[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 15، شماره 1 - ( فصلنامه 1390 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 37-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر کیفیت مراقبت از بیماران اسکیزوفرنیک
محمد اکبری کاجی* ، بهناز فرمهینی فراهانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ، akbari129@yahoo.com
چکیده:   (10723 مشاهده)

سابقه و هدف: افزایش دفعات و طول مدت زمان بستری بیماران اسکیزوفرنیک در بیمارستان‌های روانی منجر به مشکلات فراوان از جمله صرف هزینه های مالی فراوان هم برای سیستم بهداشتی هم برای خانواده بیمار می شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فرآیند پرستاری به پرستاران بر روی کیفیت مراقبت از این بیماران می باشد.

مواد و روش ها: برای انجام این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از پرستاران بخش های روان بیمارستان شهید لواسانی تهران به‌طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. کیفیت مراقبت های پرستاری در هر دو گروه با مقیاس کنترل کیفیت کوآل پکس مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس به گروه مورد، فرآیند پرستاری مربوط به بیماران اسکیزوفرنیک آموزش داده شد و پس از یک ماه کیفیت مراقبت ها دوباره سنجیده شد.

نتایج: این پژوهش نشان داد که میزان کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران اسکیزوفرنی در گروه مورد قبل و بعد از آموزش در بعد نیازهای جسمی از ضعیف به خوب (0001/0>P)، نیازهای روانی از ضعیف به متوسط (0001/0>P)، ارتباط با بیمار از ضعیف به متوسط (002/0=P) و از نظر ارتباط نوع مراقبت های ارائه شده از ضعیف به خوب تبدیل شده بود (0001/0>P). در مورد کیفیت کلی مراقبت های پرستاری کیفیت از ضعیف به خوب ارتقا یافته بود (0001/0>P)، اما در گروه شاهد قبل و بعد از مطالعه تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (80/0>P).

نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت آموزش کاربرد فرآیند پرستاری به پرستاران می‌تواند در ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: اختلالات روان، فرآیند پرستاری، اسکیزوفرنی
متن کامل [PDF 165 kb]   (6589 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1390/1/9 | ویرایش نهایی: 1390/2/5 | انتشار: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Kaji M, Farmahani Farahani B. The effect of nursing process education on nursing care quality of schizophrenic patients . Feyz Med Sci J 2011; 15 (1) :32-37
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-1103-fa.html

اکبری کاجی محمد، فرمهینی فراهانی بهناز. تاثیر آموزش فرآیند پرستاری بر کیفیت مراقبت از بیماران اسکیزوفرنیک. مجله علوم پزشکی فيض. 1390; 15 (1) :32-37

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-1103-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 15، شماره 1 - ( فصلنامه 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660