TY - JOUR JF - KAUMS JO - Feyz VL - 22 IS - 3 PY - 2018 Y1 - 2018/6/01 TI - The effect of probiotics mixture on learning and spatial memory in kindled rats TT - بررسی اثر مخلوط پروبیوتیک ها بر حافظه و یادگیری فضایی در مدل صرع موش صحرایی N2 - سابقه و هدف: صرع منجر به آسیب نورونی و بروز اختلالات شناختی مانند زوال حافظه و یادگیری می­ شود. مشاهده شده است که پرو­بیوتیک­ ها سطح سرمی نیتریک اکساید را کاهش داده و حافظه و یادگیری فضایی را بهبود می­ دهند. مطالعه حاضر به ­منظور بررسی اثر پرو­بیوتیک ­ها بر یادگیری، حافظه و سطح نیتریک اکساید در موش ­های صحرایی صرعی طراحی شد. مواد و روش ­ها: تعداد ۴۰ رأس موش صحرایی نر به­ طور تصادفی به 5 گروه ۸ تایی تقسیم شدند: گروه Control، گروه PTZ (کیندل شده با پنتیلن تترازول (PTZ)، گروه VPA (والپیروئیک اسید) (کیندل شده با PTZ و درمان با VPA)، گروه Probiotic+PTZ (پیش­درمان پروبیوتیک و کیندل شده با PTZ) و گروه PTZ+Probiotic (کیندل شده با PTZ و درمان با پروبیوتیک). حیوانات مخلوط پرو­بیوتیک را به­مدت 4 هفته دریافت کردند. کیندلینگ شیمیایی با تزریق داخل صفاقی mg/kg ۳۵ PTZ هر ۴۸ ساعت یک­بار به­ مدت ۲۴ روز القا شد. یادگیری و حافظه فضایی توسط ماز آبی موریس ارزیابی گردید و سطح نیتریک اکساید سرم با تکنیک Miranda سنجیده شد. نتایج: تفاوت معنی ­داری از نظر حافظه، یادگیری و سطح سرمی نیتریک اکساید بین گروه کنترل و VPA+PTZ وجود نداشت. مخلوط پروبیوتیک ­ها در حیوانات صرعی در مقایسه با گروهPTZ روند یادگیری (۰/001<P) و حافظه فضایی (۰/05<P) را بهبود بخشیده و سبب کاهش میزان نیتریک اکساید سرم شد (۰/05<P). نتیجه­ گیری: مکمل های پروبیوتیک احتمالا با کاهش سطح نیتریک اکساید سرم سبب بهبود روند یادگیری و حافظه فضایی موش ­های صحرایی صرعی می­ شود. SP - 230 EP - 238 AU - Bagheri, Samaneh AU - Heidari, Azhdar AU - Alinaghipour, Azam AU - Banitaba, Seyyed Mojtaba AU - Salami, Mahmoud AD - Physiology Research Center, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, I. R. Iran. KW - Probiotics KW - Spatial memory KW - Chemical kindling KW - Rat UR - http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3589-fa.html ER -