[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره مجله :: شماره جاری :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌ها::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
اخلاق در پژوهش::
برای داوران::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
Basic and Clinical Biochemistry and Nutrition
..
DOAJ
..
CINAHL
..
EBSCO
..
IMEMR
..
ISC
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
enamad
..
:: دوره 27، شماره 1 - ( دوماه نامه 1402 ) ::
جلد 27 شماره 1 صفحات 117-109 برگشت به فهرست نسخه ها
ترجمان دانش در دانشگاه‌ علوم‌پزشکی کاشان؛ دیدگاه اعضای هیأت‌علمی
علی شفیعی ، علی فخری نوش آبادی ، محمدحسین زیلوچی ، غلام عباس موسوی ، عاطفه رزاقی زارع بیدگلی
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، ali.fakhri@yahoo.com
چکیده:   (604 مشاهده)
سابقه و هدف: فاصله بین پژوهش و عمل، جزو یکی از چالش‌های مهمّ نظام سلامت به‌حساب می‌آید. یک پاسخ احتمالی به این چالش «ترجمان دانش» است. این تحقیق با هدف بررسی وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان در سال ۱۴۰1 طراحی و انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1401 روی یک نمونه 114 نفری از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه ترجمان دانش بود که توسط کمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم‌پزشکی تهران طراحی و تأیید اعتبار شده بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده ازطریق نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های تی‌ تک‌نمونه‌ای، تی مستقل، تحلیل واریانس، یومن ویتنی و اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: میانگین نمره کلّ ترجمان دانش، 0/54±2/73 و هریک از ابعاد نیازسنجی مخاطبان، تولید و کاربرد دانش به‌ترتیب 0/65±2/68، 0/59±2/82 و 0/57±2/67 به‌دست آمده است که اختلاف معناداری با حدّ متوسط 3 دارند. بُعد «کاربرد دانش» کمترین و بُعد «تولید دانش» بیشترین میانگین را به‌خود اختصاص دادند. همچنین بین میانگین امتیاز کلی ترجمان دانش و هریک از ابعاد آن با جنس، جایگاه شغلی، نوع گروه، سابقه خدمت، سطح تحصیلات، شرکت در کارگاه‌های آموزش ترجمان دانش و تعداد طرح پژوهشی اعضای هیأت‌علمی موردمطالعه اختلاف آماری معناداری وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان کمتر از سطح متوسط می‌باشد و تا سطح مطلوب فاصله دارد. بنابراین اقداماتی جهت تسهیل فرآیند ترجمان دانش در دانشگاه و بهبود شرایط آن ضروری می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: ترجمان دانش، مدیریت دانش، پژوهش
متن کامل [PDF 299 kb]   (280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/9/1 | ویرایش نهایی: 1402/5/3 | پذیرش: 1401/10/28 | انتشار: 1402/1/16
فهرست منابع
1. Cordero C, Delino R, Jeyaseelan L, Lansang MA, Lozano JM, Kumar S, et al. Funding agencies in low-and middle-income countries: support for knowledge translation. Bull World Health Organ 2008; 86: 524-34.
2. Yazdizadeh B, NEJAT S, Gholami Z, Changizi N, YAR AS, Nasehi M, et al. Utilization of research in health system decision making. Hakim 2009. [in Persian]
3. Weaver CA, Warren JJ, Delaney C, Association IMI, Group NISI, Group E-BPW. Bedside, classroom and bench: collaborative strategies to generate evidence-based knowledge for nursing practice. Int J Med Inform 2005; 74(11-12): 989-99.
4. Straus SE, Graham ID, Mazmanian PE. Knowledge translation: resolving the confusion. LWW; 2006.
5. Sibley KM, Roche PL, Bell CP, Temple B, Wittmeier KD. A descriptive qualitative examination of knowledge translation practice among health researchers in Manitoba, Canada. BMC Health Serv Res 2017; 17(1): 1-9.
6. Lenfant C. Clinical research to clinical practice—lost in translation? NEJM 2003; 349(9): 868-74.
7. Hartling L, Elliott SA, Buckreus K, Leung J, Scott SD. Development and evaluation of a parent advisory group to inform a research program for knowledge translation in child health. Res involv Engagem 2021; 7(1): 1-13.
8. Hosseini M, Ahmadi S. knowledge Transfer and Exchenge in Iranian Medical Sciences Universities. Tehran: MOHME 2013; 20013. [in Persian]
9. Majdzadeh R, Sadighi J, Nejat S, Mahani AS, Gholami J. Knowledge translation for research utilization: design of a knowledge translation model at Tehran University of Medical Sciences. JCEHP 2008; 28(4): 270-7. [in Persian]
