[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 3 - ( دوماه نامه 1396 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 265-271 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی
سیدعلی سازور، ربابه نوری، رضوان ساعی ، محمد حاتمی
کارشناسی گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، rezvan.saei@gmail.com
چکیده:   (313 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از فاکتورهای مهم در عود اختلالات روانپزشکی هیجانات ابرازشده است که شامل درگیری عاطفی بیش ­ازحد و انتقاد و خصومت اعضای خانواده نسبت به عضو بیمار می ­باشد. از آنجائی­ که استرس ناشی از این هیجانات باعث فرسودگی و عود در فرد مبتلا به اختلال می­ گردد، پژوهش حاضر به­ منظور بررسی تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی صورت گرفته است.
مواد و روش ­ها: این مطالعه نیمه­ تجربی روی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مراجعه کننده به بیمارستان روانپزشکی کاشان انجام شد. نمونه­ ها به ­روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. پرسشنامه هیجان ابرازشده قبل و پس از مداخله توسط مراقبین تکمیل گردید. آموزش روانی خانواده مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به­ عنوان مداخله در 10 جلسه آموزش داده شد.
نتایج: یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که سطح هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بعد از مداخله به شکل معنی‌داری کاهش پیدا کرده است. به ­علاوه، کاهش سطح هیجان ابراز شده در تمامی چهار زیر مقیاس نگرش منفی، تحمل و انتظار، مزاحمت و مداخله‌گری و پاسخ هیجانی نیز معنی‌دار بوده است (0/001<P).
نتیجه­ گیری: آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی می­ تواند موثر باشد.
واژه‌های کلیدی: اختلال دوقطبی، پذیرش و تعهد، هیجان ابراز شده، خانواده
متن کامل [PDF 255 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۸
فهرست منابع
1. Miklowitz DJ, Goldstein MJ, Doane JA, Nuechterlein KH, Strachan AM, Snyder KS, et al. Is expressed emotion an index of a transactional process? I. Parents' affective style. Fam Process 1989; 28(2): 153-67.
2. Wuerker AM. Relational control patterns and expressed emotion in families of persons with schizophrenia and bipolar disorder. Fam Process 1994; 33(4): 389-407.
3. Butzlaff RL, Hooley JM. Expressed emotion and psychiatric relapse: a meta-analysis. Arch Gen Psychiatry 1998; 55(6): 547-52.
4. Amaresha AC, Venkatasubramanian G. Expressed emotion in schizophrenia: an overview. Indian J Psychol Med 2012; 34(1): 12-20.
5. Hooley JM, Hiller JB. Personality and expressed emotion. J Abnorm Psychol 2000; 109(1): 40-4.
6. Kavanagh DJ. Recent developments in expressed emotion and schizophrenia. Br J Psychiatry 1992; 160: 601-20.
7. Mottaghipour Y, Pourmand D, Maleki H, Davidian L. Expressed emotion and the course of schizophrenia in Iran. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2001; 36(4): 195-9.
8. Khanipour H, Golzari M, Shams J, Zare H, Karamlou S. Relationship Between Shame Attitude Towards Mental Disorders and Expressed Emotion in Family Members of People with Bipolar and Schizophrenia. J Famil Res 2013; 9(2): 241-54.
9. Pompili M, Harnic D, Gonda X, Forte A, Dominici G, Innamorati M, et al. Impact of living with bipolar patients: Making sense of caregivers' burden. World J Psychiatry 2014; 4(1): 1-12.
10. Wyatt RJ, Henter I. An economic evaluation of manic-depressive illness--1991. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 1995; 30(5): 213-9.
11. Dilsaver SC. An estimate of the minimum economic burden of bipolar I and II disorders in the United States: 2009. J Affect Disord 2011; 129(1-3): 79-83.
12. Dore G, Romans SE. Impact of bipolar affective disorder on family and partners. J Affect Disord 2001; 67(1-3): 147-58.
