[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( فصلنامه 1390 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 152-146 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان طی سال 1387
محمد صباحی بیدگلی ، سید غلامعباس موسوی ، علی کبریایی ، سید حمیدرضا سیدی ، سمیه شهری ، محمود اطهری زاده
دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، seiadiarani_hr@kaums.ac.ir
چکیده:   (8326 مشاهده)

سابقه و هدف: ماموریت اصلی بیمارستان در نظام سلامت، تامین مراقبت با کیفیت برای بیماران، و برآوردن نیازها و انتظارات آنها است. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی شهرستان کاشان انجام شده است.

مواد و روش ها: در این مطالعه ی مقطعی طی سال 1387، دیدگاه 390 بیمار بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان که به‌روش طبقه‌ای انتخاب شده بودند، از طریق پرسشنامه SERVQUAL مورد مطالعه قرار گرفت. این پرسشنامه، مولفه های کیفیت را در هفت بعد (همدلی پزشک، دسترسی به پزشک، قابلیت اطمینان به پزشک، پاسخ گویی پرستار، همدلی پرستار، مدیریت دارو و ملموس بودن خدمات) بررسی کرد. روایی پرسشنامه به‌روش روایی محتوی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (93/0) تایید شد. داده‌ها با استفاده از آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج: میانگین سنی افراد تحت مطالعه 36/18±72/45 سال بوده و 1/54 درصد بیماران مرد بودند. تفاوت معنی داری در میانگین نمره کیفیت در ابعاد هفت گانه و بعد کیفیت کلی مشاهده شد. همچنین، اختلاف میانگین نمره کیفیت در تمامی ابعاد در بیمارستان ها معنی دار بود. بیشترین میانگین نمره کیفیت به بعد همدلی پزشک (75/0±97/3) و کمترین میانگین نمره کیفیت به ملموس بودن خدمات (58/0±76/3) تعلق گرفت.

نتیجه گیری: کیفیت خدمات در بیمارستان های دانشگاهی از دیدگاه بیماران وضعیت مناسبی داشت، لیکن اختلاف معنی دار نمره کیفیت بین ابعاد مختلف در هر بیمارستان، بیان گر لزوم توجه بیشتر مدیران نسبت به برنامه‌های بهبود کیفیت است تا رضایت مندی بیشتر بیماران را فراهم آورد.

واژه‌های کلیدی: بیمارستان های دانشگاهی، بیماران بستری، رضایت بیمار، کیفیت خدمات بهداشتی
متن کامل [PDF 306 kb]   (4889 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1390/3/31 | ویرایش نهایی: 1390/4/15 | انتشار: 1390/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabahi-Bidgoli M, Mousavi S G A, Kebriaei A, Seyyedi S H, Shahri S, Atharizadeh M. The quality of hospital services in Kashan educational hospitals during 2008-9: the patients' viewpoint. Feyz 2011; 15 (2) :146-152
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-1166-fa.html

صباحی بیدگلی محمد، موسوی سید غلامعباس، کبریایی علی، سیدی سید حمیدرضا، شهری سمیه، اطهری زاده محمود. بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان طی سال 1387. مجله علوم پزشکی فيض. 1390; 15 (2) :146-152

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-1166-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 15، شماره 2 - ( فصلنامه 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645