دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، hoseinian_1342@yahoo.com
چکیده: (9109 مشاهده)
سابقه و هدف: باوجود اهمیت رضایت بیمار به عنوان نشان گر کیفیت، اطلاعات به روزی از میزان رضایت مادران کودکان بستری در بیمارستان های کاشان دردسترس نیست. هدف این پژوهش تعیین رضایت مادران کودکان بستری در بخش اطفال از مراقبت های بیمارستانی بوده است.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی با استفاده از پرسشنامه (Pediatric Family Satisfaction Questionnaire PFSQ) و از طریق مصاحبه با 280 نفر از مادران بخش اطفال در 6 ماهه دوم سال 1389 انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین سن مادران 04/28 سال بود. میانگین سن کودکان بستری 4/2 سال و مدت بستری آنها 97/4 روز بود. موارد ضعیف ارزیابی شده در حیطه ی مراقبت های پزشکی شامل عدم امکان دسترسی به موقع به پزشک و عدم مطلع ساختن والدین از نتایج آزمایشات کودک، در حیطه پرستاری، عدم آموزش در مورد اقدامات درمانی و مراقبت های پس از ترخیص، و در حیطه خدمات رفاهی، عدم فراهم کردن فضای مناسب برای بازی کردن کودک (4/71 درصد) بود. میانگین نمرات رضایت در مورد مراقبتهای پزشکی 19/6±25/22، پرستاری 88/6±05/29 و خدمات رفاهی 93/6±68/26 بود. بین رضایت مندی با نوع بیماری کودک رابطه معناداری به دست آمد (0001/0>P).
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که در مجموع رضایت از سه گروه پزشکی، پرستاری و رفاهی کم در بخش اطفال بیمارستان مذکور بود. توجه هوشیارانه پزشکان و پرستاران به مراقبت ها می تواند سطوح نارضایتی ها را کاهش دهد.
Hosseinian M, Shahshahani M S, Adib-Hajbagheri M. Mothers satisfaction of hospital care in the pediatric ward of Kashan Shahid Beheshti hospital during 2010-11. Feyz Med Sci J 2011; 15 (2) :153-160 URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-1169-fa.html
حسینیان معصومه، شهشهانی مریم السادات، ادیب حاج باقری محسن. بررسی رضایت مادران از مراقبت های بیمارستانی در بخش کودکان بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1389. مجله علوم پزشکی فيض. 1390; 15 (2) :153-160