[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 26، شماره 2 - ( دوماه نامه 1401 ) ::
جلد 26 شماره 2 صفحات 165-156 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال‌سازی رفتاری بر درماندگی آموخته‌شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه‌های افسردگی
فرناز کیائیان موسوی ، عبدالله مفاخری ، علی محمدزاده ابراهیمی
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، mafakheri.a@gmail.com
چکیده:   (1604 مشاهده)
سابقه و هدف: افسردگی یکی از مهم‌ترین مشکلات روانشناختی افراد جامعه است که موجب کاهش سلامت آن‌ها می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال‌سازی رفتاری بر درماندگی آموخته‌شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه‌های افسردگی بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد مبتلا به افسردگی شهر بابل بود که در سال 1399 به کلینیک‌های روان‌درمانی سطح شهر بابل مراجعه کرده بودند. 45 نفر از کسانی که در پرسشنامه افسردگی بک نمره متوسط به بالا کسب کردند، به‌صورت دردسترس انتخاب شدند و در 3 گروه 15 نفری به‌صورت تصادفی قرار گرفتند و به پرسشنامه‌های نظم‌جویی شناختی هیجان گارنفسکی و درماندگی آموخته‌شده کوینلس و نلسون پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون بونفرونی به کمک نرم‌افزار SPSS ویرایش 23 استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین میزان تأثیر دو روشِ روش‌شناختی رفتاری و فعال‌سازی رفتاری بر درماندگی آموخته‌شده (0/277>P) و تنظیم شناختی هیجان اختلاف معناداری وجود ندارد (0/188>P) و هر دو درمان به میزان مشابهی بر درماندگی آموخته‌شده و تنظیم شناختی هیجان تأثیرگذار هستند (0/001>P).
نتیجه‌گیری: می‌توان از هر دو درمان شناختی رفتاری و درمان فعال‌سازی رفتاری در مبتلایان به افسردگی برای کمک به حلّ مشکلات شناختی آنان استفاده نمود.
 
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی رفتاری، درمان فعال‌سازی رفتاری، درماندگی آموخته‌شده، تنظیم شناختی هیجان، افسردگی
متن کامل [PDF 350 kb]   (955 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/10/4 | ویرایش نهایی: 1401/5/24 | پذیرش: 1401/2/5 | انتشار: 1401/3/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kiaeian-Mousavi F, Mafakheri A, Mohammadzadeh A. Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy with behavioral activation therapy on learned helplessness and cognitive emotion regulation in individuals with depressive symptoms. Feyz 2022; 26 (2) :156-165
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4531-fa.html

کیائیان موسوی فرناز، مفاخری عبدالله، محمدزاده ابراهیمی علی. مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال‌سازی رفتاری بر درماندگی آموخته‌شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه‌های افسردگی. مجله علوم پزشکی فيض. 1401; 26 (2) :156-165

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4531-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 26، شماره 2 - ( دوماه نامه 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645