TY - JOUR T1 - A study of frequency and causes of complaints against dentists and experimental dentist' malpractices referred to Kashan general medical council from 2008-2019 TT - بررسی فراوانی شکایت‌های مربوط به قصورات دندانپزشکان و دندانسازان ارجاع‌شده به نظام پزشکی شهرستان کاشان طی سال‌های 1398-1387 JF - KAUMS JO - KAUMS VL - 25 IS - 6 UR - http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4192-fa.html Y1 - 2021 SP - 1378 EP - 1384 KW - Medical malpractice KW - Dentistry KW - Forensic dentistry N2 - سابقه و هدف: در درمان دندانپزشکی، گاهی عوارض درمان به‌علت عدم وجود ارتباط حرفه‌ای صحیح با بیمار، منجر به نارضایتی بیمار و شکایت از دندانپزشک می‌گردد. هدف این مطالعه، ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهر کاشان بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی پرونده‌های شکایت از دندانپزشکان و دندانسازان شهرستان کاشان طی سال‌های 1387-1398 بررسی شد. چک‌لیست مطالعه، شامل متغیرهای مربوط به شاکی، شکایت و درمانگر و نوع درمان، تهیه و تکمیل گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توسط SPSS ویرایش 22 و با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر و دقیق فیشر برای متغیرهای کیفی و آزمون‌های t و آنالیز واریانس برای متغیرهای کمّی انجام شد. نتایج: در بین 52 پرونده، در 25 (48 درصد) پرونده رأی بر قصور درمانگر داده شده بود. میانگین سنی شاکیان 10/77±42/9 سال و 29 نفر (8/55 درصد) زن بودند. دندانپزشکان مرد (82/7 درصد) بیشتر از دندانپزشکان زن در پرونده‌ها حضور داشتند. فراوانی شکایات به‌ترتیب مربوط‌به: دندانپزشکان عمومی (75 درصد)، دندانسازان (17 درصد) و متخصصان دندانپزشکی (8 درصد) بود. 5/86 درصد شکایات از مراکز خصوصی و 13/5 درصد از مراکز دولتی بودند. علت بیشترین شکایات، نارضایتی از درمان (96/2 درصد) و بیشترین فراوانی قصورات، عدم مهارت دندانپزشک (32/7 درصد) بود. نتیجه‌گیری: مهم‌ترین علت شکایت از شاغلان حرفه دندانپزشکی، عدم ارتباط مناسب با بیمار است. با افزایش دانش و بهبود مهارت‌های ارتباطی با بیمار می‌توان مانع طرح بسیاری از شکایت‌ها شد. M3 10.48307/FMSJ.2021.25.6.1378 ER -