13. Khazaeili M, Bolhari J. Effect of group training families of schizophrenia patients on the compatibility of everyday functioning. Iran J Psychiatry Clin Psychol 1996; 2(4): 56-64. [in Persian]
14. Eisner LR, Johnson SL. An acceptance-based psychoeducation intervention to reduce expressed emotion in relatives of bipolar patients. Behav Ther 2008; 39(4): 375-85.
15. Dashtbozorgi B, Ghadirian F, Khajeddin N, Karami K. Effect of family psychoeducation on the level of adaption and improvement of patients with mood disorders. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2009; 15(2): 193-200.
16. Ghasemi Gh, Najmi B, Asadollahi Gh. The comparison of family psychoeducational intervention on social function of patients with schizophrenia and mood disorder. J Isfahan Med Sch 2000; (1): 52-9.
17. Cole JD, Kazarian SS. The level of expressed emotion scale. J Clin Psychol 1988; 44(3): 392-7.
18. Dehghani SH. [Expressed emotion and sexuality]. J Fundam Ment Health 2003; 6(19-20): 84-91. [in Persian]
19. Graell M. The spanish validation of level of expressed emotion scale for relatives of people with eating disorders. Span J Psychol 2012; 15(2): 825-39.
20. Bach P, Hayes SC. The use of Acceptance and Commitment therapy to prevent the rehospitalisation of psychotic patients: A randomized controlled trial. 2002. J Consul ClinPsychol 70(5): 1129-39.
21. Abramowitz IA, Coursey RD. Impact of an educational support group on family participants who take care of their schizophrenic relatives. J Consul Clin Psychol 1989; 57(2): 232–6.
22. Cozolino LJ, Goldstein MJ, Nuechterlein KH, West KL, Snyder KS. The impact of education about schizophrenia on relatives varying in expressed emotion. Schizophr Bull 1988; 14(4): 675–687.
23. Dixon L, Adams C, Lucksted A. Update on family psychoeducation for schizophrenia. Schizophr Bull 2000; 26(1): 5–20.
24. Pitschel-Walz G, Leucht S, Baeuml J, Kissling W, Engel RR. The effect of family interventions on relapse and rehospitalization in schizophrenia: A meta-analysis. Schizophr Bull 2001; 27(1): 73–92.
25. Solomon P, Draine J, Mannion E, Meisel M. Impact of brief family psychoeducation on self-efficacy. Schizophr Bull 1996; 22(1): 41–50.
26. Honig A, Hofman A, Rozendaal N, Dingemans P. Psycho-education in bipolar disorder: effect on expressed emotion. Psychiatry Res 1997; 72(1): 17-22.
27. Shimodera S, Inoue S, Mino Y, Tanaka S, Kii M, Motoki Y. Expressed emotion and psychoeducational intervention for relatives of patients with schizophrenia: a randomized controlled study in Japan. Psychiatry Res 2000; 96(2): 141-8.
28. González-Blanch C, Martín-Muñoz V, Pardo-García G, Martínez-García O, Alvarez-Jiménez M, Rodríguez-Sánchez JM, et al. Effects of family psychoeducation on expressed emotion and burden of care in first-episode psychosis: a prospective observational study. Span J Psychol 2010; 13(1): 389-95.
29. Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: model, processes and outcomes. Behav Res Ther 2006; 44(1): 1-25.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sazvar S A, Nouri R, Saei R, Hatami M. Impact of acceptance and commitment–based psychoeducation on the adjustment of expressed emotion in families of patients with bipolar disorder. Feyz. 2017; 21 (3) :265-271
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3213-fa.html
سازور سیدعلی، نوری ربابه، ساعی رضوان، حاتمی محمد. تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض. 1396; 21 (3) :265-271

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3213-fa.html

دوره 21، شماره 3 - ( دوماه نامه 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی فیض ::: دانشگاه علوم پزشکی کاشان KAUMS Journal ( FEYZ )
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 827 queries by yektaweb 3506