TY - JOUR JF - KAUMS JO - Feyz VL - 19 IS - 5 PY - 2015 Y1 - 2015/12/01 TI - The effect of Spark motor program on sensory-motor functions in children with developmental coordination disorder TT - تأثیر برنامه حرکتی اسپارک بر کارکردهای حسی- حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی N2 - سابقه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی یکی از شایع­ترین اختلالات تأثیرگذار بر کودکان 5 تا 8 ساله می­ باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیرات برنامه حرکتی اسپارک بر کارکردهای حسی- حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی 5 تا 7 ساله شهر مشهد است. مواد و روش ­ها: در این مطالعه نیمه تجربی از بین تمامی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی (80 نفر) شهر مشهد 20 نفر با استفاده از آزمون­ های غربالگری انتخاب شده و به­ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این تحقیق از پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی ویلسون، آزمون رشدی دنور 2، و آزمون هوش ریون کودکان برای غربالگری آزمودنی ­ها و هم­ چنین جهت ارزیابی متغیر وابسته از پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. تحقیق به­ صورت پیش­آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. در این تحقیق گروه آزمایش برنامه حرکتی اسپارک را برای 8 هفته و هر هفته 3 جلسه­ 45 دقیق ه­ای انجام دادند و گروه کنترل هیچ برنامه تمرینی دریافت نکرد. نتایج: مطالعه حاضر نشان داد بین میانگین نمرات پیش‌آزمون- پس‌آزمون گروه آزمایش با گروه کنترل در متغیر­های تحقیق تفاوت معنی­ دار وجود دارد. نتیجه­ گیری: برنامه حرکتی اسپارک می­تواند موجب بهبود کارکردهای ادراکی حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی شود. از این‌رو استفاده از این ورزش در مدارس و مهد ­کودک­ ها برای بهبود کارکرد­های حسی- حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی توصیه می­ شود. SP - 391 EP - 398 AU - Moradi, Hadi AU - Khodashenas, Ezat AU - Sohrabi, Mehdi AU - Teymoori, Samaneh AU - Shayan-Noshabadi, Abolfazl AD - Mashhad University of Medical Sciences KW - Motor development KW - Coordination disorder KW - Sensory functions KW - Motor performance KW - Spark motor program UR - http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2860-fa.html ER -