Feyz Medical Sciences Journal
مجله علوم پزشکی فيض
Feyz
Medical Sciences
http://feyz.kaums.ac.ir
29
journal29
1029-7855
2008-9821
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
23
4
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع، بر آگاهی و تمایل به انجام دیالیز صفاقی در بیماران مبتلا به مرحله نهایی بیماری کلیوی بیمارستان اخوان کاشان
Investigation of the effect of educational program based on the removal of barriers on knowledge and intention to do peritoneal dialysis in the patients with end-stage renal disease in Akhavan Hospital, Kashan
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">سابقه و هدف:</span></span></span></strong> <strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">علی­رغم سابقه چندساله در معرفی دیالیز صفاقی به ­عنوان یک روش درمانی جایگزین عملکرد کلیه، میزان استقبال از این روش همچنان پایین است. </span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">هدف این مطالعه، تعیین تأثیر اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع، بر آگاهی و قصد انجام دیالیز صفاقی در بیماران</span></span></span></strong> <strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">مبتلا به مرحله نهایی بیماری کلیوی بود. </span></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">مواد و روش­ ها:</span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> در یک مطالعه شبه ­آزمایشی پیش ­آزمون</span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:sakkal majalla;"><span style="font-size:9.0pt;">–</span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> پس ­آزمون، 45 بیمار دارای اندیکاسیون دیالیز صفاقی که واجد ملاک ­های ورود به پژوهش بودند، به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقّق­ ساخته، بود. </span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">پس از نمونه­ گیری، برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع گزارش­شده در پیشینه پژوهشی برای آزمودنی­ ها ارائه شد. این برنامه به صورت فردی و عمدتاً در قالب یک جلسه 75 - 60 دقیقه­ ای ارائه شد. نتایج، با استفاده از آزمون­ های آماری </span></span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">T</span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> ­زوجی و مک­نمار مورد تحلیل قرار گرفت.</span></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">نتایج:</span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> نتایج </span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">نشان داد </span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع، باعث افزایش معنادار آگاهی بیماران در مورد دیالیز صفاقی شد</span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">ه است </span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">(0/01</span></span></span></strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;"><</span></span></span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span></em><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">). اگرچه فراوانی بیماران دارای تمایل به انجام دیالیز صفاقی در مرحله پس­ آزمون افزایش یافت اما نتایج نشان داد که این افزایش فراوانی، از لحاظ آماری معنادار نبود. </span></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجه­ گیری:</span></span></span></strong> <strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">ارائه برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع می ­تواند در کوتاه ­مدت دانش بیماران را در مورد دیالیز صفاقی افزایش دهد. جهت افزایش تمایل و قصد عملی آنان برای انجام این نوع دیالیز، نیاز است مداخلاتی بلندمدت در سطح بیمارستان و خانواده انجام شود. </span></span></span></strong></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background:</strong> Despite the passing of many years of introduction of peritoneal dialysis as a replacement therapy for renal function, the rate of acceptance of this method is still low. This study aimed to determine the effect of educational program based on the removal of barrierson knowledge and intention to do peritoneal dialysis in patients with end-stage renal disease.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> In a quasi-experimental pre-test-post-test study, 45 patients with peritoneal dialysis who had criteria for entering the study were selected in a purposive sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire. After the sampling, an educational program based on the removal reported barriers in the research background was presented to the subjects. The program was presented individually and mainly in a 60- to 75-minute session. The results were analyzed by paired t-test and McNemar test.<br>
<strong>Results</strong> According to the results of this study, the implementation of educational program based on removal of barriers significantly increased the knowledge of patients about peritoneal dialysis (<em>P</em><0.01). Although the prevalence of patients with peritoneal dialysis increased in the post-test phase, the results showed that this increase was not statistically significant.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Providing an educational program based on removal of barriers can increase knowledge of the patients about the peritoneal dialysis in the short term. In order to increase their willingness and practical intention to perform this type of dialysis, long-term interventions at the hospital and family levels are required.</div>
دیالیز صفاقی, آموزش مبتنی بر رفع موانع, آگاهی, قصد دیالیز صفاقی
Peritoneal dialysis, Barrier-based education, Knowledge, Peritoneal dialysis intention
433
441
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2689-1&slc_lang=fa&sid=1
Maliheh
Salehi
ملیحه
صالحی
malih.salehi1983@gmail.com
2900319475328460026590
2900319475328460026590
No
Student Research Committee, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, I.R. Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
Mansour
Dianti
منصور
دیانتی
mandianati@yahoo.com
2900319475328460026591
2900319475328460026591
Yes
Trauma Nursing Research Center, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, I.R. Iran.
مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
Hossein Ali
Mehrabi
حسینعلی
مهرابی
h.mehrabi@edu.ui.ac.ir
2900319475328460026592
2900319475328460026592
No
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, I.R. Iran.
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
Esmaeil
Azizi-Fini
اسماعیل
عزیزی فینی
azizifines@yahoo.com
2900319475328460026593
2900319475328460026593
No
Trauma Nursing Research Center, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, I.R. Iran.
مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران