%0 Journal Article %A Kazemi, Azar %A Golparvar, Mohsen %A Atashpour, Hamid %T Comparison of the effect of mindful self-acceptance therapy and positive psychotherapy on affective capital of female students with depression %J Feyz Medical Sciences Journal %V 24 %N 2 %U http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4106-fa.html %R %D 2020 %K Mindful self-acceptance therapy, Positive psychotherapy, Affective capital, Depression, %X سابقه و هدف: آموزش مهارت‌هایی که عواطف مثبت را افزایش می‌دهند، منجر به حلّ بهتر مشکل، افزایش حمایت اجتماعی و فواید دیگری می‌شوند که به‌عنوان عامل محافظتی و کاهنده افسردگی عمل می‌کنند. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه با روان‌درمانی مثبت‌نگر بر سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری یک ماه و نیمه و سه گروهی بود. نمونه پژوهش، 54 نفر از دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند که برحسب معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه سرمایه عاطفی گل پرور در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری استفاده شد. گروه‌های آزمایش تحت درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های تکرارشده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر افزایش سرمایه عاطفی تأثیر داشتند (0/05<P)، اما بین تأثیر این دو درمان تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05>P). نتیجه‌گیری: درمان پذیرش­خود ذهن‌آگاهانه و روان‌درمانی مثبت‌نگر، هر دو روشی مؤثر جهت افزایش سرمایه عاطفی دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی هستند. پس با آموزش آن‌ها می‌توان نوع عواطف دختران دانش‌آموز را نسبت به زندگی، تغییر و به تبع آن افسردگی را کاهش داد. %> http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4106-fa.pdf %P 198-208 %& 198 %! %9 Research %L A-10-3653-1 %+ Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan, Khorasgan Branch, Isfahan, I.R. Iran. %G eng %@ 1029-7855 %[ 2020