10. Santesso N, Tugwell P. Knowledge translation in developing countries. J Contin Educ Health Prof 2006; 26(1): 87-96.
11. Rafii F, Parvizy S, Mehrdad N, Peyrovi H, Khoddam H. Clarification of knowledge translation in health system. Iran J Nurs Res 2012. [in Persian]
12. Hosseini M. Knowledge translation status at the university of social welfare and rehabilitation. Int J Evid Based Healthc 2010; 8(3): 175. [in Persian]
13. Gholami J, Ahghari S, Motevalian A, Yousefinejad V, Moradi G, Keshtkar A, et al. Knowledge translation in Iranian universities: need for serious interventions. Health Res Policy Syst 2013; 11(1): 1-8. [in Persian]
14. Gholami J, Majdzadeh R, Nedjat S, Nedjat S, Maleki K, Ashoorkhani M, et al. How should we assess knowledge translation in research organizations; designing a knowledge translation self-assessment tool for research institutes (SATORI). Health Res Policy Syst 2011; 9(1): 1-8. [in Persian]
15. Nedjat S, Sadighi J, Gholami J, Majdzadeh R. Self-assessment in research organizations. Payesh Health Mon 2008; 7(3): 0-. [in Persian]
16. Hosseini M, Kermanshahani F, Ahmadi S, Sadeghi T, Mirbaha S, Safarizadeh M. A study on status of knowledge translation in Qazvin University of Medical Sciences. Res Med Education 2015;7(2): 52-60. [in Persian]
17. Tourani S, Rafiei N, Malakouti SK, Rimaz S, Heidari A. The knowledge translation status in Iran University of Medical Sciences:“research question”,“knowledge production”,“knowledge transfer”, and “promoting the use of evidence”. Payesh Health Mon 2021; 20(5): 561-70. [in Persian]
18. Hosseini M. Knowledge translation status at the university of social welfare and rehabilitation. JBI Evidence Implementation 2010; 8(3): 175. [in Persian]
19. Dakhesh S, Ostovar A, Hamidi A. From transfer of research question to promoting the use of evidence in the process of knowledge translation: self-assessment of researchers in Bushehr University of Medical Sciences. ISMJ 2018; 21(2): 134-46. [in Persian]
20. Rostami V, Bastani P, Kavosi Z, Ravangard R. Knowledge Translation Status in Shiraz University of Medical Sciences. MSHSJ 2019; 4(3): 219-29. [in Persian]
21. Rasoulian M, Ebrahimi A, Sharifzadeh N, Shargh MNB, DadgarMoghaddam M. Investigating the status of Knowledge Translation from the view of a number of faculty members in Mashhad University of Medical Science. Med Educ 2021; 12(1): 45-56. [in Persian]
22. Danaei M, Hosseini M, Habibkhoda B, Falahi M, Shokooh F. Knowledge Translation Status at The University of Social Welfare & Rehabilitation. J Med Educ Dev 2010; 2(3): 9-16. [Persian]
23. Mosadeghrad A, Isfahani P. Facilitators to health policy and management knowledge translation: A scoping review. Payesh Health Mon 2021; 20(5): 529-48. [in Persian]
24. Majdzadeh R, Ahghari S, Nedjat S, Gholami J, Maleki K, Yunesian M. Interventions for Promoting Research Knowledge Translation: An Introduction. J Med Hypotheses Ideas 2009; 3: 18. [in Persian]
25. Mosadeghrad AM, Isfahani P. Barriers to Knowledge Translation in Health Policy and Management: A Scoping Review. Hakim Res J 2020. [in Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiei A, Fakhri A, Ziloochi M H, Mousavi G, Razaghi-Rare-Ridgoli A. Knowledge translation in Kashan University of Medical Sciences; The views of faculty members. Feyz 2023; 27 (1) :109-117
URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4751-fa.html

شفیعی علی، فخری نوش آبادی علی، زیلوچی محمدحسین، موسوی غلام عباس، رزاقی زارع بیدگلی عاطفه. ترجمان دانش در دانشگاه‌ علوم‌پزشکی کاشان؛ دیدگاه اعضای هیأت‌علمی. مجله علوم پزشکی فيض. 1402; 27 (1) :109-117

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4751-fa.html



Creative Commons License
This open access journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International License. CC BY-NC ۴. Design and publishing by Kashan University of Medical Sciences.
Copyright ۲۰۲۳© Feyz Medical Sciences Journal. All rights reserved.
دوره 27، شماره 1 - ( دوماه نامه 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم پزشکی فیض Feyz Medical Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645