Feyz Medical Sciences Journal
مجله علوم پزشکی فيض
Feyz
Medical Sciences
http://feyz.kaums.ac.ir
29
journal29
1029-7855
2008-9821
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
25
4
online
1
fulltext
fa
بررسی مقایسهای طرحوارههای هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیبرسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها
Comparative of emotional schemas and different dimensions of difficulty in emotion regulation in students with self-harm behaviors with students without these behaviors
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:9.0pt;">سابقه و هدف:</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> رفتار خودآسیبرسان به اقدامات عمدی اشاره دارد که فرد بدون قصد خودکشی برای صدمهزدن به خود انجام میدهد. این مطالعه با هدف مقایسه طرحوارههای هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیبرسان با دانشجویان فاقد این رفتارها، صورت پذیرفت.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:9.0pt;">مواد و روشها:</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> در این مطالعه مقطعی، 442 نفر از دانشجویانی که در سال تحصیلی </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">1400-1399 </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مشغول به تحصیل بودند، بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">. سپس </span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">براساس نقطه برش پرسشنامه آسیببهخود (</span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">SHI</span></span><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">)، 52% (90 نفر) از شرکتکنندگان در گروه افراد دارای رفتارهای خودآسیبرسان و 48% (83 نفر) در گروه افراد فاقد این رفتارها جای گرفتند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه آسیب به خود (</span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">SHI</span></span><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">)، مقیاس طرحوارههای هیجانی لیهی (</span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">LESS</span></span><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">) و مقیاس دشواری تنظیم هیجان (</span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">DERS</span></span><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار </span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> نسخه 26 استفاده گردید و با توجه به نرمالنبودن توزیع دادهها از آزمون یومنویتنی </span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">(</span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">uman-witny<strong>)</strong></span></span><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> استفاده شد.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:9.0pt;">نتایج:</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> نتایج نشان داد که طرحوارههای هیجانی سادهانگاری، نشخوار، احساس گناه، غیرقابلکنترلبودن، سرزنش دیگران و خودآگاهیهیجانی در افراد دارای رفتارهای خودآسیبرسان بیشتر رایج بودند و درمقابل، این افراد کمتر باورهایی مطابق با طرحوارههای هیجانی تأییدطلبی، پذیرش هیجانات و توافق داشتند (01/0 </span></span></strong><em><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></em><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;"><</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">) و همچنین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیبرسان مشکلات بیشتری در ابعاد مختلف فرآیند تنظیم هیجان (غیر از آگاهی هیجانی)داشتند ( 01/0 </span></span></strong><em><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></em><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;"><</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">).</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong><strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> طرحوارههای هیجانی ناسازگار و مشکلات در تنظیم هیجان در افراد دارای رفتار خودآسیبرسان بیشتر رایج است. بنابراین بهبود مهارتهای تنظیم هیجانی میتواند مانع از بروز اینگونه رفتارها در افراد شود.</span></span></strong>
<strong>Background:</strong> Self-Harm refers to the deliberate behaviors which people take to harm themselves without suicidal ideation. This study aimed to compare emotional schemas and emotion regulation difficulties between students with and without self-harm behaviors.<br>
<strong>Materials and methods: </strong>in this cross-sectional study, 442 people from students of Kashan University of Medical Sciences during 2020, were selected by convenience sampling. Based on the cut-point of DSHI, 52% (90) participants were placed in the group of people with self-harm behaviors and 48% (83) in the control group. Data were collected through a demographic questionnaire, deliberate self-harm inventory (DSHI), and Leahy's emotional schema scale (LESS) and difficulties in emotion regulation scale (DERS). Data were analyzed by SPSS version of 26<sup>th</sup> edition, and 0.05 was selected as a <em>P</em>-value. Due to the non-normal distribution of data, the Uman-Whitney test was used.<br>
<strong>Results:</strong> According to results, defective schemas are more common among students having self-harm behaviors. In students with self-harm behavior, the simplistic view of emotion, rumination, guilt, control, blame, and emotional self-awareness schemas are more common compared to the students without these behaviors. In contrast, the students with self-harm behaviors exhibited less acceptance of feeling, consensus, and validity-by-others schemas than students without self-harm behaviors (<em>P</em><0.01). Also, they had more difficulties in all areas of emotion regulation except emotional awareness than those who didn't have self-harm behaviors (<em>P</em><0.01).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Maladaptive emotional schemas and difficulties in emotion regulation were more among people with self-harm behaviors, therefor, improving emotion regulation skills can prevent such behaviors in individuals<span dir="RTL">.</span>
رفتارهای خودآسیبرسان, طرحوارههای هیجانی, دشواری در تنظیم هیجان
Deliberate self-harm behavior, Metaemotions, Emotion regulation
1090
1100
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3992-1&slc_lang=fa&sid=1
Rasti
Emamirad
راستی
امامی راد
emamiradrasti@gmail.com
2900319475328460034775
2900319475328460034775
No
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Zahra
Zanjani
زهرا
زنجانی
z_zanjani2005@yahoo.com
2900319475328460034776
2900319475328460034776
No
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Sara
Hosseinpoor
سارا
حسینپور
hosseinpoor.sarah74@gmail.com
2900319475328460034777
2900319475328460034777
No
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Sanaz
Joekar
ساناز
جوکار
sanaz.joekar@gmail.com
2900319475328460034778
2900319475328460034778
Yes
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان