AU - Khazaie, Fatemeh AU - Shairi, Mohammad Reza AU - Heidari-Nasab, Leila AU - Jalali, Mohammad Reza TI - Comparison of self-efficacy, self-esteem, social anxiety, shyness and aggression among high school students with different levels of assertiveness PT - JOURNAL ARTICLE TA - KAUMS JN - KAUMS VO - 18 VI - 3 IP - 3 4099 - http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2305-fa.html 4100 - http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2305-fa.pdf SO - KAUMS 3 AB  - سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان خودکارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم­رویی و پرخاش­گری دانش آموزان دبیرستانی با جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین بوده است. مواد و روش­ها: نمونه­های تحقیق (311 دانش آموز پایه دوم و سوم مقطع دبیرستان) از نواحی پنج­گانه شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق تهران با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای برگزیده شدند. بر اساس میانگین و انحراف معیار جرأت ورزی، آزمودنی­های دارای جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین مشخص شدند و مقایسه متغیرهای تحقیق در سه گروه یاد شده بر مبنای تحلیل واریانس چند متغیره انجام گردید. نتایج: تحلیل داده­های مطالعه نشان داد که F مشاهده شده مربوط به ویلکز برابر 12/4 است که در سطح آلفای 001/0 معنی­دار بود. نتایج تحلیل واریانس مربوط به هر متغیر به شکل جداگانه نشان داد که میزان خود کارآمدی (77/13 F : و 001/0> P) و عزت نفس (80/4 F : و 001/ 0> P) در دانش آموزان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. هم­چنین، نتایج مربوط به پرخاش­گری (01/12 F : و 001/ 0 > P )، اضطراب اجتماعی (24/ 5 F: و 001/0 >P) و کم­رویی (65/8 F: و 001/ 0>P) نشان می­دهد که متغیرهای یاد شده در نوجوانان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. نتیجه­گیری: نتایج به­دست آمده نشان داد که آزمودنی­های دارای جرأت ورزی بالا، خود کارآمدی و عزت نفس بیشتری را نسبت به گروه دارای جرأت­ورزی پایین گزارش می­کنند و هم­چنین اضطراب اجتماعی، کم­رویی و پرخاش­گری کمتری را نسبت به گروه داری جرأت ورزی پایین نشان می­دهند. CP - IRAN IN - Department of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Shahed Univerity, Tehran, I. R. Iran. LG - eng PB - KAUMS PG - 229 PT - Research YR - 2014