:: دوره 26، شماره 5 - ( دوماه نامه 1401 ) ::
جلد 26 شماره 5 صفحات 567-560 برگشت به فهرست نسخه ها
چاپ سه‌بعدی مدل‌های آموزشی آناتومی و جنین‌شناسی: کیفیت بهتر و هزینه کمتر
پروین لطفی ، محمدامین پایمرد ، محمد علی میرصفی نیاسر ، مهدی رفیعیان ، ابوالفضل اعظمی طامه ، همایون نادریان*
مرکز تحقیقات علوم تشریح، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران ، naderian_h@kaums.ac.ir
چکیده:   (219 مشاهده)
سابقه و هدف: یادگیری آناتومی و ارتقای مهارت و توانمندی عملی، بخش مهمّی از برنامه درسی دانشجویان پزشکی است. مدل‌های چاپگر سه‌بعدی به‌دلیل تنوع، جابه‌جایی، وزن و هزینه کمتر، جایگزین مناسبی نسبت به مدل‌های دیگر هستند. مهم‌ترین هدف این پروژه اجرای صحیح و موفق اسکن، دریافت خروجی پردازش‌شده و نیز چاپ سه‎‌بعدی مدل‌های آموزشی با کیفیت و هزینه کمتر بود.
مواد و روش‌ها: دو مدل آناتومی حنجره و پانکراس و دو مدل جنین، اسکن سه‌بعدی شدند. تصاویر اسکن‌شده با استفاده از نرم‌افزارهای سه‌‌بعدی، از نظر درصد و نوع تراکم، اندازه، تعداد لایه‌ها و ساختار حمایتی پردازش گردیدند. فایل‌های خروجی با فرآیند ذوب لایه‌ای فیلامنت PLA در اندازه‌های 100 درصد، 75 درصد و 50 درصد چاپ سه‌‌بعدی شدند.
نتایج: جزئیات چاپ سه‌بعدی مدل‌های حنجره و پانکراس نظیر غضروف‌ها‌، ماهیچه‌ها، مجاری، عروق و اعصاب مشابه مدل‌ اصلی هستند. در مدل جنینی، قوس‌‌ها و شکاف‌های حلقی، سومایت‌ها، حباب‌های بینایی و شنوایی، برآمدگی قلبی و جوانه اندام دارای تمام جزئیات بودند. مدل‌های سه‌بعدی از نظر وزن حدود یک‌‌سوم تا یک‌‌دهم و همچنین از نظر هزینه 1 تا 3 درصد مدل‌های اصلی هستند.
نتیجه‌گیری: مدل‌های چاپ سه‌‌بعدی هزینه کمتر و کیفیت بهتری نسبت به مدل‌‌های اصلی دارند. دستیابی به فناوری اسکن، پردازش، چاپ و تهیه مدل‌های سه‌‌بعدی سبب برگزاری بهتر کلاس‌های عملی می‌شود. دانشجویان می‌توانند نمونه‌های چاپ سه‌‌بعدی را در ساعت‌های خارج کلاس در اختیار بگیرند و یادگیری بهتری داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: مدل‌‌های آناتومی، مدل‌های جنینی، چاپ سه‌بعدی، اسکن سه‌‌بعدی، آموزش آناتومی
متن کامل [PDF 395 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/12/23 | پذیرش: 1401/6/19 | انتشار: 1401/9/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 5 - ( دوماه نامه 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها