparisons and stimulant effects. J Abnorm Child Psychol 2007; 35(5): 871-82.
45. Staples K, Reid G. Fundamental movement skills and autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord 2010: 40(2): 209-17.‌
46. Imami M, Bahrami, Shiri v. The effect of exercise exercises on perceived vision of mentally retarded children. J Motor Behav 2018; 10(2): 277-92. [in Persian]
47. Azimzadeh E, Ghasemi A, Gholami A. The effect of a period of visual and sport selective training on improving visual acuity. J Motor Behav 2015. [in Persian]
48. Hemboashi L, Arab Ameri A, Shahbazi M, Zeidabadi R. The effect of dependent and non-moving perceptual perception exercises on perceived depth and acuity in children. J Med 2018; 25(3). [in Persian]
49. Abernethy B, Wood JM. Do generalized visual training programmes for sport really work? An experimental investigation. J Sports Sci 2001; 19(3): 203-22.
50. Poon K. The effect of a computerized visual perception and visual-motor integration training program on improving Chinese handwriting of children with handwriting difficulties. J Med Res 2010; 31(6): 1552-60.
51. Sadeghinejad M, Khalaji H, Jalali S. Comparison of gross motor skills and participation in sports activities of children with visual impairment with children aged 7-11 years old. Proceedings of the Sixth National Conference on Physical Education Students and Sport Sciences, Tehran, Iran. J Motor Behav 2001. [in Persian]
52. Lewis M. The promise of dynamic systems approaches for an integrated account of human development. J Child Develop 2000; 71(1): 36-43.‌
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askari-Tabar E S, Shahabi Kaseb M R, Stiri Z. The effect of eye exercises with and without active movements on motor skills in children with amblyopia. Feyz Med Sci J 2020; 24 (1) :80-89
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3893-fa.html

عسکری تبار انسیه سادات، شهابی کاسب محمدرضا، استیری زهرا. اثر تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه بر مهارت های حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم. مجله علوم پزشکی فيض. 1399; 24 (1) :80-89

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3893-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 24، شماره 1 - ( دوماه نامه 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710