Feyz Medical Sciences Journal
مجله علوم پزشکی فيض
Feyz
Medical Sciences
http://feyz.kaums.ac.ir
29
journal29
1029-7855
2008-9821
fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
23
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش تکنیکهایی از موجهای رواندرمانی اوّل، دوم و سوم بر خودکنترلی دانشآموزان
The effect of training the techniques of first, second, and third waves of psychotherapy on the self-control of students
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">سابقه و هدف:</span></span></strong><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهایی از موجهای رواندرمانی اوّل، دوم و سوم بر خودکنترلی دانشآموزان بود.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">مواد و روش ­ها:</span></span></strong><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> از بین کلیهی دانشآموزان دبستانی منطقهی 1 شهر همدان، چهار گروه 15 نفری به روش در دسترس انتخاب شدند. برای سه گروه، تکنیکهای رواندرمانی موج اوّل، دوم یا سوم آموزش داده شد. پس از 3 جلسهی آموزشی، شرکت­کنندگان به صورت انفرادی با موقعیت معروف «ماراشملو» آزمایش شدند. در طی آزمایش، رفتار کودک فیلمبرداری و سپس تجزیه و تحلیل شد. دادهی اوّل مقدار زمانی بود که آزمودنی توانست لذت را به تأخیر بیندازد. دادهی دیگر نیز موفقیت یا عدم موفقیت هر گروه در این آزمایش بود. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش به کمک نرمافزار </span></span></strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> <strong>و به ­روش تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون خیدو بود.</strong></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">نتایج:</span></span></strong><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که بین موجهای اوّل، دوم و سوم رواندرمانی از نظر آماری تفاوت معناداری در میزان خودکنترلی شرکت­ کنندگان اثربخشی بوده، این سه موج با گروه کنترل تفاوت معناداری داشتند (0/05</span></span></strong><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">></span></span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span></em><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">). همچنین تفاوت معناداری در موفقیت یا عدم موفقیت شرکت­ کنندگان بین سه گروه مورد بررسی با گروه کنترل مشاهده شد.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"> با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان گفت که آموزش تکنیکهایی از موجهای اوّل، دوم و سوم رواندرمانی در خودکنترلی دانشآموزان اثربخش است و باعث بهبود آن میشود.</span></span></strong></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Background:</strong> The aim of this study was to investigate the impact of training the first, second and third waves of psychotherapy techniques on self-control of students.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> From all primary school students in Hamedan, four groups of 15 people were selected using the convenience sampling method. For three groups, it is instructed one of the first, second or third waves of psychotherapy techniques. After 3 training sessions, participants were examined "Marshmallow" famous situation individually. During the experiment, the child's behavior was recorded and then analyzed. The first data included the amount of time that the subject could delay the delight. Also, the success or failure in this experiment for each group was another result of this study. The data were analyzed using the ANOVA and Chi-square test by SPSS software.<br>
<strong>Results:</strong> The findings of this study showed that there was a significant difference among the first, second and third waves of psychotherapy in the level of self-control of the participants and these three waves had a significant difference with the control group (<em>P</em><0.05). Also, the success or failure of the participants in the three groups was significantly different from the control group.<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the findings of this study, training the first, second and third waves of psychotherapy techniques can be effective on self-control of students and improve it.</span><br>
</div>
خودکنترلی, تقویت, توجهگردانی, ذهنآگاهی, موجهای رواندرمانی
Self-control, Reinforcement, Distraction, Mindfulness, Waves of Psychotherapy
125
134
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2660-1&slc_lang=fa&sid=1
Rasoul
Kordnoghabi
رسول
کردنوقابی
rkordnoghabi@gmail.com
2900319475328460025181
2900319475328460025181
No
Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, I. R. Iran.
گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Khosro
Rashid
خسرو
رشید
2900319475328460025182
2900319475328460025182
No
Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, I. R. Iran.
گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Ahmad
Bayat
احمد
بیات
byata61@yahoo.com
2900319475328460025183
2900319475328460025183
Yes
Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, I. R. Iran.
دانشکدهی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران