[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( فصلنامه 1380 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 41-34 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوع عفونت انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی دانش آموزان
فاطمه پرتویی ، قادر خلیلی
چکیده:   (9058 مشاهده)

سابقه و هدف: عملکرد ذهنی صحیح برای کارآیی متناسب در هر سنی لازم است. بررسی ها نشان داده اند که عفونت انگلی از عواملی است که به نحوی بر عملکرد ذهنی موثر می باشد. به منظور تعیین شیوع عفونت های انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی این تحقیق در دانش آموزان منطقه رباط کریم طی سال های 78-1377 انجام گرفت.

مواد و روش ها: تحقیق با روش توصیفی بر روی 268 دختر و 332 پسر 6 تا 12 ساله صورت پذیرفت نمونه ها با روش خوشه ای از 128 مدرسه دخترانه و پسرانه منطقه مورد نظر انتخاب شدند. پس از انجام آزمایشات مدفوع به دو روش مستقیم و فرمول اتر، 150 دختر و پسر آلوده به عنوان گروه تجربی و 150 دختر و پسر سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. گروه شاهد از نظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی و وضعیت تغذیه مشابه گروه تجربی انتخاب شدند. جهت بررسی عملکرد ذهنی از سه آزمون Digit-span Forward/Backward و Coding و Arithmetic از مقیاس هوشی وکلر برای کودکان و آزمون Fluency استفاده و میزان توجه و انحراف ارزیابی شد.

یافته ها: شیوع آلودگی 28.7% بود و نمرات ریاضی گروه شاهد 2.59±8.44 و مبتلایان تک یاخته ای 2.73±7.9 و عفونت کرمی 2.45±7.67 بود (NS). در رمزگردانی مشابه بودند و میزان Fluency سه گروه به ترتیب 2.46±4.61، 2.59±4.79 و 2.5±4.33 بود (P<0.03). در آزمون عملکرد ذهنی به ترتیب 2.78±7.82 و 2.92±6.5 بود (P<0.004). عفونت انگلی غالب در بین دانش آموزان مورد بررسی Giardia lamrlia می باشد.

نتیجه گیری و توصیه ها: عملکرد ذهنی دانش آموزان در گروه سالم بهتر بوده است و تاثیر درمان عفونت انگل روده ای بر عملکرد ذهنی را توصیه می نماید.

واژه‌های کلیدی: عفونت انگلی، عملکرد ذهنی، آزمون های روانشناسی، Fluency
متن کامل [PDF 1545 kb]   (1770 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/8/20 | انتشار: 1380/10/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Partoie F, Khalili G. Relationship between the incidence of intestinal parasites and mental performance in children . Feyz 2002; 5 (4) :34-41
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-347-fa.html

پرتویی فاطمه، خلیلی قادر. شیوع عفونت انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی دانش آموزان . مجله علوم پزشکی فيض. 1380; 5 (4) :34-41

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-347-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 5، شماره 4 - ( فصلنامه 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645