سابقه و هدف: با توجه به اهمیت رسانههای آموزشی و عدم اطلاع از نحوه به کارگیری آنها توسط اساتید در دانشگاه متبوع و به منظور تعیین دانش، نگرش و عملکرد اعضاء و هیئت علمی از رسانههای آموزشی این تحقیق انجام گرفت.
مواد و روشها: این تحقیق توصیفی بر روی کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاه انجام گرفت و در آن آگاهی بر اساس میزان دانش نمونهها درباره رسانههای آموزش و نگرش اعضاء هیئت علمی بر اساس طیف لیکرت بررسی شد. همچنین عملکرد آنان با مشاهده مستقیم از به کارگیری رسانههای آموزشی تعیین شد. با توجه به امتیاز کسب شده افراد بررسی شده در سه طیف خوب، متوسط و ضعیف طبقهبندی شدند.
یافتهها: تحقیق روی 97 نفر شامل 38 نفر (2/39 درصد) اعضاء هیئت علمی بالینی و 59 نفر (8/60 درصد) هیئت علمی علوم پایه پزشکی انجام شد. تعداد نمونهها در دانشکده پزشکی 8/58 درصد، دانشکده پرستاری و مامایی 7/22 درصد و دانشکده بهداشت و پیراپزشکی 6/18 درصد بود. مـیزان آگاهی از رسانههای آمـوزشی 12 درصد خوب، 54 درصد متوسط و 34 درصد ضعیف نشان داده شد. میزان نگرش اعضاء هیئت علمی نسبت به رسانههای آموزشی 3/11 درصد خوب، 5/48 درصد متوسط و 2/40 درصد ضعیف بود و میزان عملکرد اعضاء هیئت علمی در مورد رسانههای آموزشی 3/25 درصد خوب، 4/30 درصد متوسط و 3/44 درصد ضعیف نشان داده شد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که آگاهی، نگرش و عملکرد اعضاء هیئت علمی از رسانههای آموزشی در حد نازل باشد و با توجه به تأثیرگذاری دورههای آموزش بر کیفیت آگاهی، نگرش و عملکرد آنها برگزاری این دورهها را برای اساتید دانشگاه توصیه مینماید.
Rasoulinejad S A, Behnia H, Davoodabadi A, Rasoulinejad S V. Surveying the knowledge, attitude and practice of Kashan faculty member towards educational media. Feyz Med Sci J 2004; 7 (4) :78-83 URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-212-fa.html
رسولی نژاد سید اصغر، بهنیا حمید، داوودآبادی عبدالحسین، رسولی نژاد سید وحید. بررسی دانش و نگرش و عملکرد اعضاء هیئت علمی از رسانههای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی کاشان. مجله علوم پزشکی فيض. 1382; 7 (4) :78-83