بررسی تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان
|
مهدی مشکی*، فضل اله غفرانی پور، پرویز آزاد فلاح، ابراهیم حاجی زاده |
، drmoshki@gmail.com |
|
چکیده: (9313 مشاهده) |
سابقه و هدف: مفهوم سلامت روان شامل احساس درونی خوب بودن و اطمینان از کارآمدی و اتکا به خود، ظرفیت رقابت، تعلق بین نسلی و خودشکوفایی تواناییهای بالقوه و هیجانی و غیره میشود. سلامت روان چیزی فراتر از نبود اختلالات روانی است . این مطالعه در راستای تاثیر یک برنامه آموزشی با به کارگیری باورهای کنترل سلامت و عزت نفس بر ارتقا ی سلامت روان دانشجویان در طی سالهای 1383 تا 1386 انجام شده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمه تجربی ا ست. نمونههای انتخاب شده 144 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی گناباد و بیرجند می ب اشن د که به صورت تصادفی چندمرحلهای در دو گروه آزمون (71) و گواه (73) برگزیده و همسانسازی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای دموگرافیک، جایگاه مهار کنترل سلامت چندوجهی ، عزت نفس روزنبرگ و GHQ-28 بودند. برنامهی آموزشی مورد مداخله در قالب خودشناسی و اعتماد به نفس، اعتقاد و باورهای درونی و بیرونی کنترل سلامت و عزت نفس بر روی گروه آزمون و به صورت روش بحث گروهی متمرکز در ط ی 1 1 جلسه آموزشی توسط محققین طراحی و اج ر ا شد . پرسشنامهها قبل، بلافاصله و پس از سه ماه از مداخله در هر دو گروه به طور مجزا ا ر ایه و مقایسه گردید ند . اطلاعات استخراج شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آنالیز رگرسیون، ANOVA ، همبستگی و تی ) در قالب نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: یافتهها نشان دادند که بین متغیرهای مورد نظر در گروه آزمون نسبت به گروه گواه، قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود دا رد . به طوری که بلافاصله پس از مداخله باورهای بیرونی کنترل سلامت کاهش معنادار و باور درونی و عزت نفس افزایش معناداری داشتند (0001/0 p< ) . همچنین پس از سه ماه از پایان برنامه ، سلامت روان دانشجویان افزایش معناداری نشان داد (0001/0 p< ) . نتیجهگیری: این برنامه طراح ی شده موجب توانمندی ، مشارکت و بهبود باورهای کنترل سلامت ، عزت نفس و در نهایت منجر به ارتقا ی سلامت روان دانشجویان میشود که تداوم تاثیر آن نیاز به پیگیری و ا ستمرار دارد. |
|
واژههای کلیدی: سلامت روان، عزت نفس، باور کنترل سلامت، دانشجو |
|
متن کامل [PDF 201 kb]
(2833 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1388/2/15 | انتشار: 1387/10/26
|
|
|
|