TY - JOUR T1 - Epidemiology of Chest Trauma in Kashan Trauma Centers TT - همه گیری شناسی آسیب قفسه ی سینه طی سال های 1386-1382 در مراکز ترومای کاشان JF - KAUMS JO - KAUMS VL - 11 IS - 5 UR - http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-751-fa.html Y1 - 2008 SP - 17 EP - 22 KW - outcome KW - revised trauma score N2 - سابقه و هدف: آسیب شایع­ترین علت مرگ برای همه­ی افراد بین سنین 44-1 سال می­باشد. آسیب قفسه­ی سینه به شدت تهدیدکننده­ی حیات بوده و با مرگ و میر و ناتوانی قابل توجه همراه است. با شیوع مسافرت­های جاده­ای با سرعت بالا و خشونت در قرن 21 بروز آسیب غیرنافذ قفسه­ی سینه نیز در حال افزایش است. تصادفات جاده­ای در ایران شایع­تر هستند و بنابراین آسیب قفسه­ی سینه نیز در ایران شایع است. مواد و روش­ها: این مطالعه­ی مقطعی بر روی 282 بیمار انجام شد که از فروردین 1382 تا شهریور 1386 در بیمارستان­های نقوی و شهید بهشتی کاشان تحت درمان قرار گرفته بودند. داده­ها شامل سن و جنس، فشار خون و تعداد تنفس در زمان ورود، مقیاس کومای گلاسکو (GCS) ، مقیاس اصلاح شده­ی شدت تروما ( RTS )، نوع تروما، نوع آسیب­های داخل و خارج قفسه­ی سینه، طول مدت بستری در بیمارستان و ICU ، مرگ و میر جمع­آوری شدند و با برنامه­ی نرم­افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج: 84 درصد بیماران مرد (237 نفر) و 16 درصد آنها زن (45 نفر) با میانگین سنی 38 سال و بازه­ی سنی 5/0 تا 84 سال بودند. 222 بیمار (7/78 درصد) آسیب غیرنافذ و 60 (3/21 درصد) بیمار با آسیب نافذ داشتند. شایع­ترین عامل آسیب در 167 نفر (60 درصد) از بیماران تصادف با وسایل نقلیه موتوری بودند. شایع­ترین نوع آسیب قفسه­ی سینه شکستگی دنده بود که در 178 نفر (63 درصد) از بیماران دیده شد و شایع­ترین نوع آسیب خارج قفسه­ی سینه همراه آسیب لگن و اندام­ها بود که در 93 نفر(33 درصد) رخ داده بود. در 211 نفر (7 5 درصد) بیماران تنها با تخلیه بسته قفسه­ی سینه یا تحت نظر گرفتن درمان شده بودند در حالی که 71 بیمار (25 درصد) به جراحی در 24 ساعت اول نیاز داشتند که شایع­ترین نوع آن نیز لا پا راتومی بود. میانگین زمان اقامت در بیمارستان 6/9 ± 7، 70-1 روز و میانگین زمان مراقبت در ICU ، 9/1 روز به ازای هر بیمار بود. مرگ و میر در 33 بیمار (7/11 درصد) و عفونت تنفسی در 12 بیمار (2/4 درصد) مشاهده شد. نتیجه­گیری: این تحقیق ضمن نشان دادن تنوع آسیب ­ های قفسه ­ی سینه و مرگ و میر قابل توجه آ ن روش کرد که می ­ توان با اتخاذ تدابیری با نظارت بیشتر بر جاده ­ ها، ایجاد راه ­ های ایمن، تشویق مردم به استفاده از کمربند و کلاه ایمنی موتورسواران به آسانی می­توان از شدت آ سیب­ها کاست و از پیامدهای نامطلوب جلوگیری کرد. مرگ و میر در بیماران با آسیب قفسه ­ی سینه با میزان فشار سیستولی، ضربان قلب، تعداد تنفس، GCS زمان ورود آسیب نوع غیرنافذ، آسیب هم ­ زمان داخل و خارج قفسه ­ی سینه رابطه ­ی معنی ­ داری داشت و از این یافته ­ ها می ­ توان به عنوان عامل پیشگویی­کننده در اداره ­ی هرچه بهتر بیماران استفاده کرد.  M3 ER -