اثرات زیانآور اتانول روی یادگیری و حافظه فضایی
|
محمود سلامی زواره ، معصومه انواری |
، Salami-m@kaums.ac.ir |
|
چکیده: (9318 مشاهده) |
سابقه و هدف: در زندگی امروزه موارد مصرف فراوانی برای الکل وجود دارد. برخی از این موارد، مورد نیاز بشر بوده و آثار مثبتی نیز در پی دارد. به هر حال استفاده نامناسب از آن به خصوص به عنوان یک نوشیدنی پیامدهای زیانبار اجتماعی، اخلاقی، بهداشتی و اقتصادی به همراه داشته است. به همین دلیل است که اسلام در آغاز ظهور خود به شدت از استفاده نامشروع آن نهی کرده است. مواد و روشها: در این مطالعه تجربی با استفاده از ماز شعاعی هشتپر به اثرات الکل (اتیلیک) روی حافظه و یادگیری فضایی حیواناتی پرداخته شده است که در دوران جنینی در معرض الکل قرار گرفتهاند. علاوه بر گروه شاهد شش گروه از موشهای صحرایی که مادران آنها در دهه های اول و دوم و نیز پنج روز اول ، دوم، سوم و چهارم دوره حاملگی الکل دریافت کرده بودند ، مورد آزمایش قرار گرفتند. تعداد جلسات لازم برای رسیدن به معیار یادگیری که ورود بدون خطا به تمام بازوهای ماز در دو جلسه متوالی بود ملاک مورد نظر برای مقایسه یادگیری در موشها بود. نتایج: نتایج این تحقیق بیانگر آن است که در کسب معیار یادگیری گروه دهه اول عملکرد ضعیفتری نسبت به گ روه شاهد نشان میدهد . به علاوه گروه پنج روز دوم به نحوه چشمگیری انتخابهای صحیح کمتری نسبت به گروه پنج روز اول داشتند. موشهای صحرایی در گروه شاهد، پنج روز سوم و چهارم دوره حاملگی رفتار مشابهی بروز دادند. بر اساس یافتههای این مطالعه پنج روز دوم حساسیت بیشتری نسبت به اثرات منفی الکل روی یادگیری دارد. نتیجهگیری: از آنجا که هیپوکامپ به عنوان دارنده نقش اصلی در روند یادگیری فضایی محسوب میشود ، میتوان نتیجه گرفت که این بخش از سیستم عصبی در پنج روز دوم دوره حاملگ ی آسیب بیشتری را از ناحیه مصرف الکل تحمل میکند. |
|
واژههای کلیدی: الکل، سندرم الکلی جنینی، ماز شعاعی، حافظه فضایی، هیپوکامپ |
|
متن کامل [PDF 186 kb]
(6637 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1387/8/7 | انتشار: 1385/7/23
|
|
|
|