[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اپیدمیولوژیک صدمات ستون فقرات و نخاع در استان اصفهان
علی ربیعی* ، همایون تابش
، rabiei_a71@yahoo.com
چکیده:   (78 مشاهده)

چکیده:
مقدمه: آسیب های ستون فقرات ثانویه به تروما دلیل اصلی موربیدیتی بیماران و عامل هزینه های گزاف بهداشتی و درمانی میباشد. آسیب طناب نخاعی باعث اخلال عملکرد حسی, حرکتی و اتونوم می شود و در نهایت بر وضعیت جسمی ,روانی و اجتماعی فرد تاثیر منفی میگذارد. با توجه به این که آسیب های طناب نخاعی درمان قطعی ندارد, پیشگیری از آسیب های ستون فقرات ضروری است و اولین قدم در پیشگیری از آن, شناختن عوامل اپیدمیولوژیک آن است. ما در این مطالعه بر آن شدیم تا با مشخص نمودن اطلاعات مربوط به عوامل دموگرافیک و زمینه ساز آن در استان اصفهان, بتوان اطلاعات جامعی در اختیار سیستم بهداشتی استان در این زمینه قرار بگیرد.
مواد و روش ها : مطالعه حاضر از نوع مقطعی،  توصیفی و همه شماری بر روی510 نفر از بیمارانی که متعاقب آسیب تروماتیک ستون فقرات طی سالهای 1396-1390 به بیمارستانهای کاشانی و الزهرا(وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) مراجعه نمودند، انجام گرفت.اطلاعات بیماران شامل سن، جنس، مکانیسم تروما، ناحیه درگیر ستون فقرات، نوع شکستگی و نیز نیاز به جراحی از پرونده بیماران استخراج و ثبت گردید و با نرم افزارSPSS  مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج: پرونده 510 نفر از بیماران مبتلا به شکستگی ستون فقرات بررسی گردیده، میانگین سن بیماران14/52±42/31سال بود. 30/4 درصد بیماران را زنان و 69/6 درصد بیماران را مردان تشکیل می دادند. تعداد 87 نفر( 17/1%) دچار آسیب ناحیه گردنی، 137 مورد(26/9%) دچار آسیب ناحیه توراسیک، 286 بیمار(56/1%) دچار آسیب ناحیه لومبوساکرال شدند.تعداد 68 نفر (13/3%) دچار آسیب طناب نخاعی به صورت کامل یا ناکامل بترتیب ناحیه گردنی(22/05%)، توراسیک(29/41%) و لومبوساکرال(48/52%) شده بودند. همچنین 92 نفر (18%) به علت شکستگی ستون فقرات تحت جراحی قرار گرفته اند که 24 نفر(26/08%) در ناحیه گردن، 23 نفر(25%) در ناحیه توراسیک و 45 نفر(48/91%) در ناحیه لومبوساکرال بود. شایع ترین نوع شکستگی ستون فقرات شکستگی compression  بوده که 29/4% کل شکستگی ها , 10/3% شکستگی های مناطق گردنی، 29/2% شکستگی های ناحیه توراسیک و 35/3% شکستگی های ناحیه لومبوساکرال را شامل می شود و پس از آن, شکستگی burst (28%) قرار دارد. شایع ترین مکانیسم آسیب تصادف با اتوموبیل( 33/5% ) بوده و پس از آن به ترتیب سقوط از ارتفاع(31/4% )، تصادف با موتورسیکلت( 22/9% )، حوادث ورزشی( 1/8% ) قرار دارند و سایر انواع مکانیسم های آسیب ستون فقرات 10/4% موارد را شامل می شود. شایع ترن مکانیسم در مردان سقوط از ارتفاع و در زنان تصادف با اتوموبیل می باشد.

نتیجه گیری: با توجه به آمار بالای تصادفات و حوادث در کشور ما و بروز آسیب های ستون فقرات به دنبال آن, با در نظر گرفتن بار مالی و اجتماعی سنگینی که آسیب های ستون فقرات بر جامعه و افراد وارد می کند, لازم است که مطالعات زیادی در زمینه عوامل موثر بر آسیب های ستون فقرات و روش های پیشگیری و کاهش این آسیب ها انجام شود و با آموزش های مداوم و کاهش عوامل موثر بر بروز این آسیب ها, از بار مالی و اجتماعی آن در جامعه کاسته شود.
 

واژه‌های کلیدی: آسیب های ستون مهره ها، شکستگی های ستون مهره ها؛ آسیب های طناب نخاعی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: medicine, paraclinic
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3844