[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Biochemistry and Nutrition in Metabolic Diseases
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( فصلنامه 1387 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 24-17 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوان
مریم بلارن* ، احمد علی معاضدی ، علی اصغر همتی ، عبدالرحمن راسخ
، mbelaran@yahoo.com
چکیده:   (8425 مشاهده)

سابقه و هدف: اثرات بهبوددهنده ی حافظه توسط گلوکز در انواع مختلفی از روش های یادگیری مطرح گردیده و گزارشات فراوانی در این زمینه ارائه شده که برخی متناقض می باشد. از طرفی به نظر می رسد که سن حیوان در این فرآیند موثر می باشد. لذا در این پژوهش اثر تزریق گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر جوان و پیر مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها: به همین منظور گلوکز به میزان mg/kg 500 در زمان 10 دقیقه پیش از آموزش و به صورت درون صفاقی تزریق گردید و گروه-های شاهد نیز تحت شرایط یکسان و با حجم یکسان سرم فیزیولوژی دریافت نمودند و از دستگاه  Y-mazeکه بر اساس روش احترازی فعال طراحی گردیده بود، جهت شرطی شدن احترازی فعال حیوان استفاده گردید. داده ها از طریق آزمون آنالیز واریانس و آزمون t دانشجوئی مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج: نتایج به دست آمده نشان می دهد که تجویز گلوکز موجب افزایش یادگیری در موش های صحرایی جوان (05/0>p) و به طور قابل توجهی در موش های صحرایی پیر (01/0p<) در مقایسه با گروه شاهد می گردد. همچنین مقایسه ی آماری بین موش های پیر و جوان نشان می دهد که تاثیر مثبت گلوکز بر حافظه در موش های پیر نسبت به موش های جوان بیشتر (01/0p<) بوده است.
نتیجه گیری: تجویز گلوکز پیش از آموزش، موجب افزایش یادگیری در موش های جوان و پیر می گردد. گلوکز احتمالا در مغز به وسیله ی تغییر متابولیسم نورونی، فعالیت نورونی و یا تولید میانجی های عصبی عمل می کند.

واژه‌های کلیدی: یادگیری فضایی، گلوکز، مازY شکل، روش احترازی فعال، موش صحرایی
متن کامل [PDF 209 kb]   (2092 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/12/29 | ویرایش نهایی: 1388/1/26 | انتشار: 1387/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Belaran M, Moazedi A A, Hemmaty A A, Rasekh A. A comparison of the effect of intraperitoneal injection of glucose on spatial learning and memory of young and aged rats. Feyz Med Sci J 2008; 12 (3) :17-24
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-667-fa.html

بلارن مریم، معاضدی احمد علی، همتی علی اصغر، راسخ عبدالرحمن. مقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوان. مجله علوم پزشکی فيض. 1387; 12 (3) :17-24

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-667-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 12، شماره 3 - ( فصلنامه 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660